Sari la conținut

Cei trei prieteni care au înființat cea mai mare firmă de curierat din România: Fan Courier

O prietenie din copilărie poate fi baza unui business de succes. Pe o astfel de legătură s-a întemeiat şi cea mai mare firmă de curierat din România, fondată de trei prieteni vechi, care au văzut oportunitatea în anii 90. Și nu a fost o joacă de copii. Începutul a fost dificil, chiar cu greşeli strategice, însă din ele antreprenorii au învăţat şi au reuşit să construiască un grup care se bate în România cu nume mari din străinătate. Digi24 vă prezintă şi o altfel de Românie, una care merge în ritm accelerat. Este cea a oamenilor cu iniţiativă şi idei. România are o clasă solidă de antreprenori şi oameni talentaţi care, prin ceea ce fac, pun umărul la dezvoltarea economică și la bunăstarea naţiunii. Digi 24 şi-a propus să facă din astfel de oameni personajele proiectului România Fast Forward.

Fiecare curier trebuie să preia câte 60 de colete în medie, în fiecare zi. Sunt atât plicuri de corespondenţă, cât şi produse. La nivelul întregii companii se adună aproape 150.000 de comenzi pe zi. Coletele pot parcurge zeci sau chiar mii de kilometri până la destinaţie.

Îmi aduc aminte de primii ani de curierat şi în 1994 eram fix în poziţia asta, curier. În anii aceia, lucrurile stăteau cu totul altfel. Aveam o Dacia 1300 cu îmbunătăţiri, nu erau livrări foarte multe, dar trebuia să străbatem oraşul în toate părţile”, spune Felix Pătrășcanu, fondator Fan Courier.

Tânărul Felix Pătraşcanu, care se pregătea să devină avocat, a decis că poate face curierat, toată viaţa. Dar din altă poziţie. Cea de coordonator a unui business cu potenţial uriaş. În 1997, decide să îşi dea demisia de la firma la care lucra, după ce se certase cu şeful său, şi alături de doi prieteni din copiălrie, fraţii Mihai, pune bazele Fan Courier.

Eu cu fratele meu aveam un business în domeniul materialelelor refolosibile şi ne gândeam ca prin profitul adus de acel business să reinvestim întro nouă afacere. Și atunci a apărut această oportunitate, ideea fratelui meu mai mare”, spune Adrian Mihai - fondator Fan Courier,

Eu de meserie sunt profesor de sport, Felix a terminat dreptul, iar fratele meu TCM, tehnologia construcţilor de maşini. Nu au nici o legătură studiile cu businessul şi a trebuit să învăţăm totul din mers”, adaugă el.

Început dificil și presărat cu greşeli

Lipsa de experienţă s-a văzut imediat. Banii de pornire au fost investiţi neinspirat.

Am făcut un buget și am primit prima sumă de bani de la ei și am și făcut prima greșeală. În business. Cu toată suma aia de bani am cumpărat o proprietate. Am băgat o grămadă de bani de care era nevoie să investești în mașini și multe alte lucruri, într-o casă pe care puteai foarte bine să o închiriezi”, spune Felix Pătrășcanu.

Mediul în care începea afacerea nu era necruțător și tolera greșelile. Fan Courier a pornit cu un capital inițial de câteva mii de dolari, pe când astazi, pentru a avea o șansă, e nevoie de câteva milioane de euro bune în acest domeniu. În acele vremuri însă nici comenzile nu au venit atât de repede, iar antreprenorii au descoperit că trebuie să aibă răbdare.

A fost o perioadă foarte grea și am găsit niște oameni extraordinari. Să spui unui om să iasă la 2 noaptea și să ia un plic și pe el să încaseze un leu, pare așa o aberație. Iar noi am reușit să angrenăm niște oameni care ieșeau pentru un plic la 2 noaptea”, spune Neculai Mihai, fondator Fan Courier.

Nu pentru bani, pentru acel leu. Ei ieșeau pentru o idee, pentru viitor. O idee vândută de Felix”, spune Adrian Mihai.

