Sari la conținut

Curse TAROM cu probleme în Oradea. Zeci de pasageri acuză compania că a anulat zboruri fără să-i anunțe

Vineri dimineața, 24 de pasageri care urmau să călătorească de la Oradea la București au fost anunțați abia în aeroport că, din cauza ceții, avionul nu a mai sosit cu o seară înainte de la București.

"Au anulat zborul următor care trebuia să plece dimineața la 5, pe care eram toți. După ce au anulat, nu au spus că la 5 și jumătate se va prezenta un autocar ce ne duce la Cluj", povesteşte un călător. 

Pasagerii au fost transportați cu un autocar pe aeroportul din Cluj-Napoca, unde urmau să fie îmbarcați într-o altă aeronavă. Când au ajuns acolo, doar opt au reușit să urce în avion.

"Ni s-a spus că restul nu mai avem loc în avion. Ni s-a spus ori alegem să mergem înapoi cu autobuzul la Oradea, ori așteptăm zborul de două fără un sfert Cluj-București", povesteşte un pasager.

"Am cerut să vorbim cu un reprezentant al firmei Tarom, ni s-a refuzat acest drept, am încercat să facem reclamație aici pe aeroportul din Cluj ni s-a refuzat acest drept. A venit poliția să ne spună să ne calmăm, că, vezi, Doamne, panicăm oamenii din avion, noi fiind în aeroport."

"Am pierdut contractul de 80 de mii euro; acum trebuie să merg să văd dacă pot să-l recâștig înapoi. Mi se pare o bătaie de joc."

"Nu ne-au zis unde să mergem să încărcăm telefoanele. Nu ne-au pus la dispoziție nici apă, nici mâncare, conform normelor europene."

Pasagerii acuză compania Tarom că a invocat în mod nereal condițiile meteo nefavorabile pentru anularea zborului.

"Părerea unanimă a fost că motivul real nu a fost cel care ni s-a comunicat. Noi suspectăm că o economie", susţine un călător.

"Economii nu se fac, dar în primul rând se pune siguranța pasagerului", explică Gheorghe Pasc, comandantul aeroportului Oradea.

"Reprezentanții Tarom au și admis că de la deschiderea aeroportului aceea era aproximativ a șasea cursă anulată", susţine un client al companiei.

Potrivit procedurilor, condițiile meteo de pe fiecare aeroport sunt comunicate de un birou al ROMATSA reprezentanței Tarom de pe aeroportul Henri Coandă.

"Vizibilitatea în lungul pistei trebuie să fie cel puțin 500 de metri, iar înălțimea plafonului, a norilor la verticala pistei, trebuie să fie mai mare de 67 de metri. În condițiile în care nu se îndeplinesc aceste condiții, pilotul care primește aceste date ia hotărârea dacă operează sau nu operează cursa", a detaliat comandantul aeroportului Oradea.

Nu a fost singura cursă Tarom cu probleme pentru orădeni. Luni dimineață, pasagerii cursei București - Oradea au sosit cu trei ore întârziere.

"Ne-au anunțat de defecțiune tehnică și asta a fost; am stat 3 ore ca proștii."

"Am decolat la ora 11. A trebuit așteptată o aeronavă care se întorcea din Iași."

Pasagerii care au fost transportaţi la Cluj-Napoca sau cei care au avut întârzieri nu au foarte multe şanse de a obţine despăgubiri din partea companiei aeriene. În termenele şi condiţiile TAROM, orarele stabilite pot fi modificate fără notificarea prealabilă a pasagerilor.

Termenele şi condiţiile TAROM 
1. Orarele
(...) Orele indicate pe bilet, în orare şi în alte documente nu sunt garantate şi nu fac parte din contractul de transport.
(...) Orarele sunt susceptibile de modificare fără preaviz. (...)

sursa: Termenele şi condiţiile TAROM

În cazul în care un zbor este întârziat, anulat sau redirecţionat, compania aviatică se angajează să transporte pasagerul cu o altă cursă, fără plata unei sume suplimentare. Singurele despăgubiri financiare pe care le pot solicita călătorii se referă la returnarea preţului biletului dacă aceştia renunţă la zbor.

Obligaţiile TAROM în situaţia în care un zbor este întârziat/anulat/redirecționat din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile, cazurilor de forţă majoră, a dispoziţiilor guvernamentale sau din alte cauze:

i) să transporte pasagerul, cât mai urgent posibil, cu o altă cursă regulată proprie pe care sunt locuri disponibile, fără plată suplimentară (...)
sau
ii) să reruteze pasagerul la destinaţia menţionată pe bilet sau pe partea din bilet corespunzătoare acestei porţiuni din călătorie (...) fără plata suplimentară.
(...)
sau
iii) va efectua rambursarea.

b) (...) opţiunile prezentate la literele i) - iii) de mai sus, constituie singurele remedii disponibile pe care transportatorul este obligat să le ofere Pasagerului.

sursa: Termenele şi condiţiile TAROM

Un bilet la o cursă TAROM Oradea - București și retur costă între 200 și 300 de euro.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Constantin Gheorghiță