Sari la conținut

Fabrica lui Moș Crăciun, aproape pustie

”Să nu aibă zgârieturi, lovituri sau scurgeri de vopsea, să fie suprafața netedă și frumoasă”. De 12 ani, Mihai Țintoi are grijă ca fiecare glob ce ajunge în bradul de Crăciun să fie fără imperfecțiuni. Este unul din cei șase angajați care au mai rămas la secția de globuri a Fabricii lui Moș Crăciun, unde în vremurile bune munceau sute de persoane: ”Erau în jur de 300, ne-am mai restructurat, să sperăm că ne vom reveni. M-am dedicat, mi-a plăcut întotdeauna ceea ce fac. E o plăcere a lucra pentru Moș Crăciun e o plăcere”.

”Media anuală era în jur de 150, 200 de persoane, acum 7-8 ani, acum suntem la 25, maximum 30. Din cauza concurenței, în special China”, ne spune Lucian Bartalics, co-manager fabrică.

Așa se explică de ce acum, cu o lună înainte de sărbătorile de iarnă, hala în care se produc globuri este aproape goală, iar multe dintre utialaje stau nefolosite. După cum vedeți aici se mai metalizează, este singurul utilaj care se folosește datoriă nivelului scăzut de producție din această perioadă, mai avem două utilaje care sunt stocate.

Mai exact, dacă în urmă cu opt ani se produceau anual 2 milioane de globuri, acum se fabrică de patru ori mai putine. La fel și în cazul brazilor artificiali. Doar 6.000 de bucăți mai ies acum pe uşa fabricii, cu 29.000 mai puţine. Iar producția de beteală, singurul sector unde lucrurile încă mai merg, a ajuns la 300 000 metri anual, de la un milion de metri, în trecut.

Pentru a crește vânzările, în ultimii patru ani, Fabrica lui Moș Crăciun a început să vândă și online decorațiunile autentice. N-au avut încotro, pentru că în magazine, produsele chinezești au ocupat aproape toate locurile pe rafturi. Unele sunt şi cu 50% mai ieftine decât cele româneşti, realizate manual. ”Produsele comercialiuzate pe internet au prețuri de fabrică. În cazul brazilor artificiali spre exemplu, folosim o folie neinflamabilă, care protejează utilizatorul în cazul unor evenimente neplăcute, în comparație cu produsele din china unde nu se folosește o astfel de folie”, precizeaza Valentin Birău, administrator.

Însă pentru români tot prețul dă tonul atunci când fac o achiziție, motiv pentru care se orientează spre produsele importate din China, pentru simplu fapt că nu sunt scumpe: ”Ce e mai important? Calitatea sau prețul? Și calitatea și prețul. Sunt salariile mici, vrem să luăm și ceva de calitate, să ne țină și să aibă și preț bun”, ”Prețul în ziua de astăzi și apoi mai vedem”. ”Clienții sunt împărțiți, unii care se uită la calitate, alții la preț. Marfa e cam aceeași în toate părțile”, afirmă
Marinela Lela - comerciant.

Dacă în urmă cu opt ani fabrica lui Moș Crăciun de la Gottlob avea o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, acum câştigurile producătorului de globuri abia dacă trec de un milion de euro.

Reporter: Raluca Popa
Operator: Viorel Jiva
Editor web: Călin Țenche