Sari la conținut

O viaţă dedicată baletului. Ileana Iliescu a devenit mentor pentru artiştii din generaţia tânără

Ileana Iliescu și-a început cariera de balerină încă din copilărie, iar de atunci întreaga sa viață a dansat cu multă grație roluri celebre, pe unele dintre cele mai mari scene ale lumii.

“În ‘54 am intrat în Operă. Ansamblu, bineînţeles, am dansat alternat. Dansam într-o seară în Lacul Lebedelor, debutul meu a fost in lacul lebedelor sa zicem regale baletului fiindca este într-adevăr. Într-o seară făceam Odette, într-o seară dansul rus din Călăreţul de aramă, ansamblu,” povesteşte balerina.

Încă din primii ani petrecuți pe scenă a învățat că succesul în această meserie presupune multe sacrificii, în special în viața personală. A studiat la Conservatorul din Bucureşti, debutând cu un rol din Lacul Lebedelor. Pașii pe scenă i-au fost îndrumați de maestrul Anton Romanovski, cel care i-a fost mentor.

“Nu pot să spun că nu am avut o copilărie frumoasă. În adolescenţă a început să se simtă greul vieţii. Maestrul Romanovski îmi spunea că, dragă, dacă vrei să ajungi în varful piramidei, trebuie să uiţi şi de cofetărie, şi de cinematograf, şi de o plimbare. Şcoală casă, casă teatru, teatru casă. Asta a fost până la 20 şi ceva de ani. Dar, mă rog, când a început să îmi placă meseria, să o iubesc, sacrificiile erau aproape nesimţite.”

Piruetele diafane, jocul extrem de graţios din Lacul lebedelor, dar şi discreţia şi distincţia pe care le-a afişat de-a lungul anilor, au făcut din Ileana Iliescu o favorită a publicului.

“E o profesie foarte grea. Nici unul nu terminăm profesia asta fără un ghips, operaţie, fără accident. Nu se poate. Când ai şi 50 de ani de teatru în spate nu se poate să nu ai ceva. Mai că te ridică unul şi te lasă prea repede, mai că ai făcut o piruetă. Sunt riscurile profesiei,” mai spune artista.

Astăzi, marea doamnă a baletului românesc a devenit mentor pentru mulţi artişti din generaţia tânără.

Ileana Iliescu: “Asta este o calitate a artistului. Nu numai dansator, şi în teatru, canto. În momentul în care tu trebuie să intri în personaj şi cunoşti epoca, caracteristicile, trebuie să te tranformi, să te transpui în personaj nu este greu. Sunt unii care obosesc mai mult să intre în personaj. Dar altfel, dacă nu ai intrat în personaj nu te vede nimeni pe stradă că eşti unul sau altul."

Un interviu pe larg, cu marea doamnă a baletului românesc, puteți urmări marți, începând cu ora 20:00, la emisiunea Turist Acasă.