Sari la conținut

Triumful unei națiuni. Meserie deasupra norilor

Zborul e ca un virus fără leac pentru piloţii militari români. Fascinaţi de mici de miracolul desprinderii de sol, şi-au împlinit în tinereţe visul şi acum se pot lăuda cu mii de ore de zbor la manşa avioanelor de antrenament sau vânătoare. Îi vom cunoaştem pe câţiva dntre piloţii Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene Aurel Vlaicu de la Bobocu, Buzău, şi militarii de la Baza 71 Aeriană de lângă Câmpia Turzii.

Piloţii de la Baza Aeriană 71 „General Emanoil Ionescu" din judeţul Cluj au la activ sute de ore de zbor.

„Zbor în formaţie, foarte mult lucru cu formaţia şi mai ales încadrarea în timp. Nu este neapărat o misiune grea sau complexă, dar necesită o concentare la fel de mare ca şi la celelalte tipuri de misiuni”, afirmă Adrian Motorga, comandant Escadrila 711.

Pentru ziua naţională, piloţii de Mig 21 din baza clujeană s-au antrenat alături de colegii lor privilegiaţi să zboare cu noile F16.

Noi ne-am pregătit în Portugalia pentru o perioadă de doi ani. Este un avion multirol cu adevărat ceea ce înseamnă că poate executa întregul spectru de misiuni pe care îl poate duce aviaţia de vânătoare şi de bombardament”, spune Mihăiţă Marin, pilot F16.

Însă chiar şi cu bătrânele Mig 21, piloţii români au ţinut sus stindardul aviaţiei autohtone.

Am executat misiunea Baltica 2007. Trebuia o evaluare sub structurile NATO astfel încât să putem executa misiunea sub comanda lor. Anul acesta am avut iarăşi o misiune foarte frumoasă. La summitul NATO de la Varșovia, am participat la parada aeriană de la summit”, spune Adrian Motorga, comandant Escadrila 711.

Tot pe MiG sunt antrenaţi tinerii piloţi de la baza aeriană Câmpia Turzii.

„Foarte serios, mi-a zis: Suntem în aer. Şi atunci mi-am dat seama că mi-am început cariera de pilot”, povestește Lucian Boghian, pilot MiG21 Lancer.

Militarii de la baza aeriană 71 se consideră o familie. Foarte important este rolul celor care coordonează zborul din turnul de control.

„Personalul de la centrul de operaţii coordonează 24 de ore, şapte zile pe săptămână, şase tipuri de servicii de luptă. Aş începe cu serviciul de luptă NATO, serviciul de poliţie aeriană, până la serviciul în caz de atac nuclear, bacteriologic sau chimic”, spune Sebastian Dorin Varvari, şef operaţii curente.

Niciun avion nu s-ar ridica de la sol fără munca celor din echipa tehnică. Alexandru Huiber lucrează la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii din 1989. Timp de 24 de ani, a fost omul care zilnic a avut grijă ca piloţii să zboare în siguranţă.

„La începuturi era doar pista şi atât! În rest, câmp. Şi am început de la pistă, cu locurile de parcare, cu barăci în care am stat personalul”, afirmă Alexandru Huiber, maistru militar de comandă.

Primele avioane MiG-21 LanceR au intrat în dotarea unităţii în 2001, iar în anul 2010, la Baza 71 Aeriană au fost aduse elicopterele IAR-330 SOCAT. Săptămânal, se fac trei sau patru antrenamente pentru ca piloţii să fie pregătiţi pentru orice tip de misiune NATO.

Instructorul Valentin Ilea, de la şcoala de aviaţie din Bobocu, Buzău, se poate lăuda cu peste 2000 de ore de zbor. După ce a încercat mai multe tipuri de aeronave s-a îndrăgostit de un Yak.

„Eram mic copil, m-am uitat pe cerul patriei şi am zis vreau să zbor. Conjunctura a făcut să ajung la acest avion, de care m-am îndrăgostit, şi aici am rămas”, mărturisește Valentin Ilea, instructor de zbor.

Cu mai puţine ore de zbor, dar la fel de pasionat de meseria pe care şi-a ales-o în urmă cu aproape 20 de ani, este şi căpitanul comandor Dănuţ Sava. Recunoaşte, totuşi, că a ajuns să piloteze din pură întâmplare.

Un prieten mi-a arătat că la Bobocu e o şcoală de aviaţie, foarte interesant, orice copil îşi doreşte să fie pilot, sună excentric, sună foarte frumos”, spune Dănuţ Sava, instructor de zbor.

Un alt pilot, o altă poveste. Lucian Rafailă abia se poate desprinde din IAR-ul 99 pe care îl pilotează. Ca mulţi alţii, pasiunea pentru zbor o are din copilărie.

„Suntem norocoşi că putem face asta zi de zi, suntem deasupra tuturor”, adaugă Lucian Rafailă, instructor şef zbor.

Cei mai mulţi dintre elevii şcolii de aviaţie de la Bobocu ajung să piloteze avioane de luptă, dar sunt şi elevi care aleg să conducă avioane pentru pasageri sau cargo.