Afacerea care a unit cu succes cele două maluri ale Prutului

Sergiu Voicu Data actualizării: Data publicării:
depozit carti litera

O unire prin carte. Asta a reuşit o familie de antreprenori din Republica Moldova să facă în 30 ani. Un pod de cultură între România şi Moldova, combinat cu o afacere de succes. De la un început timid cu o editură la Chişinău şi distribuţie în România, familia Vidraşcu a reuşit să construiască un proiect mare.

Cunoaştem la România Fast Forward o poveste de antreprenoriat născută în 1989 într-un apartament din Chişinau. La începutul anilor 90 au venit cu afacerea în România, iar în ultimii opt ani sunt liderul editurilor din ţara noastră. Și au planuri de extindere în Spania şi Italia.

O colecție cu 625 de titluri: „Biblioteca Școlarului”

- Dacă ne referim la colecţii de cărţi pe care le-aţi lansat, care au mers cel mai bine?

Marin Vidraşcu - cofondator al editurii Litera: Trebuie să încep cu colecţia cea mai interesantă şi cea mai prolifică pe care a lansat-o tatăl meu în 1998, iar visul lui a fost şi l-a şi împlinit atunci: să scoată un titlu pe zi.

- Un titlu pe zi este o nebunie!

- Este.

- A funcţionat?

- Am ajuns aici, înseamnă că a funcţionat. Acea colecţie a ajuns la 625 de titluri şi se numeşte Biblioteca Școlarului şi este editura cu care eu am crescut.

marin vidrascu
Marin Vidrașcu, cofondator al editurii Litera, vorbește despre cel mai de succes proiect: Biblioteca Școlarului

Dan Vidraşcu - cofondator al editurii: Obiectivul era să devenim cea mai importantă editură din România. Și asta nu o puteam atinge dacă aveam un plan editorial nişat. Trebuia să atingem toate segmentele. Și am început să dezvoltăm colecţii. Colecţii de cărți pentru copii, povești, ficţiune pentru adolescenţi. Urmate de premii internaționale importante.

Raluca Tărnăuceanu, director de marketingLucrarea pe care o răsfoieşti este realizata împreuna cu președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop. Marea istorie ilustrată a României şi a Republicii Moldova. Tot cu ocazia Centenarului am lansat și această lucrare: 1.000 de ani de cultură şi civilizaţie românească. O istorie în imagine.  Iar aici avem o lucrare de artă, De la origini până în prezent, a profesorului Vasile Florea.

- Pot să ma uit? Foarte frumos ilustrată, calitate grafică excepțională.

În câte exemplare se vinde un best-seller

Marin Vidraşcu - cofondator al editurii: Dacă în medie în România un titlu vinde între 2-3 mii de exemplare, un best-seller poate să vândă și 50 de mii. În aproape 30 de ani de activitate, Litera a avut peste 9.000 de titluri, în momentul acesta avem 2.500 de titluri active.

Litera a ajuns să editeze acum 800 de titluri anual, adică, în medie 67 în fiecare lună.

Anatol Vidraşcu – antreprenor: Aproape de suflet este şi cartea asta, la care am lucrat vreo 7 ani şi se numeşte Mileniul Românesc.

Marin Vidraşcu - cofondator al editurii: Cartea este o decizie de impuls. O vezi, îţi place, o copertă şi un titlu bun şi o cumperi.

Sunt peste 50 de colecţii de cărţi în portofoliu, iar cifrele atât de vânzări, cât şi de cărţi editate sunt în creştere de la an la an.

Dan Vidrașcu - cofondator al editurii: Chiar dacă suntem pe prima poziţie, planurile de creştere sunt foarte ambiţioase.

- Cu cât vreţi sa creşteţi în fiecare an?

- 15% este creşterea bugetata.

Iar pentru a ajunge aici drumul nu a fost deloc uşor, mai ales în contextul în care 69% dintre români nu au citit nici măcar o carte în ultimul an, iar cine cumpără cărţi alocă în medie 25 de lei pe an pentru acest produs.

O poveste de succes pornită în Chișinău. Și-a vândut casele pentru editură

- O poveste de succes, românească, dar pornită în Chişinau.

