Situaţie încordată la bordul navei arestate. Marinarii filipinezi refuză să muncească, românii încă o fac

Data publicării:
Rm-Pioneer-229256

Unul dintre marinarii abandonaţi pe mare a plecat în voiaj în luna iulie pentru un salariu mai mult decât mulţumitor. În primele două luni, armatorul i-a achitat banii integral.

Problemele au început să apară din septembrie, atunci când atât el, cât şi restul marinarilor aflaţi la bord s-au ales doar cu promisiuni.

"Am facut cereri pentru repatriere şi pentru plata salariilor cuvenite în repetate rânduri companiei, iar acesta a răspuns, din luna septembrie şi până în prezent, ca o să ne plătească şi ne-a rugat să mai avem răbdare şi încredere. În ultimele două saptamani ne-a informat că, de fapt, de la data arestului navei, aceasta nu mai este responsabilă pentru plata salariilor echipajului şi că trebuie să ne adresăm altei firme", a spus unul dintre marinarii români aflaţi la bord.

Răspunsul companiei

"Odată ce vasul a fost arestat, se află în custodia şerifului. Ni s-a dat un ordin să sprijinim şeriful să aibă grijă de marinari şi să asigure echipajului mâncare, apă şi asistenţă dacă are nevoie. Din păcate, nu există nicio referire la salariile echipajului, drept pentru care nu suntem îndreptăţiţi să plătim", se arată în răspunsul primit de echipaj de la reprezentantul companiei care a preluat managementul navei.

Românii abia reuşesc să comunice cu rudele din ţară. Armatorul nu ar fi plătit nici măcar abonamentul telefoanelor de la bord. Prin intermediul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor au putut, până la urmă, să-şi facă auzită disperarea.

"Sunt într-un loc, în radă, undeva, nu sunt la cheu, deci e foarte greu acces la uscat, probabil, imposibil. Primesc, într-adevăr alimente şi cele necesare traiului la bord, fără probleme, din partea Curţii din Malaezia, dar atât". a spus Adrian Mihălcioiu, reprezentantul ITF în România.

Navigatorii nu pot pleca de pe vapor pentru că riscă dosar penal sau închisoare.

"În momentul de faţă, ofiţerii de punte şi electricianul (echipajul românesc -n.r.) îşi fac în continuare carturile şi îşi îndeplinesc atribuţiunile la bordul navei. În schimb, echipajul filipinez este foarte neliniştit faţă de situaţia în care ne aflăm. În afară de nostrom (şef de echipaj-n.r.), restul echipajului de punte filipinez nu s-a mai prezentat la muncă din data de 15 Noiembrie 2013", a spus unul din marinarii români.

Marinarii noştri pot apela şi la un avocat cu ajutorul căruia să acţioneze în instanţă proprietarul navei, însă procedura este costisitoare, iar procesul poate dura luni sau chiar ani întregi.

Nava pe care se află cei patru marinari români este arestată de autoritățile malaeziene în rada portului Prai din cauza unui litigiu comercial între armatorul navei și proprietarul mărfii transportate de aceasta.

reporter Liviu Ghinea
operator Cătălin Vârban

editor web: Anca Medrea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri