Sari la conținut

Apicultura, afacere de succes. România este pe locul 7 în UE în ce privește efectivul de albine

Sebastian și Adrian sunt apicultori de 4 ani. Au început afacerea cu mai puțin de 10 familii de albine, o investiție sub o mie de euro. Suma a fost amortizată în doi, și au obținut și profit. Au investit banii câștigați în aceeași afacere, iar acum au aproape 200 de familii de albine. Orice afacere vine însă cu riscurile ei. Aceste zile sunt decisive pentru producția de miere.

„Este o perioadă în care albina și familia de albine se pregătește pentru perioada de cules mare, ceea ce înseamnă culesul de salcâm, culesul de tei dar mai bine zis perioada de cules la rapiță durează între 14 și 21 de zile. Daca, după cum am zis, avem vreme bună poate să culeagă la o medie de 7 - 10 zile,” a explicat Sebastian Tătaru, apicultor.

„Dacă ar ploua ar fi rău pentru albine deoarece când plouă albina nu mai iese la cules, ponta mătcii se mai reduce și ulterior la celelalte culesuri o să avem albină mai puțină în stup,” a spus și Adrian Tăcuțanu, apicultor.

Într-un an bun, albinele dintr-un singur stup pot produce până la 20 de kilograme de miere. Iar prețul unui kilogram este de aproximativ 25 de lei, în funcție de calitatea acesteia. În plus, costurile de întreținere a stupilor nu depășesc 5.000 de lei pe an. Pentru a obține rezultate bune, apicultorii au însă o misiune grea. Pentru că a plouat și nu s-au aprovizionat cu polen, albinele sunt extrem de agresive.

„Albina a stat foarte mult în stup și este agitată și din cauza aceasta pentru că nu a putut ieși să-și adune resursele de hrană de care are nevoie atât pentru consumul propriu cât și pentru consumul viitoarelor generații,” a explicat unul dintre cei doi parteneri în afaceri. 

În prezent, România se află pe locul 7 în Uniunea Europeană în ceea ce privește efectivul de albine - în țara noastră sunt peste 30 de mii de apicultori înscriși în Asociația Crescătorilor de Albine, iar aceștia au peste un milion de familii de albine. Cu toate acestea, statisticile arată că românii consumă de patru ori mai puțină miere decât italienii sau francezii.