Sari la conținut

Afacere de milioane de euro cu ciuperci

Emil Potora şi Dorel Magda au început afacerea cu ciuperci în oraşul bihorean Beiuş în urmă cu 15 ani.

"La început a fost greu, am început cu o dubă frig, am avut doar un container."

În anii 2000 cei doi vindeau toate ciupercile în Austria. Le cumpărau de la culegătorii care îşi câştigă existenţa din comerţul cu hribi. Aşa fac şi acum. Aduse în fabrica celor doi bihoreni, ciupercile sunt selectate, curăţate, tăiate şi congelate.

"Avem categoria A, B sau C, asta şi în funcţie de comenzile pe care le avem, se curăţă, după care vin procesate efectiv", spune Larisa Lucan, inginer în industria alimentară.

Pentru că afacerea s-a dezvoltat întruna, antreprenorii au investit în tehnologie toţi banii câştigaţi.

"- Cam cât aţi investit în aceşti 15 ani, în tot ce există aici?
- Avem câteva milioane, nu pot să vă spun, e distanţa mare", spune Dorel Magda, antreprenor.

Tehnica de congelare este unică în Europa, iar platforma folosită este cea mai mare din ţară.

"Se congelează la minus 80, minus 90 şi chiar până la minus 100 de grade. Avantajul congelării rapide, cu azot lichid sau IQF, este foarte bună pentru că nu modifică fibra produsului, se congelează instant marfa şi îşi păstrează proprietăţile", explică Ionuţ Tripe, şef de producţie.

Cei doi oameni de afaceri au muncit fără oprire ca să răzbească în această afacere. Aşa au reuşit ca în fiecare an să exporte sute de tone pe pieţele de pe trei continente.

"Ciupercile româneşti ajung pe piaţa comunitară, în special Germania, Austria, Elveţia, Italia, dar facem export şi în Statele Unit; anul acesta am trimis şi în Australia, Canada", spune Emil Potora. "Preferă marfa românească, mai mult ca şi marfa din ţările celelalte; rezistă mai mult şi, din câte ştim, e şi mai gustoasă."

Hribii româneşti se vând peste hotare cu preţuri cuprinse între 5 şi 30 de euro kilogramul. Aşa s-a ajuns ca în 2014 valoarea exporturilor să ajungă la 3 milioane de euro.

Ca plan de viitor, cei doi antreprenori vor să dezvolte un brand autohton şi să-şi vândă marfa nu doar în străinătate, ci şi în ţară.

Reporter: Anca Deac
Operator: Robert Rezmuves>