Sari la conținut

Gările din România, pericol pentru călători. Cazurile Predeal și Brașov

Trebuie să nu-ţi scapi bagajele din ochi, pentru că e plin de hoţi. În sălile de aşteptare n-ai loc să te aşezi de cerşetori. Primul lucru pe care-l vezi când te dai jos din tren este gara și ar trebui să te facă să te bucuri că ai ajuns la destinaţie. Numai că la noi, în loc să fie cărţi de vizită, gările sunt adevărate pete pe obrazul turismului românesc.

Unele n-au mai fost renovate de la inaugurare. În altele s-a investit, dar s-a investit prost. Mai grav, sunt şi gări pericol public: bucăţi stau să se desprindă din zidurile vechi, iar pe peroane, dacă nu păşeşti cu băgare de seamă, rişti să-ţi rupi picioarele.

Primarii ar fi interesaţi să se ocupe de ele, dar nu le primesc de la Ministerul Transporturilor.

Începem vizita prin gările din România cu o staţie care se află chiar în mijlocul ţării, în Braşov. Iar staţia din Predeal, mai degrabă alungă turiştii din staţiunile montane decât să îi atragă. Urmăriţi un reportaj din campania „România cu încetinitorul”.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: Suntem în faţa gării din Braşov, una dintre cele mai tranzitate din România. Peste 150 de trenuri trec în fiecare zi pe aici, însă primul lucru pe care îl văd călătorii este acest pavaj din faţa gării, care se desprinde bucată cu bucată. Uitaţi cum arată! Putem face colecţie. Nu suntem singurii care am făcut asta. Veniţi să vă arăt! Oamenii au adus aici toate bucăţile din pavaj care s-au desprins şi care îi încurcă la căratul bagajelor.

„Ar trebui puţin îmbunăţit aici în faţă, pentru că sunt dalele astea de piatră care îţi rupi picioarele în ele”, spune un călător.

Reporter: Care este părerea dumneavoastră şi prima impresie despre acest loc?

- Hahahahaha...

Este reacția a doi turişti germani aflați în gara Brașov.

Poate fi periculos dacă...Tot gunoiul asta nu este o privelişte prea frumoasă!

Nu este foarte complicat să îl pui în container şi să îl închizi!.

Sunt părerile altor călători.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: După ce cobori din tren, aerul curat de la munte este foarte repede înlocuit de mirosul de gunoi care este lăsat chiar aici, în parcul din faţa gării. Gara din Braşov a fost construită în anii 60 şi în aceeaşi perioadă a plecat de aici, către Predeal, primul tren electric din România. Gloria de altădată a gării a apus însă demult. Priviţi cum arată acest chioşc de pe peronul gării. Între timp este adăpost pentru oamenii străzii. Este chiar cineva care doarme aici. Un adevărat focar de infecţie! Tavanul de pe acest peron stă să cadă. Bineînţeles că luminile aici nu mai funcţionează.

„Mi se pare că s-a deteriorat îngrozitor! Nimic n-au făcut! E o ruşine! am un prieten care a venit în vizită şi vorbea engleză. S-a dus la casă să îşi ia bilet. Nimeni de la casă nu a ştiut să vorbească o boabă de engleză!”, povestește un localinic.

Iar părerile negative ale pasagerilor continuă:

Uită-te şi tu ce e acum! Ce mizerie este! De nedescris!

De exemplu acum avem trolere, cum le ducem pe scările astea?

E prăbuşită, veche, urâtă, neprietenoasă..ce să mai

Uşi automate... nu se deschid. Iar aici, alte uşi automate care stau doar deschise.

Primarul Braşovului spune că autorităţile locale au vrut să preia gara, dar fără succes.

„Au fost nenumărate situaţii când au fost maldăre de gunoaie pe care a trebuit să le evacuăm noi. Este treaba CFR-ului. Avem o problemă mare din acest punct de vedere. Cred că în mai multe locuri din ţară este această situaţie şi este neplăcut pentru că CFR era a treia armată a ţării, adică era ceva organizat, ordonat, respectat. Responsabilii CFR recunosc că este situația asta și mi-au spus: Domnule primar, nu avem ce face aici, că deciziile vin de la cei de la București”, a declarat George Scripcaru, primarul orașului Brașov.

La nici 30 de kilometri depărtare, gara din Predeal pare abandonată. Este gara CFR situată la cea mai mare altitudine - 1000 de metri. Ridicată în 1965, gara Predeal este o atracţie turistică în sine. Doar două clădiri din România au acoperişul în formă de paraboloid hiperbolic.

După 1989, gara Predeal nu a trecut prin nicio reparaţie de amploare.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: E ca un adevărat ghetou şi nu exagerăm deloc când spunem asta. Iată, sunt dalele scoase, lăsate aşa, întuneric beznă! Nu ştiu cum o fi noaptea pe aici! O bidinea, un ciocan... sunt abandonate aici. Haideţi să vedem ce au făcut muncitorii. Nu ştiu dacă mă mai vedeţi, dar eu abia văd pe unde calc!

Pasajul subteran leagă cele două părţi ale oraşului Predeal.

- Aveţi curaj să treceţi pe aici?

- La cum arată... Ce să fac? Lumea circulă, circul şi eu...sperăm să-l facă!

- Doar de întreţinere şi atât?

- Atât, nu mai mult!

- Am crezut că se modernizează tot pasajul.

- Nu, nu! Trebuie demolat tot şi făcut!

- Păi de ce nu îl demolează, că arată jalnic?

-Nu-s bani...De unde?

Pentru şeful gării din Predeal realitatea era însă alta:

- Ce anume? Punctual!

- Punctual: este mizerabil, este cu grafitti.

- Mizerabil? Aţi văzut mizerie în tunel?

- Da!

- Haideţi să vedem!

Odată intrat în pasaj, reprezentantul CFR şi-a schimbat părerea:

- După cum vedeţi, se execută lucrări de reparare a acestui pavaj.

- Dumneavoastră vi se pare că aici arată bine sau aşa ar trebui să arate? Pereţii, iluminatul, pavajul?

- Acest tunel, acum, în acest moment după cum vedeţi că există şi oameni care lucrează, se află într-un moment de refacere.

Pentru schimbarea becurilor în gara Predeal, trebuie să se întrunească două comisii din CFR: cea de electrificare şi cea de întreţinere clădiri.

„Factura de gaz metan pentru această clădire se duce la cel puţin 3000 de lei pe lună. Şi atunci nu poţi să faci nimic! E o gaură neagră! Dacă s-ar găsi înţelegerea între Ministerul Transporturilor, administraţia publică locală să o preia, e un lucru foarte bun!”, spune Corneliu Pavel, șeful de stație de la Predeal.

După 35 de ani de muncă în CFR, un fost acar descrie cel mai bine situaţia căilor ferate şi a gărilor din România:

- Cum erau gările pe vremea dumneavoastră?

- Erau mizerabile!

- Şi acum cum sunt?

- Mai mizerabile! Acum dacă trebuie să facă treabă o face de mântuire sau nu o face neam! Toţi fură din toate părţile! Mi-a fost drag! CFR ul mi-a fost drag!

- Să trăiţi! Vă mulţumesc frumos, sănătate!

Calea ferată dintre Braşov şi Predeal face parte din coridorul IV paneuropean. După modernizare, trenurile vor circula cu 160 de km pe oră pe cei 800 de kilometri de la Arad la Constanţa.