Sari la conținut

Linii ferate, desfiinţate de Master Plan. Calea ferată ar trebui redusă cu 40 la sută, iar o parte din gări, închise

Master Planul general de transport îngroapă CFR-ul. Autorii proiectului susţin că reţeaua de cale ferată trebuie redusă cu circa 40%, iar o parte din cele 1.100 de gări din ţară închise. Pe raza regionalei Craiova, numeroase linii au fost declarate neprofitabile şi au fost concesionate şi se pare că urmează şi altele. Totul în detrimentul călătorilor, dar şi al angajaţilor CFR, care se vor trezi cu numeroase posturi restructurate.

Ruta Caracal-Corabia a fost concesionată de Regionala CFR Craiova acum aproape 10 ani, din cauza pierderilor şi a fost preluată de un operator privat. În gările celor şase comune de pe traseul de 50 de km bate vântul, pentru că nu mai există niciun impiegat, iar clădirile sunt în paragină.

Oamenii din sudul judeţului Olt privesc cu teamă spre posibilitatea de a nu mai fi niciun tren pe această rută. Nu sunt mulţi călători, însă pentru cei care nu au maşini şi fac naveta este foarte util.

“Cei care lucrează în zona municipiului şi fac naveta către partea de sud a ţării, bineînţeles că nu o fac numai cu autoturisme proprietate personală, ci şi pe calea ferată”, spune Dorel Gorcea, viceprimarul comunei Deveselu.

Pe raza Regionalei CFR Craiova a mai fost deja concesionată şi linia Alexandria-Turnu Măgurele- Zimnicea şi se pare că în urma masterplanului se va renunţa şi la rutele Craiova-Piteşti, Piatra Olt-Caracal, Băbeni-Alunu şi Poiana Mare-Golenţi. Toate sunt rute care nu au adus sau nu aduc câştiguri Regionalei şi sunt şi învechite.

“Aceste linii care nu vor fi cuprinse în master plan vor fi închiriate către operatori de transport existenţi pe piaţa României şi nu numai sau vor fi preluate tot cu chirie către consiliile locale sau alte unităţi administrative care sunt interesate de acest lucru”, a precizat Gheorghe Popa Ingineru, directorul Regionalei CFR Craiova.

Sindicatele din Căile Ferate Române spun că şi în cazul fericit, când o linie secundară la care se renunţă ar fi preluată de un operator privat, angajaţii ar avea probleme cu locul de muncă.

Dacă Master Planul de Transport va fi aprobat în forma actuală, rutele scoase din reţeaua CFR nu vor mai fi subvenţionate. Aşa că operatorii privaţi vor suporta în totalitate costurile în cazul în care vor vrea să opereze pe rutele respective. În acest moment, operatorii privaţi, pe lângă încasările din bilete, primesc şi subvenţii de la stat, care doar anul acesta se ridică la aproape 73 de milioane de euro.