Sari la conținut

Încep evaluările naționale pentru cei mici. Cine este, de fapt, evaluat, profesorul, elevul sau școala?

 „Am făcut multe simulări, pregătiri emoționale ca să nu începem să plângem că nu știm!” - spune, cu sinceritate, un puști.

Elevii din clasele a VI-a, a IV-a și a II-a vor susține evaluări naționale începând cu 23 mai, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației. Primii evaluați sunt școlarii de clasa a VI-a. Elevii de clasa a VI-a susțin pe 23 mai proba la Limba română și comunicare, iar pe 24 mai proba la matematică și știinte.

Urmează cei de clasa a IV-a, iar ultimii care vor trece prin evaluarea națională vor fi copiii de clasa a II-a.

Cât sunt de relevante aceste testări? Ce spun ele despre elevii noștri?

Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „La clasa a doua, părerea mea e că e devreme. La clasa a IV-a și-au atins un potențial intelectual aproape de maximum. La 10 ani ei au 98% din inteligența lor biologic normală, dacă au pasiune, pot să-și dezvolte potențialul. Dacă nu, rămân cu IQ de 100. Nu cresc mai mult și atunci e normal să faci o selecție, dacă îi direcționezi spre programe de dezvoltare a abilităților sau de recuperare a abilităților care încep să se piardă”.

MONICA CRISTINA ANISIE, director general Ministerul Educației: „Aceste evaluări nu au fost privite cu seriozitate, dar în ultimii ani semnalele sunt pozitive”.

MIHAELA IONIȚĂ, învățătoare: „Părinților li s-a părut în neregulă, că dacă aceste evaluări se fac periodic, de ce mai e nevoie de o evaluare spre sfârșitul semestrului al II-lea?”

ELISABETA NEGOESCU, învățătoare: „Este o muncă deosebită, o investiție mare. Copiii au primit și subiecte de 12-13 pagini, la română de 13 pagini”.

MARIAN STAȘ, expert în educație: „Modul în care e concepută testarea nu are nimic de-a face cu felul în care elevii lucreză la școală. Sunt lumi paralele, ceea ce nu e bine”.

Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „În Olanda se face evaluare în clasa a VI-a și elevii sunt directionați spre programe vocaționale sau teoretice. Altfel, faptul că are o cultură generală vagă, din care la sfârșitul facultății nu mai reține decât 6%, nu îl face competitiv pe piața muncii și nici fericit uman”.

Începând din anul 2014, elevii de clasele a II-a, a IV-a si a VI-a susțin evaluarea națională cu subiecte unice. Rezultatele nu se trec în catalog. Teoretic, pe baza lor, profesorii ar trebui să construiască planuri individualizate de învațare. Așa că ne întrebăm - cine este, de fapt, evaluat, profesorul, elevul sau școala?

MONICA CRISTINA ANISIE, director general Ministerul Educației: „Dacă stăm să ne gândim bine, suntem evaluați cu toții”.

Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „Ar trebuie să fie evaluat profesorul, dacă ar fi să se țină sema de progresul elevului. Dar deocamdată e evaluată prezența, notele”.

Profesorii și reprezentanții Ministerului Educatiei ar trebui să transforme școala românească într-un loc în care elevul să facă performanță în domeniul în care are aptitudini. Să renunțe la uniformizare! Aceasta este marea provocare, spun specialiștii.

Prof. dr. FLORIN COLCEAG: „Programul nostru actual care, EVIDENT, se va schimba, a plecat de la filosofia americanilor: niciun elev să nu fie lăsat în urmă! Asta a dus la competiții. Noi avem acum evaluări la grădiniță! Dar e un sistem păgubos, care determină demotivarea elevilor către școală, încât și SUA au renunțat la acest sistem!”

Citiți și: 

Calendarul evaluărilor naționale la clasele mici