Sari la conținut

O afacere din România cu lipici la străini. Rețeta succesului la AdePlast

Digi24 vă prezintă România cu idei şi iniţiative. Este povestea oamenilor care au reuşit prin implicare şi devotament, iar de multe ori, şi cu încăpăţânarea de a lupta cu un mediu ostil. În cadrul proiectului „România Fast Forward” vedeţi poveştile de succes ale oamenilor care îşi lasă amprenta asupra societăţii.

Criza economică a făcut cele mai multe victime printre companiile de construcţii şi industriile conexe acestui domeniu. Însă atunci când e greu, unele firme reuşesc nu doar să supravieţuiască, ci chiar să se extindă, în dauna concurenţei. Printr-o dezvoltare agresivă chiar şi în criză, AdePlast a ajuns cel mai important producător român de materiale de construcţii. 

Sergiu Voicu a mers să afle povestea acestei companii. L-a întâlnit pe antreprenorul Marcel Bărbuț. „În anul 1989 am plecat din țară, am ajuns în Austria fără să știu nicio boabă de germană. Am lucrat în Austria de la 0. Mă gândeam tot timpul să strâng bani, să fac ceva capital să mă întorc acasă și să încep o afacere”, povestește el.

În 1996 împreună cu fostul şef din Austria, Marcel Bărbuţ înfiinţează firma Multistar Prod S.R.L. cu care vroia să facă tencuieli decorative.

Lucrurile nu au mers de la început, a venit un domn care mai târziu mi-a fost asociat și mi-a zis că ce vreau eu să fac nu se poate, pentru că încă la noi nu au început construcțiile. Nu sunt lucrări, hai să facem adeziv de faianță și de gresie și să facem bani. Am început, am făcut primii saci, am vândut în Oradea, acolo”, își amintește omul de afaceri.

Investiţia iniţială a fost de 10.000 de dolari din partea lui Bărbuţ. El deţinea 96% din acțiunile companiei. Celelalte 4 procente erau ale altor patru acţionari, care au venit fiecare cu un aport financiar de doar 8 dolari fiecare.

Eram cinci acționari, deci împărțeam profitul în mod egal în cinci, ca în comunism, deși eu pusesem 96%, eu aveam majoritatea”, spune Marcel Bărbuț.

Ulterior, ceilalţi patru acţionari au cumpărat din acţiuni şi fiecare a ajuns la o deţinere de câte 20%.

La numai patru ani de la înfiinţare, compania primea deja prima ofertă de preluare de la grupul francez Saint-Gobain, pentru un milion de dolari, dar Bărbuţ era convins că momentul nu este potrivit şi că firma trebuie să mai crească.

Investițiile agresive asigură viitorul

Prima capacitate de producție complet automatizată a firmei AdePlast a fost pusă în funcţiune în 2003, de aici a început totul”, arată Daniel Soare, director executiv la AdePlast Oradea.

Am investit 1 milion 500 de mii de euro, în primul an am făcut 3 milioane 600 profit net. Erau prețurile bune, toată lumea căuta materiale de construcții”, explică Marcel Bărbuț.

În anii următori antreprenorul a decis să continue singur. A cheltuit pentru asta peste 11 milioane de euro între 2005 şi 2007, pentru a prelua acţiunile deţinute de ceilaţi asociaţi. Tot în 2007 Multistar Prod se transformă în societatea pe acţiuni AdePlast.

Oferte de preluare în cascadă

De la prima ofertă primită în anul 2000 de la grupul francez Saint-Gobain, au urmat alte cinci oferte de preluare.

În 2007 fondul de investiţii american Advent International vine cu cea mai mare sumă. Advent evalua AdePlast la 75 mil. euro şi era dispus să plătească 59 de milioane de euro pentru 75% din acţiuni şi să-l menţină pe Marcel Bărbuț încă doi ani la conducerea companiei. Antreprenorul a fost în discuţii avansate şi cu un alt investitor, unul din Germania, care evaluase AdePlast în acel moment la 50 de milioane de euro și voia 50% din acţiuni. Toate au fost refuzate.

În tot acest timp, omul de afaceri începe, însă, şi un plan agresiv de extindere, concretizat în deschiderea mai multor fabrici de vopsele, tencuieli decorative, mortare şi de polistiren la Oradea şi Ploieşti.

Iar pentru a face rost de banii necesari pentru construcţia unei fabrici şi în estul ţării, la Roman, întreprinzătorul a luat la acea vreme în calcul listarea pe bursă a până la 10% din acțiuni. Dar planul nu a mai fost pus în practică.

Cât s-a investit în unităţi în echipamente? Numai în ultimii șase ani, peste 25 de milioane de euro investiți, în trei fabrici de polistiren, Oradea și Roman, o fabrică de mortare uscate și o fabrica fanion la Roman. Ne dorim să investim într-o fabrică de vată bazaltică”, arată Daniel Stăncescu, director financiar la AdePlast.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Am intrat în unul dintre laboratoarele companiei tocmai pentru a înţelege mai bine cum sunt făcute produsele. Vom cunoaşte acum unul dintre inginerii chimişti care a contribuit la realizarea mai multor produse. Doamna Doina Obreja.

- Spuneţi-mi la ce aţi contribuit până cum, ce reţete aţi inventat, aţi dezvoltat, pentru această companie?

- Am început să dezvolt o gamă de produse care până la momentul respectiv nu era în portofoliul de produse AdePlast, explică Doina Obreja.

- Ce face această vopsea? Cum se aplică ea şi care este diferenţa față de alte vopsele pe care le avem pe piaţă?

- Are trei beneficii nete care poate să o diferenţieze de o vopsea obişnuită: reflectă radiaţia termică, izolează încăperea, din punct de vedere termic, în care este aplicată, precum şi o protecţie a suprafeţei vopsite împotriva dezvoltării alegelor şi microorganismelor pe suprafaţa acestora.

Este o vopsea cu triplă acţiune, cu triple beneficii principale, la care se adaugă un grad de lavabilitate foarte ridicat, un grad de alb, o acoperire foarte bună.

Investiţii în cercetare

Doar pentru acest produs, AdePlast a investit în cercetare, în tehnologie şi în promovare peste 1 milion de euro.

Deşi în toate cele nouă fabrici deţinute de companie în cele trei oraşe sunt aproape 350 de angajaţi, mare parte din producţie este automatizată.

În 2011, AdePlast a pus langă Ploieşti bazele celei mai mari fabrici de polistiren din Europa. Produce până la 120 de metri cubi pe oră.

Nu materia primă este diferită, ci utilajele şi setarea tehnologiei”, spune Marcela Grigore, laborant.

Investiția doar în echipamentele pentru fabrica de Polistiren din Ploiești a fost de aproximativ 3,7 milioane de euro.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Într-un alt laborator se testează rezistența materialelor, Denis Lungu ne face o demonstrație.

Apoi asistăm la o încărcare de produse.

Sergiu Voicu, reporter Digi24: Cum arată comenzile vostre? Câte astfel de TIR-uri pleacă în ţară în fiecare zi ?

Ioana Cosma, director de logistică: De pe toate cele trei platforme pleacă 160-170 de camioane, din care 70 se încarcă din Ploieşti.

Sergiu Voicu: Iar cantităţi?

Ioana Cosma: Avem 1.400 de tone adezivi şi vopsea, deasupra încărcându-se polistirenul.

Sergiu Voicu: Multi clienţi?

Ioana Cosma: Numai în 2016 am avut peste 800 de clienţi.

„AdePlast reprezintă numărul 1 din România ca şi producător de materiale de construcţii. Suntem nr 1 în producerea de termosisteme pentru izolarea locuinţelor. Suntem un competitor european”, spune Daniel Soare, director executiv la AdePlast.

Capacitatea de producție anuală este de peste 1.150.000 de tone de adezivi și mortare uscate, peste 2.300.000 de metri cubi de polistiren și peste 100.000 de tone de vopsea și tencuieli decorative.

Lecțiile crizei

Compania a crescut în fiecarea an, dar au fost şi perioade mai grele.

A fost destul de dificil (când a venit criza), pentru că cifra de afaceri, în loc să crească, având încă o fabrică, având personal foarte mult, ne-a scăzut cifra de afaceri în 2009 cu o jumătate de procent. Am reuşit după pierderi de aproape 3 milioane de euro din insolvenţe, firme de construcții, parteneri, distribuitori, am reuşit, totuşi, după toată avalanşa asta de probleme, am reuşit să ieşim cu un profit net de 1 milion şi jumătate”, povestește Marcel Bărbuț.

„Dacă toată lumea încerca să îşi restrângă activitatea, noi am încercat să creştem. Cu toate riscurile şi obstacolele pe care le-am întâlnit”, explică Daniel Stăncescu, director financiar la AdePlast.

Unul dintre obstacole a fost cea de-a doua încercare de listare la bursă. AdePlast a scos în 2013 la vânzare 16,5 milioane de acţiuni, reprezentând 33% din capitalul social. Voia să atragă între 13 şi 15 mililoane de euro. După cele două săptămâni ale ofertei, subscrierile nu au atins pragul de 70% din numărul total de acţiuni necesar pentru închiderea cu succes a tranzacţiei.

Am fost faultat de concurență, pentru că SIF-urile aveau vreo două fabrici care pierdeau bani cu găleata și dacă eu apăream, stricam ceva pe acolo. Ideea de a intra pe bursă nu mai este de actualitate pentru noi, ne putem împrumuta cu 2%”, spune acum Marcel Bărbuț.

La acea dată, AdePlast avea şi datorii mari, iar acestea au fost invocate de mulţi dintre investitori. Totalul trecea de 217 milioane de lei, dintre care 160 milioane de lei erau datoriile la bănci. În plus, unii investitori s-au temut că banii din ofertă nu vor merge pentru a finanţa extinderea, ci vor fi folosiţi pentru a rambursa creditele la bănci.

Chiar dacă listarea la bursă a picat, compania a reuşit să crească.

Într-o perioadă de 1 an şi 2 luni, AdePlast îşi va plăti toate datoriile purtătoare de dobândă, ajungând la un grad de îndatorare spre zero. Este o mare performanţă. În 2013, 2014, extinderea e sprijinită de preluarea operațiunilor Düfa din România și Bulgaria, dar și prin preluarea licenței producătorului german Schomburg pe piața de la noi”, spune directorul financiar, Daniel Stăncescu.

În urmă cu trei ani, AdePlast primea un ajutor de stat de peste 7 milioane de euro ca sprijin pentru investiția în fabrica de vată bazaltic de la Ploiești.

Am renunţat la tot. A fost foarte greu, primisem un ajutor de 7,3 milioane gratis și să nu-i iei... Era riscul prea mare ca tehnologia respectivă să nu funcţioneze şi să nu ne încadrăm în termenele de la stat. Și atunci riscam absolut tot ce construisem în acea perioadă”, explică Marcel Bărbuț.

De la producător local, la jucător regional

Afacerile companiei au crescut, anul trecut, cu 13%, până la 346 de milioane de lei, iar volumul de polistiren livrat a fost 1,2 milioane de metri cubi. În ceea ce privește exportul, cifra de afaceri de patru milioane de euro a însemnat o creștere de 36% față de anul 2015.

40% din producţia Adeplast pleacă la export. Cei mai mulţi clienţi sunt din Bulgaria şi Ungaria. Creşterea în ultimul an din Bulgaria este de 174%, iar în Ungaria de 88%.

Produsele româneşti sunt căutate şi în Germania, Austria, Italia, Marea Britanie şi Republica Moldova.

„Produsele noastre au ajuns şi în Spania, în insulele Grand Canare, avem un distribuitor cu o istorie de mai bine de opt ani de zile în Liban”, detaliază Daniel Stăncescu.

Compania se aşteaptă pentru 2017 la o creştere de 40% a exporturilor faţă de anul trecut, prin dezvoltarea în special în regiune. De exemplu, în Bulgaria, potenţialul este unul uriaş. Acolo sunt alocaţi 500 de milioane de euro în 2017 pentru reabilitarea termică, care vizează 2000 de blocuri.

„Firma pe care o reprezint se poate lupta de la egal la egal cu orice firmă multinaţională. Suntem acolo, la acelaşi nivel cu ei”, spune Daniel Soare.

Adeplast a devenit în ultimii ani un adevărat business de familie. Cei trei băieţi ai lui Marcel Bărbuţ au fost implicaţi în conducerea firmei.

Este o firmă pe care vreau să o aşez de aşa natură, să nu o poată dărăma ceva şi să rămână în familie. Este un proverb românesc care spune că vaca se mulge, nu se taie. Și să fie un venit constant al familiei”, mărturisește Marcel Bărbuț.

Unul dintre băieţii omului de afaceri se ocupă de exporturi, altul de partea informatică şi relaţia cu clienţii, iar cel de-al treilea băiat lucrează în departamentul financiar. E pregătirea pentru viitor și pentru predarea ștafetei.