Sari la conținut

FARMEC. Povestea unei afaceri care rezistă de 128 de ani în România

Progresul şi devoltarea se pot obţine şi pe baza tradiţiei. România a ieşit din tranziţie cu multe fabrici devalizate. Însă în acest peisaj au existat câteva excepţii. Acum sunt firme cu tradiţie, dar aduse la standarde moderne. Farmec Cluj are o istorie de peste 100 de ani, dar şi la această venerabilă vârstă este cel mai mare producator de cosmetice din România. Reuşeşte să se bată cu multinaţionalele care au în spate zeci de miliarde de euro.

Ca multe alte firme moştenite din comunism, Farmec a trecut printr-o perioadă dificilă în anii 90. A fost însă salvată de oamenii care lucrau acolo, cei care au devenit antreprenori.

Liviu Turdean este cel mai longeviv director român. A fost director la Farmec din 1968 până în 2009, mai exact 41 de ani.

„Erau numai câteva luni de când am fost numit director în această întreprindere şi am primit aici, la secretariat, un telefon de la o femeie. Mi-a pus o întrebare directă la telefon: Tinere, am auzit că eşti noul director la această întreprindere şi că fabricaţi produse cosmetice bune. Din acest motiv am decis ca invenţia mea de cremă Gerovital H3 să v-o încredinţez vouă”, povestea Liviu Turdean în 2013.

Gerovital, imboldul spre succes

La capatul celălalt al firului era Ana Aslan, cea care în 1956 anunţa remedii împotriva bătrâneţii. Tratamentul pe bază de procaină a adus României comenzi externe uriaşe la acea vreme.

Pentru activitatea laborioasă dusă în domeniul gerontologiei, profesor Ana Aslan a fost distinsă cu meritul ştiinţific clasa I-a şi cu diploma de onoare a Uniunii Mondiale de Medicină. Fiolele de procaină au primit numele de Gerovital H3, iar pentru a creşte veniturile statului, Institutul de Geriatrie decide să diversifice gama şi să producă din 1968 la Cluj tratamentul şi sub formă de cremă.

„Cremele nu sunt ale ei. Ei nu îi plăcea folosirea Gerovitalului în cosmetică. Alea le-am dat eu drumul, deşi poartă iscălitura doamnei Aslan, pentru că era în interesul Institutului. Patentele au fost ale statului”, povestește acad. Constantin Bălăceanu Stolnici, fost șef de secție la Institutul Național de Gerontologie.

Aşa a început în urmă cu 50 de ani ascensiunea companiei de cosmetice Farmec din Cluj. Gerovital H3 pe bază de novocaină. Experienţa clinică dobândită prin aplicarea acestui tratament timp de 15 ani a lărgit mult sfera de aplicativitate. 

Produsul Gerovital făcut de Farmec a fost un produs făcut în special pentru export înainte de 89, românii mai puţin aveau acces la el.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Unde se duceau produsele, cine ne căuta produsele?

Mircea Turdean, antreprenor: Deşi în acei ani era foarte greu să ieşi si să vinzi în Occident, acest produs a reuşit să performeze şi să vândă în afară. Nu neapărat pentru blocul sovietic. Vindeam foarte bine, de 40 de ani, în Japonia. Vindeam foarte bine în Emiratele Arabe. Vindeam în Spania, care nu erau ţări comuniste.

„Întotdeauna se testau şi erau trimise către Ana Aslan mostre pentru a certifica Ana Aslan că ceea ce pleacă este corect şi este formula dânsei şi arată aşa cum a gândit-o dânsa”, povestește Speranța Prada, farmacist-șef la Institutul Naționale de Geriatrie și Gerontologie „Ana Aslan”.

Întreaga poveste Farmec începe însă cu mult mai devreme de boom-ul dat de produsele Gerovital.

Farmec, povestea succesului

Mama companiei a luat naştere în 1889 la Budapesta - laboratoarele Molnar Moser. Acestea au decis ca în 1943 să pornească activitatea şi în Cluj-Napoca.

În anii '60 însă, Partidul Comunist decide să transforme locul în una dintre cele mai mari şi mai puternice fabrici de cosmetice din lume.

De 128 de ani, Farmec este cea mai mare companie producătoare de cosmetice din România. Brandurile sale sunt nr. 1 pe multe segmente, în ciuda marketingului și a promovării agresive din partea multinaționalelor. Iar dacă ne referim la categoria de produse Gerovital, mai ales la cele pentru îngrijire a tenului, pe această categorie vorbim de numărul 1, cu o cotă de piață de 23%. Produsele Gerovital pentru îngrijirea părului sunt tot pe locul 1, cu o cotă de piață de 26%.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: În anii 80 când aţi avut primul contact cu Farmecul, cum arăta fabrica atunci ?

Monica Vușcan, director de producție la „Farmec”: Pe partea de cosmetice se lucra total manual, se umpleau borcanele manual, se etichetau, se punea capacul. Toate fazele erau manuale. În schimb, produsele de tip aerosol erau complet automatizate, adică spray-urile. Atunci producţia numărul unu a fabricii o reprezentau produsele de tip aerosoli.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Ambalajul acestui spray îl știu de când eram mic.

Mircea Turdean, antreprenor: Este singurul produs neschimbat de tip spray, similar cu Favorit, e acelaşi parfum. 

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Păcat că nu puteţi să simţiţi şi mirosul. Este mirosul copilăriei mele şi al tinereţii multora.

Mircea Turdean: E singurul deodorant care a rămas de atunci, de 30 de ani, în forma respectivă, în ambalaj şi mai ales cu parfumul respectiv. Aici e istorie, e brand românesc.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Înainte de 89 şi chiar imediat după 90, spray-urile erau cele mai căutate produse ale companiei Farmec. Cererea era atât de mare, încât oamenii nu găseau să cumpere din magazine.

Monica Vușcan, director de producție la Farmec: Într-adevăr, era un produs pe care îl făceai cadou oriunde. Intrai cu el în ministere pe acea vreme. Se vindea pe sub mână. Se încercau intervenţii din alte oraşe pentru a se face rost de acest tip de produse.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: În memoria colectivă, Farmec se identifică şi cu spray-ul Farmec 16.

Mircea Turdean, antreprenor: La vremea când s-a scos Farmec 16 eu aveam 16 ani, de aici şi numele Gamei.

Cel mai longeviv director român. Un business de familie

Liviu Turdean, tatăl lui Mircea, a fost directorul companiei timp de 41 de ani, si a fost cel mai longeviv director din România. El a fost şi cel care a ţinut Farmecul pe linia de plutire imediat după Revoluţie, când societatea a trecut prin cei mai grei ani din existenţa ei.

„După 89, clientul final, când România a avut deschidere către lume, de multe ori a fost tentat să încerce produse făcute în alte ţări, produse europene de notorietate, produse de pe alte continente. Atunci a fost perioada noastră de declin. Am trecut printr-o perioadă destul de dificilă. La un moment dat, după Revoluţie şi grevele muncitoreşti, a făcut să fie înlăturată conducerea de la acea vreme. După doi ani sindicatul, muncitorimea, l-au rugat pe Liviu Turdean să se întoarcă în companie”, povestește Pop Codrean, director de vânzări la Farmec.

În 1995 începe privatizarea fabricii de la Cluj. S-a vândut atunci 70% din pachetul de acţiuni către Asociaţia Salariaţilor, pentru mai mult de 5,5 milioane de dolari.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Câţi acţionari sunt?

Mircea Turdean, antreprenor: Suntem vreo 400 şi ceva de acţionari. Și pornesc de la procente mici de 0,5%, - 2, 5%, dar toţi au un cuvânt de spus.

Familia Turdean a luat în timp peste 30% din acţiuni, iar din 2009 Mircea Turdean a preluat conducerea afacerii de la tatăl său.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Întotdeuna când vorbim de companiile de succes, ne gândim şi la oamenii care sunt în spate şi cum au ajuns acolo şi cum au reuşit să performeze şi să menţină o companie în top. Care este povestea dvs, când aţi ajuns aici şi ce s-a întâmplat după?

Mircea Turdean:  Cu cartea de muncă sunt de 23 de ani, dar am început să lucrez în Farmec de când eram mic. Veneam în firmă şi vedeam ce e aici şi mă duceam acasă şi începeam să lucrez în baie să fac nişte combinaţii şi tare îmi placea. Şi ăsta este secretul. Să faci ceea ce îţi place. Aici, tot respectul faţă de tatăl meu, nu am intrat de pe poziţie de top, cum se spunea pe vremea noastră, copii de bani gata. Am intrat pe post de laborant.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Care a fost prima realizare lucrând în fabrică, poate ca cercetător? Aveţi un produs al dvs?

Mircea Turdean:  Primele produse bărbăteşti, pentru că eu am fost primul băiat la cercetare, le-am făcut eu. Minigama Athos avea deodorante şi o loţiune şi am dezvoltat acolo o loţiune după ras, spumă de ras cu formule mai pretenţioase. Am avut şi cu ce să experimentez, că experimentam pe mine. După care, primele antiperspirante. La momentul în care am scos noi, nu erau intrate în România de dincolo, erau dincolo, dar nu aici. Şi le-am cercetat eu.

Strategii de afaceri. Farmec pregătește un sistem de franciză

Sergiu Voicu, reporter Digi24:  Cât de tehnologizată este fabrica? Cât s-a investit în tehnologie?

Monica Vușcan, director de producție:  Pe partea de producţie de cosmetice, în ultimii 10 ani am investit cam peste 4 milioane de euro în retehnologizare. Pe partea de cosmetice, anul viitor sunt în programul investiţional două linii noi de ambalare.

27 de milioane de produse ies pe porțile fabricii în fiecare an. Cele mai multe sunt sub brandul Gerovital. Se fabrică cosmetice în cantități uriașe, 5600 de tone de cosmetice anual. Asta înseamnă 16 tone în fiecare zi.

În 2008 Farmec a preluat toate drepturile pentru marca Gerovital, ce era împărţită în producţie atât pentru fabrica bucureşteană Miraj, cât şi pentru Farmec. Cele două companii vindeau creme sub acelaşi brand - cel al Anei Aslan, dar făcute cu reţete diferite.

Mircea Turdean, antreprenor: A fost o lovitură bună pentru noi la nivel de export, pentru că noi suntem de 50 de ori pe export şi era şi Mirajul acolo, iar la nivel de vest de Europa, America, unde se mai ducea Gerovital, era o confuzie. Care Gerovital este de la Farmec şi care de la Miraj? Şi de multe ori această luptă nu aducea beneficii acestor companii. Ne luptam noi între noi, Gerovitalul ăsta cu ăsta.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Ce avem aici?

Monica Vușcan, director de producție: Avem linia automată pentru ambalarea cremelor. Avem o cremă Gerovital H3 Evolution antirid, o cremă foarte eficientă. Această cremă se fabrică astăzi cam 16 mii de bucăţi pe zi.

Ajunsă în exclusivitate sub umbrela Farmec, după preluarea de la fabrica Miraj, formula cremei Gerovital H3, a fost îmbunătăţită.

Pop Codrean, director de vânzări Farmec: Cremele Gerovital şi brandul Gerovital din total portofoliu, avem peste 42%. De anul viitor vrem să venim şi cu partea de make-up, va fi un brand Gerovital Beauty.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Gerovital este doar numele sau are şi parte din reţeta dr. Ana Aslan ?

Mircea Turdean: Din reţeta dr. Ana Aslan mai este ceva pe aici, în H3-ul clasic. Pentru că aici e şi destinaţia produselor antiageing. Restul gamelor având alte efecte, alte destinaţii, nefiind antiageing, normal că sunt formule diferite. Nu mai au nimic! Nu mai au nimic din reţeta iniţială.

Sergiu Voicu: Dar cât s-a mai păstrat în produsele antiageing?

Mircea Turdean: Nu mult, puţin.

„Reţeta originală avea un principiu activ medicamentos care acum nu mai ai voie să îl foloseşti în reţetele cosmetice”, explică Monica Vușcan, director de producție.

„Cu ajutorul acestui mare savant de renume mondial, profesorul Ana Aslan, şi a specialiştilor noştri, Farmecul a devenit producătorul numărul unu de produse cosmetice, cu capital 100% românesc”, spunea Liviu Turdean, fostul director, într-un interviu din 2013.

Opt din 10 produse Farmec exportate pleacă sub numele de Gerovital.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Vânzările la export cum se traduc în cifre?

Pop Codrean, director de vânzări: 1,24 milioane de euro.

Cosmeticele Farmec sunt vândute în Japonia, Canada, Irak, Kuwait, Iordania şi în multe din ţările europene.

În plus, Farmec şi-a deschis magazine proprii în toată România, dar şi în străinătate.

Mircea Turdean, antreprenor: În străinătate avem vreo șapte-opt magazine, iar modul nostru de lucru este să lucrăm prin parteneri.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Unde aveţi magazine?

Mircea Turdean: În Spania, Ungaria, Franţa, în Italia.

Din 2018 Farmec ia în calcul extinderea şi mai rapidă la nivel naţional şi internaţional, printr-un sistem de franciză.

Mircea Turdean, antreprenor:  Vrem să creăm magazine Gerovital pe tot mapamondul.

Pop Codrean, director de vânzări: Am avut o ascensiune fulminantă, cel puţin în ultimii patru ani de zile. Anul acesta încheiem la 50 de milioane de euro cifră de afaceri. Putem spune că aproape ne-am dublat cifra de afaceri în ultimii ani.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: 2008, 2009, 2010 au fost ani foarte grei pentru majoritatea companiilor din România.

Mircea Turdean, antreprenor: Pentru noi au fost creşteri.

Cum a fost criza?

Mircea Turdean: Ce s-a pierdut de la multinaţionale am câştigat noi, în procente. Am avut creşteri substanţiale, de la 3-4 % la 10-15%.

Pop Codrean, director de vânzări Farmec: Portofoliul s-a diversificat mult, avem acum peste 600 de articole. La fiecare doi ani câte o gamă se modernizează.

Dar nu toate.

Laptele Doina, neschimbat de 65 de ani

Sergiu Voicu, reporter Digi24: „Doina”, neschimbată de ...

Mircea Turdean:  E acelaşi flacon. „Doina” cu lăptişor de matcă.  Eu eram încă copil când era pe piaţă, deci 30 de ani, mai mult. Îmi aduc aminte din copilarie. E 100% la fel şi la fel e şi înăuntru. Are o formulă foarte grasă, dacă îi faci o analiză cred că are peste 60% grăsimi şi astfel cred că e cel mai gras produs de pe piaţă şi sunt multe situaţii când ai nevoie: mâini uscate, ten uscat... Știţi cum zice lumea de Doina? E un produs universal, bun la toate: îl poţi folosi pentru faţă, pentru mâini, pentru corp, pentru geaca de piele să o înmoi, pentru papuci, dacă sunt prea tari. Toată lumea din armată avea câte un lapte Doina. Știţi bocancii ăia de armată, grei, foarte tari, de din prima zi când umblai simţeai că îţi strânge piciorul? Dădeai două zile cu lapte Doina şi ţi se înmuiau bocancii ăia de piele de parcă erau mulaţi pe tine. (...)

Trecem la alt produs Farmec. La „Triumf aragaz”. „Ăsta are 35% din piaţă. Singur”, precizează Mircea Turdean.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Nu i-aţi schimbat ambalajul.

Mircea Turdean: Nu, am lăsat ambalajul ăla, că aşa e cunoscut, aşa arăta originalul, aşa îl punem ca să recunoască lumea că nu ai făcut nimic la el.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Care sunt produsele cel mai bine vândute în piaţă ? Cele pe care le luaţi în calcul să le introduceţi în perioada următoare?

Pop Codrean, director de vânzări Farmec:  Avem fiolele cu acid hialuronic, care sunt o inovaţie, şi pe piaţa din România sunt cele mai vândute. Sunt fiolele cu colagen. Sunt produsele noastre revoluţionare cu care ne mândrim.

Monica Vuşcan, director de producţie Farmec: Acidul hialuronic, cu care acum competitorii se mândresc şi îşi promovează produsele cu aceste substanțe, sunt substanţe pe care Farmecul le folosea din anii 90.

Compania a inovat continuu şi şi-a adaptat produsele pieţelor pentru care a exportat.

„Întotdeauna când vizitez oraşele şi ţările, studiez această problemă a îmbătrânirii în raport cu clima şi îndeletnicirea, toate problemele legate de mediu”, spunea cândva, într-un interviu, dr. Ana Aslan.

Mircea Turdean, antreprenor: Imaginaţi.-vă că am creat produse pentru japonezi. Am scos game de produse cu cantităţi foarte mici de grăsimi, pentru că ei au alte tenuri. Am creat produse de albire pentru pieţele respective, încă de acum 20 şi ceva de ani. Sunt cele mai în trend produse în Asia, pentru că tenul alb acolo înseamnă frumuseţe şi nobleţe.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Un sfat pentru cei care ar vrea să pornească un business si să ajungă la nivelul acesta de cei mai buni din piaţă ?

Mircea Turdean: În primul rând trebuie să te caracterizeze modestia.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Iar banii pe care i-aţi câştigat nu v-au schimbat acest principiu?

Mircea Turdean: Nu. Sub nicio formă. Asta am învăţat de la tatăl meu. Și el a făcut la fel. Nu au avut dreptul să facă acest lucru. Și asta vreau să implementez şi copiilor mei.