După 9 ani de la începutul lucrărilor și o întârziere de 5 ani, metroul din Drumul Taberei s-a inaugurat cu o întârziere de 2 ore

Mihnea Lazăr Data actualizării: Data publicării:
călător face poze la inaugurarea metroului din Drumul Taberei
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

La orele amiezii din ziua de 15 septembrie 2020, stația Eroilor 2, capătul de linie al proaspăt-inauguratei magistrale de metrou din Drumul Taberei, se prezenta călătorului de rând precum un muzeu. Toate exemplarele din regnul stațiilor de metrou puteau fi întâlnite aici: peroane strălucitoare intens luminate, indicatoare multicolore, panouri luminoase, scări rulante, pereți cu diverse motive arhitecturale ori desene murale, șine de cale ferată, garnituri de tren cromate. Punctul culminant al zilei l-a reprezentat însă expresia „Atenție, se închid ușile!”, ca și cum viața nerăbdătoare a întregului cartier nu așteptase decât acest semnal pentru a se trezi dintr-un lung somn.

La 9 ani distanță de la debutul lucrărilor și o întârziere de 5 ani, metroul din Drumul Taberei, devenit, în special în ultimii ani, subiect aproape inepuizabil de glume și anecdote, a fost, în sfârșit, inaugurat.

Ca element de comparație, lucrările la noua magistrală au durat mai mult decât programul Apollo 11, demarat în 1961 și care a pus, 8 ani mai târziu, primul om pe Lună.

„Mâine, începând cu ora 12.00, magistrala de metrou M5 va fi dată în funcțiune”. Iată ce s-a putut citi pe pagina de Facebook a ministrului român al Transporturilor, Lucian Bode, în ziua de 14 septembrie 2020, la 9 ani distanță de când s-a azvârlit prima lopată cu pământ, dar și prima baterie de promisiuni legate de această realizare inginerească pe care istoricii viitorului o vor consemna sec sub denumirea „metroul din Drumul Taberei”.

Din momentul anunțului făcut de ministru și până a doua zi, întregul oraș București a părut să încremenească într-o singură fixație, legată de plecarea primei garnituri de tren din stația Eroilor 2 spre necunoscut, pe ruta Academia Militară-Romancierilor-Valea Ialomiței-Râul Doamnei.

Cert este că în ziua de 15 septembrie 2020, la orele prânzului, o mulțime relativ considerabilă umplea treptele de la intrarea noii stații Eroilor, fremătând de nerăbdare, ca înaintea unei veritabile călătorii spre centrul pământului.

Momentul avea să se amâne puțin, deoarece ora 12 a fost dedicată în exclusivitate inaugurării metroului de către președintele Klaus Iohannis, în prezența premierului Ludovic Orban și a ministrului Lucian Bode.

Klaus Iohannis la inaugurarea metroului din Drumul Taberei
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

„Această linie risca să devină un fel de legendă, o legendă a amânărilor, dar iată că a venit un guvern hotărât, care a dorit să dovedească că și astfel de lucruri pot fi inaugurate cu succes”, a spus șeful statului.

O oră mai târziu, după plecarea lui Iohannis, metroul a fost inaugurat încă o dată pentru premierul Ludovic Orban și membrii Executivului, care s-au hotărât să mai coboare o dată în subteran, pentru o tură suplimentară cu trenul.

„Oameni! Se văd oameni la Orizont!”

Pe la 14 și 2 minute, stația Eroilor 2 a vibrat sub pașii învolburați ai primei șarje de angajați Metrorex, personal TESA, agenți de pază care s-au îmbarcat și ei în prima lor călătorie pe magistrala M5. Printre ei, câțiva civil îmbrăcați frumos, ca de sărbătoare. „Nu vă supărați, sunteți angajați sau simpli călători?” au fost întrebați, timid, de gazetarii prezenți la eveniment. „Angajați...”, a venit răspunsul, rostit cu jumătate de gură.

Ceasurile electronice din stații erau deja binișor trecute de ora 14, dar simplii călători, oamenii Capitalei, încă erau de negăsit.

Așteptarea avea să ia sfârșit la sosirea trenului în stația Orizont, când un strigăt ascuțit a făcut să vibreze întreaga garnitură:

„Oameni! Sunt oameni pe peron!”

Strigătul purta în el acea speranță cu care marinarii de pe vremuri strigau „Pământ!”.

inaugurare metrou Drumul Taberei
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Astfel, după invazia de costume și uniforme, oamenii simpli, în sandale și pantaloni scurți încep să ia, treptat, în stăpânire metroul. Muncitorii și-au părăsit lucrul de la șantiere, tinerii antreprenori micile afaceri, iar studenții cursurile de la facultățile de Drept sau Medicină pentru o tură prin noile subterane de sub Drumul Taberei.

Garnitura își golea, la intervale regulate de 2-3 minute încărcătura de curioși, pentru a se umple cu alte grupuri de călători care făceau poze, se filmeau ori râdeau zgomotos.

Din subiect de glume răsuflate, metroul din Drumul Taberei a devenit, brusc, un muzeu.

„Tudor Vladimirescu? Ce stație e asta? Nu e trecută pe hartă!”

Din vocea călătoarei care a observat anomalia răzbate o ușoară îngrijorare. Femeia declarase inițial că a „renunțat special să mai comande un Uber”, pentru a vedea cât de repede ajunge cu metroul de la Eroilor la Romancierilor.

Dar nimeni nu o prevenise asupra acestei imense necunoscute: de unde a apărut stația cu pricina? ÎN CE SCOP?

Într-adevăr, pe „harta” metroului din vagon nu apare niciun „Tudor Vladimirescu” ci „Drumul Taberei 34”.

Mica anomalie e însă repede dată uitării. Urmează stația „Parc Drumul Taberei, cu peronul pe partea stângă”. Sau pe partea dreaptă. Nimeni nu mai știe.

„Va trebui să învățăm stațiile astea”, a concluzionat un domn care își plimbă, la fel ca aproape toată lumea, copilul cu metroul, pentru a vedea întregul șir de stații de pe noua magistrală.

Undeva, la Academia Militară, un agent de pază e întrebat unde poate fi găsită o toaletă.

„Nu știu, serios”, vine răspunsul. „Eu sunt aici de doar o oră”.

În prima zi, călătorii au putut circula pe noua magistrală fără să plătească.

Metroul din Drumul Taberei: un deceniu de neîmpliniri mărețe

Magistrala M5 e prima magistrală de metrou din București construită de la zero după căderea comunismului și, în același timp, cea mai scumpă lucrare de infrastructură urbană finalizată. A costat 3,4 miliarde de lei.

Tronsonul, de circa 7 kilometri și care cuprinde 10 stații, a fost finalizat în aproape 9 ani: practic, s-a executat mai puțin de un kilometru de linie pe an.

Lucrările au demarat oficial în octombrie 2011, cu promisiunea că vor fi finalizate în 2015. De atunci și până în prezent, s-au succedat 17 miniștri la conducerea ministerului Transporturilor.

În aprilie 2015, licitația pentru trenurile destinate M5 a fost însă blocată, după ce DNA a deschis un dosar penal în cauză. „Dacă nu avem trenuri, nu știu când putem circula pe Magistrala 5 spre Drumul Taberei", declara, la acel moment, ministrul de resort. La sfârșitul aceluiași an, pământul s-a surpat în zona Eroilor, iar locatarii din zonă au fost evacuați, ceea ce a provocat, automat, întârzieri.

În 2016, bucureștenilor li se promitea că „se va putea călători în primul semestru din 2017”.

În 2017, călătorii erau amăgiți din nou că vor putea circula pe secţiunea de metrou Valea Ialomiței - Eroilor începând cu semestrul al doilea al anului 2018, potrivit declarațiilor făcute atunci de Marin Aldea, director Metrorex.

În 2018, proaspăt demis de la conducerea Metrorex, Dumitru Șodolescu, promitea în decembrie 2018 că lucrările la Magistrala 5 vor fi finalizate în primul trimestru din 2019.

În aprilie 2019, ministrul Răzvan Cuc anunța că urma să semneze contractul de automatizare pentru Magistrala 5 de metrou și promitea că întreg procesul va fi finalizat până la finele lui 2019.

În octombrie 2019, estimările optimiste ale specialiștilor vorbeau de august 2020, iar cele mai pesimiste de finalul anului 2020. În cele din urmă, metroul a fost inaugurat în septembrie 2020.

Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi 63 de staţii de metrou.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri