Sari la conținut

Construcţia la aeroport înaintează greu 

Braşovul este un oraş la coadă listei, atunci când vine vorba despre investiţii. Nu avem o drumuri expres sau autostradă şi poate cel mai important, un aeroport. Este un oraş în topul preferinţelor, în special al turiștilor străini, dar parcurg ore bune de la Bucureşti sau de la Sibiu pentru că doar acolo este aeroport. De 12 ani se aşteaptă un aeroport internaţional, dar până acum nu s-a făcut decât o împrejmuire a terenului şi o pistă de aterizare. Birocraţia şi lipsa banilor, stagnează tot procesul de construcţie.

De trei ani totul a rămas le fel pe șantierul aeroportului de la Brașov. Pista a intrat în conservare şi mai are o garanţie de şase ani, timp în care autorităţile ar putea să finalizeze întregul aeroport. Pista a costat 12 milioane de euro şi s-a realizat cu banii dintr-un credit făcut de Consiliul Judeţean în 2011.

Toată investiția în aeroportul de la Ghimbav de până acum a fost făcuta doar cu bani de la autoritățile județene, fără nicio contribuție de la Guvern. Este vorba despre pista de aterizare, care are aproape 3 kilometri lungime și 45 de metri lățime. Aceasta a fost inaugurată în luna octombrie a anului 2014.

Pentru că nu s-a mai făcut nicio construcţie la aeroport, a expirat studiul de fezabilitate şi toate avizele care au fost ulterior obţinute. Practic, proiectul a început de la zero. Studiul a fost obţinut anul trecut, iar în acest an pe 29 mai a fost semnat contractul cu firma care va proiecta suprafeţele de mişcare şi platforma de îmbarcare-debarcare.

„În prezent suntem în perioada contractuală de întocmire a proiectului tehnic care în urma întâlnirii pe care au avut-o astăzi cu reprezentanţii tuturor instituţiilor care urmează să dea avize. Perioada se va extinde puţin din cauza faptului că au apărut elementele noi", Alexandru Bărbuceanu, şef proiect aeroport Ghimbav.

Urmează alte avize, de la companiile de apă, gaz, ISU, Agenţia pentru Protecţia Mediului şi apoi ultimul aviz al Autorităţii Aeronautice Civile Române, iar autorităţile judeţene speră să le obţină pe primele pânâ la sfârşitul lunii septembrie.

„După cum bine se ştie, perioada de obţinere a certificatului de urbanism este de 30 de zile, după care de obţinere a avizelor de 30 de zile, după care proiectantul poate să finalizeze în conformitate cu datele care sunt în avize, poate să finalizeze proiectul care trebuie depus la Autoritatea Aeronautică Română", Adrian Veştea, preşedinte Consiliul Judeţean Braşov.

Ca aeroportul să fie gata mai trebuie făcute o reţea de canalizare pluvială, instalaţie de balizaj, instalaţii electrice, dar şi turnul de control, terminalul şi drumul de acces. Consiliul Judeţean Braşov a alocat de la bugetul din acest an, suma de 10 milioane de euro pentru ce mai este nevoie la noul aeroport, însă pentru ca primul avion să decoleze de la Braşov ar mai fi nevoie de peste 60 de milioane de euro.

Reporter: Ruxandra Morar
Operator: Lucian Păculea