Sari la conținut
News Alert

Interviul, probă pentru înscrierea la clasa pregătitoare. La Timişoara este primul an în care se foloseşte acest criteriu de selecţie 

”În acest moment avem 39 de înscriși, așa cum rezultă din registru și din confirmările electronice, pe 25 de locuri”. La Colegiul Național Bănățean din Timișoara, singura clasă pregătitoare cu predare în limba germană se dovedește insuficientă, după doar patru zile de la începerea înscrierilor. Cum toți copiii îndeplinesc criteriul circumscripției școlare, conducerea liceului este nevoită să facă altfel selecția.

”Se va organiza un interviu în care vom selecta doar copiii care au cunoștințe de limba germană, pentru a intra la clasa pregătitoare. Copiii vor fi puși să se prezinte în limba germană, să recunoașcă niște culori și niște cifre”, precizează Sorin Ionescu, directorul Colegiului Național Bănățean, Timișoara.

Părinții care își înscriu elevii în clasa ce are ca limbă maternă germana sunt anunțați încă de acum ce îi așteaptă pe cei mici. ”Am avut două situații de părinți care au venit să își depună dosarul, dar după ce au aflat despre test, s-au retras și și-au depus la secția română”, spune Sorin Ionescu.

Aceeași măsură va fi luată și la Liceul Teoretic ”Nikolaus Lenau” din Timișoara, unde a ales să își înscrie fetița și Liliana Sare. Cea mică este unul din cei 113 copiii înscriși deocamdată pe cele 125 de locuri disponibile. ”Mi se pare o limbă de viitor, alături de engleză, și un copil iese cu o limbă învățată. Mi se pare destul de stresant pentru ei, nu știu cât conștientizează ei, dar este o cerință și trebuie să ne adaptăm”, afirmă Liliana Sare - părinte.

Practic, fiecare elev va trece printr-un interviu de circa zece minute, în fața unei comisii formate din trei profesori. Proba va consta dintr-o discuție liberă și din câteva întrebări specifice vârstei. Toate pentru a verifica dacă preşcolarii au cunoștințe minime de limba germană.

”Interviul se dorește ceva foarte lejer, o comunicare cu copilul mic, care poate veni însoțit de un părinte sau tutore legal. Ceea ce dorim noi este înțelegerea unui mesaj în limba germană, pe cât posibil o fluență în limba germană”, precizează Mihaela Popoviciu - membru în comisie și director adjunct al liceului.

”Suntem și noi constienți că este practic primul interviu la care participă copiii, în mod oficial, însă cei care știu germană sunt convinsă că vor putea să comunice în această limbă”, ne-a declarat Elena Wolf, directorul Liceului Teoretic ”Nikolaus Lenau”.

”La acest moment, metodologia prevede acest aspect și, datorită numărului mare de solicitări a părinților care își doresc să își trimită copiii spre aceste unități de învățământ, în mod evident că respectă metodologia și organizează aceste testări pentru elevi”, spune Aura Danielescu, inspector școlar general, ISJ Timiș.

De altfel, metodologia de înscriere a copiilor în invățământul primar nu interzice susținerea unui test de aptitudini, dacă școala prevede în criteriile specifice de departajare acest lucru. Părinții mai pot face şi altfel dovada că odraslele lor cunosc limba străină. Trebuie să aducă documente care dovedesc apartenența copiilor la minoritatea germană sau cele care atestă că ei au urmat studii în limba germană.

Criterii de departajare

„Prin excepție de la prevederile alin.(5), referitoare la ordinea de aplicare a criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, în cazul în care unitățile de învățământ cu predare în limba unei minorități naționale au stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de cunoaștere a limbii de predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor generale de departajare."

Sursa: OMECS 3171/2015

La această situație s-a ajuns și din cauză că profesorii titulari de limba germană sunt tot mai puțini în Timiș, dar și pentru că școlile nu dispun de spațiul necesar pentru a solicita suplimentarea numărului de clase. Potrivit calendarului înscrierii în învățământul primar, părinții se mai pot adresa unităţilor de învăţământ pentru înscrierile în clasa pregătitoare până în 13 martie. Interviul elevilor va avea loc o zi mai târziu, urmând ca aceștia să afle dacă au fost admiși sau respinși în 16 martie.

Reporter: Raluca Popa
Operator: Dan Șoșdean
Editor web: Călin Țenche