Sari la conținut

Antena 3 şi România TV, amendate pentru reflectarea protestelor din 22 ianuarie

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a sancţionat, joi, posturile de televiziune Antena 3 şi România TV cu amenzi de câte 50.000 de lei, şi televiziunile Realitatea TV şi B1 TV cu somaţii publice, pentru nereguli în emisiuni care au reflectat protestele din 22 ianuarie faţă de ordonanţele de urgenţă privind graţierea şi modificarea Codului Penal. Forul a primit aproximativ 690 de reclamaţii pe această temă.

cna-sigle

Amenzile de 50.000 de lei pentru posturile de televiziune Antena 3 şi România TV au fost propuse de Dorina Rusu şi au fost votate de şase dintre cei nouă membri CNA prezenţi la şedinţă - Dorina Rusu, Florin Gabrea, Valentin Jucan, Orsolya Eva Borsos, Gabriel Tufeanu şi Radu Herjeu. Răsvan Popescu, Monica Gubernat şi Laura Georgescu au fost împotrivă.

Referitor la Antena 3, Dorina Rusu a spus că telespectatorii au avut ”pe bună dreptate” sentimentul că televiziunea ”şi-a bătut joc de ei”.

”Mai ales în atmosfera de atunci şi mai ales în condiţiile în care oamenii ieşiseră în stradă pentru că aveau o nemulţumire faţă de ceea ce ei au considerat un abuz al guvernului era normal din punctul meu de vedere să provoace acest număr foarte mare de reclamaţii. Oamenii au avut pe bună dreptate sentimentul că şi-au bătut joc de ei cei de la Antena 3, că s-au spus minciuni în legătură cu scopul protestelor lor şi felul în care au ajuns în stradă. Cine a venit să îi aducă pe acei oameni de acasă, SRI? Ce legătură avea Colectiv, Bamboo, lovitura de stat? Au creat o întreagă reţea de minciuni”, a spus Dorina Rusu.

Ea a amintit că la postul de televiziune Antena 3 s-au făcut afirmaţii cu privire la incendiul din cluburile Bamboo şi Colectiv şi că protestele ar reprezenta, de fapt, o lovitură de stat, dar şi că manifestanţii ar fi fost trimişi în Piaţa Victoriei de Serviciul Român de Informaţii.

”Mircea Badea a făcut afirmaţia legată de incendiu şi lovitura de stat de mai multe ori, a spus că reţeta este aceeaşi la Colectiv şi la Bamboo, să se ardă un club, «se provoacă un incendiu». «Reţeta nu a reuşit de data asta. Nu a ieşit atât de bine aici, cum a ieşit la Colectiv». După aceea au mai fost afirmaţiile domnului Ciuvică legate de faptul să SRI a scos oamenii în stradă, cu Soros şi SRI. Afirmaţiile legate de Colectiv şi paralela între Colectiv şi Bamboo a mai fost făcută şi de Mihai Gâdea. Domnul Ciuvică iar a spus că în protestul ăsta e vorba doar de SRI 100%. Mircea Badea a spus de mai multe ori că ar trebui oamenii să iasă în stradă, cumva reieşea că Antena 3 voia să scoată în stradă oamenii în Piaţa Victoriei: «Noi suntem mai mulţi. Chiar vrem să se ajungă la asta? Eu zic că noi suntem mai mulţi». A mai fost momentul în care s-a vorbit despre mineriadă. Mircea Badea a făcut de mai multe ori afirmaţii legate de lovitura de stat”, a citit Dorina Rusu din notiţele sale.

Radu Herjeu a spus că a observat două nereguli cu precădere - lipsa distincţiei între fapte şi opinii şi două burtiere legate de incendiu şi lovitura de stat. El a adăugat că televiziunea ar trebui să fie conştientă de importanţa pe care o au informaţiile pe care le difuzează.

”E un fenomen psihologic natural. Oamenii din Piaţă foarte nemulţumiţi de ceea ce se întâmpla la televizor au aflat despre ce s-a întâmplat la televizor de la alţi oameni. Eu sunt convins că dacă ei s-ar fi uitat la aceste emisiuni la rece, senzaţia ar fi fost cu totul alta. (...) Asta nu e o scuză a televiziunii. Televiziunea ar trebui să ţină cont de acest lucru, să fie mai conştientă de impactul pe care o prostie, făcută poate fără voie, un cuvânt care scapă, sigur, nu e cazul burtierelo... Am încercat să le spun şi reprezentanţilor posturilor să aibă mult mai multă atenţie la astfel de momente. Au fost burtiere de-a lungul timpului la posturi mult ma grave decât astea, şi totuşi nu au primit 900 de sesizări, pentru că momentul nu era fierbinte şi oamenii nu au reacţionat la fel”, a mai spus Radu Herjeu.

În legătură cu felul în care România TV a reflectat protestele, Dorina Rusu a spus că moderatori au făcut afirmaţii legate de plata protestatarilor, ceea ce ”face ca lucrurile să fie şi mai grave”.

”A existat de două ori afirmaţia asta, au fost şi burtiere, dar de două ori a fost făcută afirmaţia de către moderatori, ceea ce face ca lucrurile să fie şi mai grave. Moderatorii au lansat această afirmaţie pe post. Şi aici s-au făcut afirmaţii legate de faptul că ar fi o lovitură de stat”, a spus Dorina Rusu, precizând că s-au mai discutat şi despre incendiile din cluburile Bamboo şi Colectiv, mineriadă, dar şi de SRI, fără să fie aduse dovezi.

Membrul CNA a adăugat că i s-a părut ”interesantă” afirmaţia făcută de Pavel Abraham conform căruia prezenţa preşedintelui Klaus Iohannis la protest a fost un ”act de înaltă trădare”.

”A fost urmat de Victor Ciutacu, care a spus că domnul preşedinte Iohannis este arestabil mâine dimineaţă, ca violatorii. Afirmaţiile care s-au făcut în emisiunile de la România TV ating grotescul de cele mai multe ori, dar noi vorbim despre încălcarea legii”, a mai spus Dorina Rusu. 

”Nu o să vă spun decât un truism: Într-o democraţie, adevărul este al tuturor. Nu ştiu de ce adevărul unora poate fi deasupra adevărului altora”, a declarat Roxana Niculescu, director de programe al postului România TV, înainte de a începe dezbaterile şi formularea propunerilor membrilor forului.

La rândul lui, Radu Herjeu a spus că România TV a avut aceeaşi problemă, întrucât a discutat ”cu multă lejeritate” despre lovitura de stat şi a sugerat că ar exista o legătură între incendiile din cluburile Bamboo şi Colectiv.

”Şi ei au aceeaşi problemă, discută cu multă lejeritate despre lovitura de stat, sugerează cu prea multă lejeritate faptul că ar exista o legătură între incendii, manifestaţii, între picările de guverne şi aşa mai departe. Spune la un moment dat domnul Chiriac: «Este o mineriadă... Asta se întâmplă, preşedintele Iohannis declanşează mineriada». Moderatorul se uita după fluturi. Toate se reduc la puţine lucruri. Spre deosebire de Soros, emisiunile lui Soros, în care se toca mărunt şi se acuzau toţi oamenii că sunt ai lui Soros, că vor destrămarea ţării, aici, dacă citeşti tot transcriptul, întâlneşti de câteva ori acelaşi lucru. (...) Burtierele cu lovitura de stat nu ştiu dacă au depăşit două minute, dar e vorba de senzaţie”, a spus Radu Herjeu.

Valentin Jucan a spus, la rândul lui, că la România TV s-a dorit inducerea în eroare a publicului, în sensul că preşedintele Klaus Iohannis a participat la ”ceva ilegal”.

”În legătură cu România TV putem extrage câteva teme, expresii, burtiere, însă ele au fost răsturnate, comentate, ore şi zile întregi cam de către aceiaşi invitaţi. Se regăsesc în alte formulări, sub alte forme, dar dacă este să ne uităm pe întregul conţinut al acelei zile, temele au fost câteva, exprimate rar cu multă claritate pe burtiere sau spuse. Tema era: este lovitură de stat, este o manifestaţie ilegală. Ceea ce este un nonsens, pentru că un protest în sine nu are cum să fie aprobat, dar se dorea inducerea în eroare a publicului, în sensul că preşedintele participă la ceva ilegal. Mai erau insinuările legate de implicarea diverselor servicii - cei din piaţă ar fi manevraţi de servicii, de acel binom. Mai erau chestiunile care ţin de acea lovitură de stat. Nimeni nu a venit să explice ce înseamnă lovitură de stat”, a spus Valentin Jucan.

El a adăugat că întregul conţinut editorial a fost îndreptat spre ideea că protestatarii scandau împotriva Guvernului şi a ordinii de stat, când, de fapt, protestau împotriva a două acte normative.

Somaţiile pentru Realitatea TV şi B1 TV au fost propuse de Radu Herjeu şi au fost votate de şapte dintre cei nouă membri CNA prezenţi la şedinţă - Florin Gabrea, Valentin Jucan, Orsolya Eva Borsos, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu şi Răsvan Popescu. Ceilalţi membri ai forului au fost împotrivă.

În legătură cu B1 TV, Radu Herjeu a spus că nu a observat nicio burtieră despre lovitura de stat şi că postul de televiziune i s-a părut ”mai echilibrat” şi s-a referit la limbajul licenţios reclamat la Realitatea TV.

”La B1 TV nu am găsit decât o burtieră despre lovitura de stat. Ei chiar mi s-a părut că au fost mai echilibraţi. Au avut o burtieră cu «război cu oameni în stradă»”, a spus Radu Herjeu.

La rândul lui, Valentin Jucan a semnalat limbajul injurios folosit la postul Realitatea TV de un invitat şi le-a amintit colegilor că ar fi util să obţină introducerea unui ”delay”, măcar pentru televiziunile de ştiri.

”În legătură cu Realitatea TV - limbajul injurios şi faptul că moderatorul a reacţionat cum a reacţionat. Bine că nu s-a repetat, că acel invitat nu a spus din nou, cum se întâmplă în alte posturi de televiziune. Asta nu scuză comportamentul. Noi am discutat de multe ori cu radiodifuzorii introducerea acelui «delay». Într-un astfel de moment de derapaj dacă ar fi existat acel «delay» cuvântul respectiv putea fi oprit din sunet. Poate măcar pentru televiziunile de ştiri am putea să obţinem aşa ceva”, a afirmat Valentin Jucan.

Amenzile pentru Antena 3 şi România TV au fost aplicate în baza articolelor 64.1, literele.a şi b, 65, litera c, şi 66, litera a din Codul audiovizual, şi 3.2 din Legea audiovizualului.

Somaţia pentru Realitatea TV a fost dată în baza articolului 40.3 din Codul audiovizual, pentru burtiera referitoare la ”război cu oamenii în stradă”, iar somaţia pentur B1 TV, în baza articolului 65, litera c din Cod.