Dan Vidrașcu - cofondator al editurii: Românească, cu români de pe ambele maluri ale Prutului. Pornită acum 30 de ani, în 1989, când tata, redactor-șef la o editură de stat din Republica Moldova, citește într-un ziar ca s-a deschis o companie privată la Moscova. Dacă la „Capitală” se întâmpla, se poate face și la noi. Drept dovadă, își ia certificatul pentru agenție de reclamă, asta era forma prin care putea să înregistreze o editură, dar denumirea era de atunci, Litera, pentru ca asta este în esență materia brută.

anatol vidrascu
Anatol Vidrașcu a fondat, la Chișinău, Litera, prima editură particulară

Anatol Vidraşcu - antreprenor Chişinău: Omul trebuie să facă o casă, să sădească un pom şi să facă copii. Case am făcut mai multe, drept pentru care am rămas fără toate. Atunci când era situaţia grea la editură, trebuia să vând casa şi am făcut lucrul ăsta fără nici un fel de ezitare.

Își trimite băieții la studii în România

Pentru că vremurile erau extrem de dificile în Republica Moldova, Anatol Vidraşcu a decis să îşi trimită băieţii la studii în România.

Dan a fost trimis pentru început la Iaşi şi apoi la Braşov.

- Nu o să uit niciodată drumurile de la Chişinău la Braşov cu maşina, să-l vizităm, spune Marin, fratele său. Erau drumuri de 12, 14 chiar și de 20 de ore, pentru că în vamă, pe atunci, se stătea 6-7-8 ore. Dar erau momente frumoase, pentru că eram cu toții.

Cu o afacere pe mână, în România, la 18 ani

Pasul următor a fost mutarea în Capitală, iar la 18 ani, tatăl, i-a pus lui Dan în mână actele pentru a extinde editura în România.

„Vom tipări cărţile la Chişinău şi le voi trimite acolo, le faci vama şi începi să construieşti o distribuţie”, rememorează Dan Vidrașcu ce i-a spus atunci tatăl său.

Moldova este o țară foarte mică. O parte din populație nici nu vorbea româna și nu era interesată de cărți în română.

dan vidrascu
Dan Vidrașcu, cofondator al editurii Litera, a preluat afacerea în România la numai 18 ani

„Locul nostru este să devenim cea mai mare editură din România. A fost complicat, nu aveam oameni aici în București cu care să mă consult și trebuia să învăț lucrurile lovindu-mă cu capul de toţi pereţii”, povestește Dan Vidrașcu.

- Începutul cum a fost? În ce librării?

Dan Vidrașcu - cofondator Litera: Am fost în București la compania de librării București, care era de departe cel mai extins lanț de librării. Am semnat contractul cu ei, am început să distribuim. Toți erau foarte deschiși, pentru ca era loc pe raft, iar pe lângă asta, plata se făcea pe măsura vânzării. După care, prin ţară, am început să deschidem centrele mari de librării, care erau foste centre de stat.

- Vârsta a fost un impediment pentru tine? Aveai 18 ani când ai dat startul afacerii în România.

- Arătam destul de serios și la 18 ani. Tocmai când mergeau lucrurile şi business-ul începea să meargă, eram tânăr, aveam un apartament, duceam o viață frumoasă și m-am trezit cu un cadou de la Chişinău.

Marin Vidrașcu - cofondator al editurii: La 15 ani, tatăl meu m-a dus la gara din Chişinău unde mi-a spus că ăsta este momentul în care tu te muţi la București. După liceu, puneam şi eu osul la treabă cu ce puteam. La tatăl meu în birou, la 10-11 ani, am trecut prin toate procesele, atât editoriale - de la a discuta cu pictorul de cum să facă coperta, de la autor - de cum sa structureze cartea, alegerea hârtiei și am văzut lucrurile administrative mai mult la București. Specialistul în vamă, cum să aducem, cum să facem. Unde o depozităm.

„Ne certăm tot timpul, dar în final iese bine”

- Cum vă ajutaţi unul pe altul, ce face fiecare dintre voi în afacere?

Marin Vidrașcu: Fiind o conducere bicefală, fiecare a luat o parte. Dan a luat partea cea mai importantă, titlul, coordonarea lui, Eu am fost foarte mult pe unde le vindem, trebuie să creștem tirajul, să creștem vânzarea.

fratii vidrascu
Frații Vidrașcu sunt cofondatorii editurii Litera: „Suntem temperamente diferite, ne certăm tot timpul, dar în final iese bine”

Dan Vidrașcu: Este o combinaţie periculoasă. A fost un pariu şi pentru tata. Pentru că suntem foarte diferiţi, avem temperamente foarte diferite. Ne certam tot timpul, dar în final iese bine.

- Cele mai nonconformiste locuri în care aţi plasat cărţile voastre?

Dan Vidrașcu: Chioşcurile de ziare au devenit un canal bun de vânzare, împreună cu ziarele şi apoi fără ziare. Erau 4.000 de puncte de vânzare de presă la momentul la care am început să vindem producția în acest fel. Câteva sute la librării și 4 mii de chioșcuri de ziare. Era o infrastructură foarte prețioasă.

- Ştiu că la un moment dat aţi avut şi CD-uri. Erau la chioşcurile de ziare, ziar și CD.

Raluca Tărnăuceanu, director de marketing: Asta se întâmpla prin 2010- 2011, chiar spre 2015. La numite proiecte aveam și o mică biografie a compozitorului sau a muzicianului. Să şi înveţi ceva, nu doar sa asculţi.

Marin Vidraşcu - cofondator al editurii: În România noi suntem licenţiaţii Disney, noi le scoatem cărţile şi bineînţeles aici legătura este foarte bună cu filmele care câştigă premii, copiii le îndrăgesc.

Cartea care s-a vândut în peste 100.000 de exemplare

- Ce titlu a vândut cel mai bine pentru voi?

- Cred că este o enciclopedie pe care am scos-o în 1998, se numeşte Marile minuni ale lumii, şi am ajuns la ediţia 19, am vândut peste 100 de mii de exemplare.

- Cred că am şi eu cartea acasă.

- Vedeţi, înseamnă că a mers foarte bine.

Ei au fondat Elefant.ro

Dan Vidraşcu - co-fondator al editurii: Cartea este un produs care se pretează perfect pentru distribuția online, nu este grea, specificațiile nu contează prea mult pentru că titlul și conținutul este cel căutat de cumpărător. Era exemplul Amazon, care între timp devenise legendar, și atunci am încurajat dezvoltarea online a cărții din România, prin fondarea Elefant.ro.

- În 2010 ai dat drumul.

- Da, și care a ajuns lider de piață.

Marin Vidraşcu - cofondator al editurii : Online-ul este numărul 1 în distribuţia, vânzarea de carte.

- Aveți în plan sa mergeți în afara țării, unde și de ce ?

Dan Vidraşcu - cofondator al editurii: S-a strâns foarte multă expertiză pe care o putem folosi și în alte piețe.

- Unde vreți să mergeți?

- Piața spaniolă și cea italiană.

Cum să trăiești fără frici?

Marin Vidraşcu - cofondator al edituriiCred că orice companie din România vrea să se extindă pe o altă piaţă. Cred că în România sunt foarte mulţi autori care vor să plece în afară.

- Aţi avut temeri? Frici aveţi?

Marin Vidrașcu: Cum să trăieşti fără frici? Fără frică nu poţi să construiești tot ce îți propui. Tu ca antreprenor nu ai cum să nu ai frici, este o lume în permanentă schimbare. Într-un ritm și niște direcții de nebănuit.

Dan Vidraşcu: Este important să înțelegi că e inerent să greșești, că e bine sa greșești pentru că din greșelile alea poți învăța lucruri foarte valoroase. Am scos prea multe titluri, am dimensionat greșit tiraje, am evaluat greșit tendințe. Dar în final o bună parte din ele le-am reparat.

familia vidrascu
Familia Vidrașcu - tatăl, Anatol, și cei doi băieți, Marin și Dan - sunt cei care au pus pe picioare una dintre cele mai de succes afaceri culturale din România

Reporter: Sergiu Voicu

Operatori: A. Stănescu, F. Dizanov, P. Melinte

Montaj: Mădălin Manole

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri