Românii, Feți-Frumoși sau zmei. Este concluzia unui studiu privind psihologia populației

Data publicării:
OAMENI

Ardelenii sunt tăcuţi, dar mai harnici decât oltenii sau moldovenii, care sunt mai plini de viaţă şi mai sociabili. Asta crede românul de rând despre diferenţele dintre oamenii din marile regiuni ale ţării.

"Ardelenii sunt fruntea. Noi suntem mult mai gopodari, mult mai primitori, mult mai călduroși", spune un clujean.

"Sunt uriașe (n.r. diferenţele) între ardelenii care sunt oameni cinstiți și muncitori față de restul țării, care nu se ridică la nivelul ardelenilor", afirmă altul.

Un grup de psihologi de la Universitatea Babeş-Bolyai au realizat însă un studiu, care infirmă toate aceste stereotipuri. Ei au studiat profilul psihologic al românilor din cele opt regiuni ale ţării.

Studiul arată că ardelenii nu sunt diferiţi de olteni sau moldoveni. Cercetătorii au ajuns la concluzia că în fiecare regiune a ţării se regăseşte acelaşi profil bipolar ce împarte populaţia în două tabere opuse: Feţi-Frumoşi şi zmei.

Aşa au denumit psihologii cele două profiluri ale personalităţii românilor. Făt-Frumos reprezintă românul sociabil, optimist, altruist şi cu o dorinţă mai mare de realizare. Zmeul este exact opusul: românul predispus către depresie şi anxietate, introvertit, dar mai conştiincios.

"Această structură bipolară de personalitate are o serie de avantaje. Spre exemplu: într-o lume nesigură şi plină de pericole, această structură te face să fii mai puțin influențat de acțiunea unor forțe negative", explică Daniel David, coordonatorul studiului.

"Ceea ce ne arată aceste date e că, în principiu, modul în care ne vedem, deşi diferă de la o regiune la alta, nu neapărat corespunde și cu realitatea cum suntem ca și structură de personalitate", spune cercetătorul Silviu Matu.

Cercetarea a fost începută în 2008 şi a fost realizată pe un eşantion de 2.200 de persoane din România din şase categorii de vârstă, de la 16 până la 60 de ani. Este primul studiu de acest gen realizat la noi în ţară, după modelul folosit în Statele Unite ale Americii şi Marea Britanie.

Pe viitor, cercetătorii vor să continue analiza personalităţii românilor din diaspra şi Republica Moldova.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri