Sari la conținut

Românii care ne fac cinste peste granițe

Există firme româneşti care au avut curajul să investească în străinătate. Pentru asta e nevoie de foarte mult profesionalism, bună organizare şi seriozitate. Este şi cazul unei firme de proiectare şi construcţii din Bucureşti, care s-a lansat şi pe pieţele externe: are proiecte la Londra şi Paris, dar a lucrat şi în Arabia Saudită, Cipru, Letonia şi Statele Unite.

Primul proiect internaţional a fost cel mai dificil: o cupolă de sticlă, realizată în 2011 pentru o clădire din Limasol, în Cipru. Doar transportul a durat o lună şi jumătate, ţinând cont că toate componentele, proiectate şi produse în România, au fost duse în Cipru cu vaporul. Firma a ţintit apoi piaţa din nordul Africii şi Orientul Mijlociu. La Tripoli, în Libia, după sedii de birouri şi bănci, în 2013 românii au ridicat cea mai înaltă clădire din oraş: 10 etaje şi faţadă de sticlă. Chiar la finalizare, a fost bombardată.

Norocul nostru că eram la finalizarea lucrărilor, mai aveam doar trei oameni în şantier. Oamenii respectivi lucrau undeva la parter. Un alt noroc: clădirea avea subsol şi oamenii au avut timp să se ascundă. Clădirea a fost bombardată, a fost distrusă. A trebuit să evacuăm oamenii, aeroportul din Tripoli era distrus, i-am trimis împreună cu un convoi umanitar cu ambasada Americii tocmai în Tunisia. A fost o experienţă neplăcută. Atunci am decis că nu are sens să alergăm cu elefanţii prin deşert”, afirmă Alexandru Doboş, project manager.

După ce în 2000 a făcut studii pentru aeroportul Charles de Gaulles, în 2013 firma şi-a deschis o filială la Paris. Cel mai spectaculos proiect din Franţa este un luminator de sticlă pentru casa Louis Vuitton. O structură de sticlă pe piloni de inox, după modelul piramidei de la Luvru. Acum, românii lucrează la două proiecte majore: Biblioteca Universitară şi arenele de la Roland Garros, pentru care vor face trei kilometri de balustrade de sticlă.

Fie că vorbim de hoteluri, şcoli, clădiri rezidenţiale sau chiar de biblioteci, cum este aceasta din spatele meu, compania românească a realizat sau are în desfăşurare proiecte care de care mai îndrăzneţe şi un portofoliu extrem de diversificat. Dovada cea mai bună că este perfect integrată şi înfiptă în piaţa din Paris şi în piaţa din Franţa este aceea că, alături de alte câteva firme, participă la modernizarea complexului de la Roland Garros, care trebuie să fie gata până în 2020”, spune Sebastian Perju, corespondent Digi24 în Franţa.

Un alt proiect cu care se mândresc românii este hotelul „hipark” din Paris, care atrage atenţia graţie liniilor îndrăzneţe şi tonurilor de verde de la faţadă. În 2014, firma românească a construit la Riga cel mai frumos bloc de locuinţe din Letonia. Succesul pe pieţele externe, unde concurenţa este acerbă, le-a fost asigurat doar de seriozitate, calitatea serviciilor şi dinamism.

Vrem să demonstrăm că putem ceva mai mult. Pentru că practic meseriile de bază, pentru care românii au fost forţaţi de conjunctură să plece afară, au fost unele de muncă brută sau în care nu ai nevoie să investeşti foarte multă ştiinţă. Noi am vrut să demonstrăm că şi România poate să producă nişte proiecte, cum e în cazul nostru foarte complexe”, afirmă Florin Bodoga, director tehnic.

În ultimii ani, compania a ajuns de la o cifră de afaceri de 800.000 de euro la 6 milioane de euro pe an. Deşi succesul extern le-a dat aripi, antreprenorii români nu s-au gândit niciodată să renunţe la firma de la Bucureşti.

Am pornit din România şi rămânem români în suflet şi în acţiuni şi în tot. 80% din lucrările pe care le facem în străinătate sunt făcute în România”, spune Raluca Ursu, arhitect Paris.

Tinerii investitori români şi-ar dori să fie mai mult decât un exemplu izolat, deschizători de drumuri.