Sari la conținut

99,8% dintre profesori se consideră buni sau foarte buni, dar jumătate pică definitivatul

Învăţământul românesc suferă de autosuficienţă. Un raport OCDE arată că 99,8% dintre profesorii de la noi se evaluează ca fiind buni sau foarte buni, asta deşi în Europa, România e pe locul întâi la analfabetismul funcţional. Calitatea educaţiei nu poate depăşi calitatea predării, amintesc cei de la OCDE. Iar la noi, jumătate dintre profesori pică examenul de definitivat.

99,8% dintre profesorii români declară că se simt bine sau foarte bine pregătiţi pe disciplina pe care o predau. Alături de cei din Malaezia, cadrele didactice de la noi au cea mai bună opinie despre propriile aptitudini din toate cele 34 de state analizate de OCDE.

Datele diseminate de curs de guvernare.ro arată că, în mod paradoxal, în ţările cu cele mai performante sisteme de educaţie din lume, profesorii nu sunt la fel de siguri pe sine. În Finlanda doar şapte din zece se consideră bine pregătiţi, iar în Japonia procentele sunt, la fel, printre cele mai mici. Şi totuşi cele două ţări se află în top cinci în clasamentul PISA.

Sunt testele de citire, matematică şi ştiinţe, la care un sfert dintre elevii români au picat în categoria analfabetismului la toate cele trei probe. Mai exact, ei nu înţeleg ce citesc, nu pot rezolva probleme şi nu pot trage concluzii pe baza unor date. Este rezultatul unui sistem în care profesorii slabi îşi găsesc oricum locul la catedră, iar cei buni, dacă nu părăsesc sistemul, nu au de câştigat decât stimă şi respect.

OCDE arată că României îi lipsesc standardele. Nu există o limită clară de performanţă sub care să nu treacă nimeni şi nici un mecanism care să-i îndepărteze pe profesorii care nu se ridică la înălţimea aşteptărilor. Asta fiindcă în practică, nu prea există aşteptări. Drept dovadă, 51% dintre profesori nu au promovat examenul de definitivare în 2015 iar 73% l-au picat pe cel de titularizare. Se recomandă pregătirea şi reevaluarea lor, iar pentru cei care nu iau examenul în mod repetat, concedierea.

România însă a găsit o variantă de ocolire a curăţeniei din sistem. Dacă profesorii pică examenul pot preda oricum, dar numai pe contracte pe perioadă determinată. Aşa se face că ponderea profesorilor cu contracte pe perioadă nedeterminată este cea mai mică din rândul statelor analizate de OCDE. 69% comparativ cu o medie de 82% în restul ţărilor.

Epurarea sistemului însă e blocată la fiecare nivel. Chiar dacă un profesor e atât de slab încât să nu i se mai ofere ore la o şcoală, el este în continuare titular şi se poate angaja la altă şcoală. Mai mult, mecanismele de control nu funcţionează.

Evaluatorii profesorilor evită să dea calificative mici iar aceştia la rândul lor, evită să-şi facă autocritică sau să ceară sfaturi evaluatorilor tocmai fiindcă de calificativul primit atârnă nivelul salarial.