Felix Pătrăşcanu crea aşteptări. Le spunea taximetriştilor din fiecare oraş, care erau primii colaboratori ai firmei, că în curând vor avea livrări atât de mari încât efortul lor să fie răsplătit.

Îmi aduc aminte că ai venit tu și mi-ai spus că avem o comandă extraordinar de mare și trebuie să ducem în țară respectivele plicuri, dar nu eram pregătiți pentru asta. Cât înseamnă o comandă extraordinar de mare? Erau cam 1.000 de plicuri luate dintr-un foc într-o singură zi”, spune Adrian Mihai.

Mașinile de livrare au fost pentru mai mulți ani doar mașinile personale, Dacii, își amintește acum George Tachescu, unul dintre primii angajați, ajuns acum director operațional.

La momentul la care am venit eu erau cam 15 curieri în București și procesam 700 de expediții pe seară. De acolo a plecat și chestia asta de familie, toți ne cunoșteam între noi, eram într-un singur loc cu toții și mare parte din zi o petreceai acolo”, spune el.

Extindere prin propriile forţe

Acum la 19 ani distanță, compania a ajuns să aibă 5.000 de angajați, din care aproape 3.000 de curieri.

Am avut de livrat un plic către un client, am ajuns la adresa respectivă, mi-a semnat pentru produs, iar dupa 10-15 minute după ce am plecat de la adresă m-a sunat acel client să mă întrebe la ce oră poate să Ia acele pastile. Meseria ta de curier s-a transformat şi în specialist în domeniul medicinei”, spune Stelică Popazu, curier.

Regula este ca expediţia să ajungă la destinaţie în 24 de ore, iar pentru asta firma s-a extins în toată ţara.

„Avem 124 de locații, suntem prezenți cu oficii în toate județele României, sunt județe cu potențial mai mare unde avem 2, 3 oficii”, spune Cornel Morcov, director comercial.

„Piața avea nevoie de curieri, am fost acolo la timp. Am deschis fără a face vreun studiu. Am prins un trend extraordinar”, spune Felix Pătrășcanu.

„Avem activitate și pe plan extern, compania noastră are și componentă de livrări internaționale. Atât prin serviciul de transport aerian, cu livrare de 24 de ore în Europa, serviciu pe care îl facem prin parteneri, dar și prin serviciul de transport rutier, unde avem timp de tranzit între două și șase zile lucrătoare”, spune Cornel Morcov.

Acum Fan Courier deţine un sfert din totalul pieţei de curierat, estimată să treacă în 2017 de 400 de milioane de euro. Este lider, dar se luptă cu rivalul autohton Urgent Cargus şi cu giganţii mondiali DHL, TNT, sau UPS. Nici Poşta Română, controlată de stat, nu a stat deoparte, însă managementul defectuos, lipsa investiţiilor şi neadaptarea la noile cerinţe ale pieţei a ţinut-o mult în spatele jucătorilor privaţi. De fapt, inovaţia în servicii faţă de ce oferta poşta, livrarea la domiciliu, a permis Fan Courier să crească.

Poşta Română nu făcea ce faceam noi, te duceai, lăsai coletul, îl luau şi îl duceau în oraşul ăla şi veneai şi îl ridicai de la poştă”, spune Adrian Mihai.

Inițial au fost pagerele. Iar comezile se dadeau pe pager. Am plecat de la un registru pe care se nota comanda, apoi sunai curierul si el își nota la rândul lui. Acum este mult mai uşor, automatizat, clientul îşi poate plasa comanda pe mail sau pe site”, spune George Tăchescu.

Dezvoltare susţinută de comerţul online

Extinderea comerţului online a fost debuşeul pentru Fan Courier şi suportul pe care a crescut puternic. Anul trecut a depăşit jumătatea de miliard de lei afaceri şi a crescut cu aproape 30% faţă de anul precedent. Şi pentru a ţine pasul cu cererea, investiţiile au fost masive.

În ultimii 5 - 6 ani am investit cam 60 de milioane de euro, în flotă, în tehnologie și în imobiliarele în care suntem. În marea majoritate stăm cu chirie, dar acolo unde avem centre de sortare am ales să fim proprietari”, spune Adrian Mihai.

Toate investiţiile Fan Courier sunt finanţate din fonduri proprii. Niciun credit, toate investiţiile din fonduri proprii”, spune Zenovia Georgescu, director financiar.

Curieratul nu a cunoscut criza. Pe de o parte pentru ca abia era într-o faza de început și mai apoi datorită dezvoltarii comenzilor pe internet.

În 2008, în noiembrie, a fost cea mai bună lună dintotdeauna. În America începuse criza, dar la noi se arunca cu bani, în decembrie erau alegeri. Pe final de an s-au pompat foarte mulți bani pentru că erau alegeri”, spune Neculai Mihai.

Impulsionați de comenzile uriașe de la finele anului 2008, cei trei acționari au decis să investească într-un centru de sortare a coletelor.

„S-a început hub-ul în 2008, când criza a început, nu ne-a speriat, am finalizat investiţia în 2010, care s-a ridicat la 15,6 mil euro. O investiție foarte mare în plină criză”,spune Zenovia Georgescu.

Omul care îți preia și îți procesează manual toate procesele, inevitabil greșește. Odată cu implementarea acestui sistem de sortare lucrurile s-au schimbat totalmente”, spune George Tachescu.

Ne aflăm în sala de sortare, de aici de unde fiecare pachet este distribuit la destinaţie. După ce coletul este pus pe banda de 324 de metri, circulă cu o viteză de 3 metri pe secundă. Este cântărit şi scanat în acest dispozitiv. Iar după ce este scanat şi i se citeşte adresa, este trimis la acea poartă, care îl îndreaptă la curier şi apoi la destinatar”, relatează Sergiu Voicu, reporter Digi24.

Banda are o capacitate de a prelucra până la 9.000 de colete pe oră, cu o greutate de până la 40 de kilograme fiecare.

Un instrument care eficientizează întreaga activitate a companiei, a cărui număr de expedieri a crescut de la 26.000 în 1999, la 400.000 în 2002, a trecut de 11 milioane în 2009 şi acum se îndreaptă spre 35 de milioane pe an.

Noi bugetasem pentru 2016 investiții în flotă de 5-6 milioane de euro. A trebuit să investim 12 milioane de euro”, spune Adrian Mihai.

„Trebuie să ne gândim la extindere pentru că deja avem 145.000 de expediții pe zi. Am investit și în țară, într-un hub asemănător, la Brasov”, spune George Tachescu.

Noul centru de tranzit de la Brașov, poziţionat strategic în mijlocul ţăriii, poate prelua un sfert din activitatea totală a companiei.

„Avem o companie proprie în Bulgaria. Operaţiunile în Bulgaria nu le facem prin resurse proprii, le facem prin parteneri. Online-ul în Bulgaria are un potenţial de creştere la fel ca în România”, spune Cornel Morcov, director comercial.

Fan Courier a decis să ofere şI servicii conexe, cu scopul de a-şi fideliza şI mai mult clienţii. În România a pus la dispoziţie şi soluţia de depozitare, folosită mai ales de magazinele online care vor să facă doar partea de vânzare, iar depozitarea, ambalarea şi distribuţia către client să fie servicii externalizate. În plus, o divizie a Fan Courier se ocupa de livrarea de mâncare.

În fiecare noapte, mașinile Fan Courier străbat peste 78.500 de kilometri, aproape dublul lungimii Ecuatorului. Aceasta este dovada că sunt comenzi, iar clienți din ce în ce mai mulți.

Piaţa românească ne-a dat extrem de mult şi continuă să ne dea. Este un loc în care se poate face business, oportunităţiile sunt extrem de mari”, spune Felix Pătrășcanu.