Sari la conținut

Elevii, din nou în vacanță. Cu ce efecte

De luni, copiii stau, din nou, acasă. Încă o săptămână. Pentru că este final de semestru. După vacanța de iarnă, a urmat "pauza" provocată de ger. Apoi Mica Unire a adus și ea o mică vacanță. Asta înseamnă că, de la începutul anului, elevii au învățat 13 zile.

Elev: „Aș vrea să recuperez foarte mult din studii. Am pierdut, cred, foarte mult. Pentru mine înseamnă mult că am pierdut. Am pierdut la matematică, la istorie, care mă interesează foarte mult, la arhitectură... geografie... Am pierdut foarte mult!”

Tincuța Apăteanu, consultant în educație: „Cam toți elevii ar vrea să învețe. Există această dorință intrinsecă. Din păcate modul în care sunt organizate școlile noastre și metodele didactice utilizate reușesc să îi îndepărteze pe copii de această dorință de a învăța.”

De la 1 ianuarie până pe 16 iunie, moment în care se încheie anul școlar 2016-2017, sunt 167 de zile, dintre care 82, adică jumătate, vor fi libere pentru elevi. Asta pentru că urmează vacanța de Paște și zilele de 1 mai, 1 iunie, Rusalii și Săptămâna Altfel.

Tincuța Apăteanu, consultant în educație: „În primul rând trebuie să clarificăm faptul că elevii români petrec mai puține zile în școală, într-un an calendaristic, decât elevii din alte state. Și o să vă dau un exemplu: în anul școlar 2016-2017, elevii români petrec 169 de zile calendaristice, la școală, în timp ce media țărilor OECD este de 185 de zile. La polul opus sunt elevii asiatici. În China, elevii petrec 245 de zile pe an, la școală, japonezii 210... Până și finlandezii care au ca motto în educație "mai puțin înseamnă mai mult" și tot petrec 190 de zile la școală.”

Experții în educație trag un semnal de alarmă și spun că toate aceste înteruperi ale cursurilor nu fac altceva decât să pună în pericol calitatea actului de predare.

Tincuța Apăteanu, consultant în educație: „Atât vacanțele lungi cât și fragmentarea zilelor la școală desigur că au un impact negativ asupra învățării. Și lucrul acesta a fost relevat în diferite cercetări în domeniu.”

Florian Colceag, specialist în politici educaționale: „Rata de învățare este 6%! Deci 94% din informația primită de-a lungul școlii se pierde! Se uită!”

Cu ce informații rămân elevii, după vacanță?

Tincuța Apăteanu, consultant în educație: „Sunt cercetări în educație care arată că pe parcursul vacanței de vară, copiii pierd cam 40% din cunoștințele pe care le-au acumulat.”

Vacanțele lungi și dese adâncesc diferențele sociale. Asta pentru că elevii săraci stau în casă, în timp ce copiii din familiile bogate călătoresc, citesc și au parte de activități educaționale informale și nonformale.”

Nimeni nu pune la îndoială utilitatea vacanțelor. Și totusi, experții în învățământ spun că numărul mare de zile libere îngreunează procesul educațional. În primul rând pentru că programa și așa aglomerată, trebuie înghesuită într-un număr tot mai mic de zile de școală. Iar pe termen lung înseamnă învățământ din ce în ce mai slab.