Sari la conținut
News Alert

BIZIDAY | Ministrul Educației: Creșterea salariilor în învățământ e necesară, dar nu suficientă

Draftul Legii salarizării, aflat în lucru acum la ministerul Muncii, arată că încadrarea cadrelor didactice nu se va schimba, iar remunerarea lor se va face în continuare în funcţie de pregătirea profesională.

Astfel, dacă un învăţător cu studii liceale primeşte în prezent un salariu brut de cel mult 1.235 de lei, conform noii Legii a salarizării va primi cu 754 de lei mai mult.

Un profesor, indiferent că este de gimnaziu sau liceu, va fi încadrat cu un salariu brut de cel mult 2.394 de lei, aproape dublu decât cel de acum.

Între timp, un profesor de grad 1, cu o vechime mare, de până la 25 de ani, va primi maximum 3.566 lei, cu 1.186 de lei mai mult faţă de cât primeşte în prezent.

În sistemul public de educație din România lucrează în prezent 224.000 de cadre didactice, iar bugetul alocat Ministerului Educației pentru acest an este de 3,7% din PIB. Numai din această creștere a salariilor acest buget va crește cu 6 miliarde de lei și va depăși 4,5% din PIB-ul de anul viitor.

Mărirea salariilor este „o abordare proactivă, singura valabilă pentru a debloca sistemul și pentru a debloca acea doză de ipocrizie din sistem”, spune ministrul Educației.

E nevoie însă de mai mult pentru ca școlile românești să aibă mai mulți profesori buni.

Sistemul de salarizare este o condiție necesară, dar nu suficientă. Cred că prin schimbarea diverselor reglementări am început trierea, am ridicat notele de la titularizare și definitivat, modul de organizare a examenelor naționale. Sunt pași mici, insuficienți, dar sunt pași în sensul așteptat de societate. Este necesară, în afară de aceste intervenții punctuale, alături de salarizare, și revizuirea programei școlare și coexistența unor manuale care să reflecte această programă școlară”, a mai spus ministrul.

Sorin Cîmpeanu mai arată că în prezent se apreciază capacitatea unui cadru didactic prin prisma unor „bibliorafturi întregi de documente”.

Susțin mai degrabă măsurarea capacității unui cadru didactic prin prisma progresului școlar înregistrat”, a spus el.

Pe de altă parte, oficialul a amintit că Ministerul Educației „a desfăcut contractele de muncă ale unor profesori care „nu aveau ce căuta în învățământ, dar ei au fost repuși apoi în drepturi fără drept de apel”.