România, pe utimul loc la consumul de cultură

Data actualizării: Data publicării:
electric

România este ţara cu cel mai scăzut apetit pentru cultură din Uniunea Europeană. O arată datele Eurostat, potrivit cărora mai puţin de 30% dintre români au participat, în decursul unui an, la cel puţin un eveniment cultural sau sportiv. Asta în condiţiile în care media europeană este peste 65%. În aceeaşi situaţie sunt bulgarii, cu 32%, în timp ce în topul clasamentului sunt ţări precum Suedia, Danemarca sau Olanda.

Conform unei statistici Eurostat realizată în anul 2015, România este ţara de pe ultimul loc din Uniunea Europeană la consumul de produse culturale.

"Doar o treime din populaţia României cu vârsta peste 16 ani a participat măcar o dată la un eveniment cultural, sportiv sau a mers la cinema. Stăm mai prost decât Bulgaria şi suntem cu mult sub vecinii noştri maghiari. Cel mai mare apetit pentru cultură îl au ţările nordice, unde peste 84% din populaţie participă la evenimente sportive sau culturale", a transmis Claudiu Mihuţ, reporter Digi24 Oradea.

Unul dintre principalele motive este lipsa banilor. Conform Eurostat, România are al doilea cel mai mic salariu minim pe economie din Uniune, după Bulgaria.

"Cultura trebuie să aibă la bază şi o situaţie economică solidă. Ori atâta timp cât oamenii încă îşi numără banii să vadă dacă le rămâne ceva după ce şi-au plătit nevoile de bază ale vieţii, cultura întotdeauna va rămâne pe ultimul loc", spune Otniel Vereş, directorul unui salon de carte.

"Oamenii trebuie să înveţe să participe la evenimente. Cred că trebuie să lucrăm atât la partea de dezvoltare economică şi pe urmă va trebui să insistăm şi să producem şi să livrăm evenimente de calitate", susţine Mihai Jurca, directorul APTOR.

Statisticile arată că educaţia joacă un rol important. Procentul urcă pe măsură ce creşte nivelul studiilor.

"E dovedit prin participările la evenimentele pe care cel puţin eu le organizez sau particip la organizarea lor că dacă le oferi oamenilor o anumită calitate a actului cultural, oamenii participă din ce în ce mai mulţi şi sunt şi dispuşi să plătească din ce în ce mai mult, atunci când sunt şi respectaţi de organizatori", spune Constantin Covaliu, organizator de festivaluri.

Cu toate acestea, în ultimii ani evenimente precum Untold, Electric Castle sau festivalurile de film şi teatru atrag sute de mii de tineri.

În medie, 66% din cetăţenii Uniunii Europene ies cel puţin o dată pe an la evenimente culturale sau sportive.

Reporteri: Bianca Firezar, Claudiu Mihuţ
Operator: Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboş

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri