Sari la conținut

Reclamații privind manualul de examen la rezidențiat

Studenții la Medicină din Iași au reclamat că manualele din care au învățat pentru examenul de rezidențiat au fost pline de greșeli. De la „dereglări de cunoștință” la inventarea unei noi clase de medicamente: ,,beta blocanți de canale de Calciu”, tinerii spun că au învățat după două volume care au fost aprobate de Ministerul Sănătății, dar care conțineau erori grave. 

Hillary Clinton Gives Commencement Address At Marymount Manhattan College

Foto: Gulliver/ Getty Images

Anul acesta tinerii medici, au avut de învățat din cele două volume ale „Compendiului de specialități medico-chirurgicale – util pentru intrare în rezidențiat” apărute la începutul anului 2016 la Editura Medicală. Cele două volume au primit avizul Ministerului Sănătății și apar în bibliografia recomandată de Minister pentru examenul de rezidențiat de pe site-ul oficial al instituției pentru acest examen rezidentiat.ms.ro.

Însă, studenții spun că cele două volume au „nenumărate erori ale clasificărilor folosite în mod obișnuit, ale tabelelor și scorurilor de gravitate, conținând chiar și abateri totale de la modul în care sunt utilizate anumite date în sistemul medical”.

Câteva dintre erorile semnalate de tineri:

- recomandarea lavajului gastric cu „apă de la robinet”

lavaj gastric

- erori grave pentru parametrii care apreciază grosimea pereților inimii

- factorul de „nevroză” (în loc de necroză) tumorală

nevroza

- „manifestări respiratorii la nivel bucal, perianal sau piele”

- „semestrul” II de sarcina, în loc de trimestrul II

sarcina

- erori ale dozelor (confuzii grave între miligrame, nanograme și micrograme);

- recomandarea de administrare a nitroglicerinei în doză de 40 mg/minut, în contextul în care doza letală este de estimată între 200 si 1200 mg;

- recomandarea de a administra copiilor 40 de grame de fier pe zi

- erori ale clasificărilor care încadrează pacienții cu risc major de deces

- „reducerea fracției de excreție” (în loc de ejecție)

excretie 1

- „dereglări de cunoștință”

cunostinta in loc de constienta

 

- invenția unei noi clase de medicamente: ,,beta blocanți de canale de Calciu”

Studenții la Medicină au sesizat toate aceste greșeli pe grupurile lor private de Facebook. Inițial s-a vehiculat ideea de a trimite o editurii o sesizare pentru a corecta cele două volume, însă tinerii spun că și-au asumat să preia informațiile de acolo, știind că pe baza acestor două cărți se vor face grilele pentru examen. Studenții au susținut examenul de rezidențiat la data de 20 noiembrie. 

Președintele Ligii Studenților, Silvian-Emanuel Man, a declarat că asociațiile studenților la Medicină nu s-au mobilizat să rezolve această chestiune, motiv pentru care și-au asumat-o ei. Liga Studenților a trimis o adresă către Ministerul Sănătății și acum așteaptă un răspuns. 

„Prin perpetuarea tehnicilor de fraudare a examenelor în timpul celor șase ani de facultate, fără ca universitățile să ia vreo măsură pentru stoparea corupției, și prin organizarea dezastruoasă a examenului de intrare în rezidențiat riscăm pe de o parte să trimitem în sistemul de sănătate tineri nepregătiți și dezorientați, capabili să comită acte de malpraxis, iar pe de cealaltă parte lăsăm anual mii de tineri absolvenți fără un loc de muncă, aceștia luând drumul străinătății, deși nevoia de personal în România este acută”, a spus tânărul.

De asemenea, studenții au mai reclamat faptul că nu au știut data concursului decât foarte târziu, deoarece data organizării examenului a depins de organizarea alegerilor parlamentare. Participanții nu au știut cu certitudine dacă examenul va fi pe 20 sau pe 27 noiembrie, până la anunțarea datei alegerilor parlamentare, adică pe data de 31 august, cu aproape trei luni înainte de examen.

Viitorii medici au mai spus că au aflat metodologia de examen abia cu o lună înainte de organizarea concursului național.

„Cel mai grav, instrucțiunile pentru participanți nu clarifică în totalitate ce fapte pot fi sancționate cu eliminarea din concurs și care este procedura standard de eliminare a unui candidat, dar în schimb metodologia reglementează cu lux de amanunte modul de prindere a părului, cum trebuie ambalată mâncarea candidaților, eliminarea etichetelor de pe sticlele de apă plată sau faptul că este interzisă purtarea la mână a unui ceas, chiar și mecanic, de către concurenți”, a transmis Liga Studenților într-un comunicat.

Acuzații de excludere abuzivă a unei studente din examen

Totodată, o studentă la Medicină din Iași reclamă că a fost eliminată în mod abuziv de la examenul național de rezidențiat. Brîndușa Lungu spune că examenul s-a încheiat cu patru minute înainte de termenul stabilit și că ea nu a predat lucrarea fix în momentul în care i s-a spus ci a mai citit-o odată, menționând cu voce tare că nu a expirat timpul dedicat concursului. Ulterior, i s-a spus că teza ei a fost anulată.

„Au fost în sală consultări cu Comisia locală de examen și s-a decis anularea tezei, iar când a venit rândul să se scaneze teza mea, am constatat cu stupoare că în locul tezei mele a fost scanată o foaie goală de examen, fără numele meu, fără numărul meu de concurs și fără semnătura mea înscrisă pe teză. Așa ceva nu este prevăzut nicăieri în metodologie. Am predat practic teza semnată de mine și ștampilată de comisia de supraveghere, teza pe care completasem timp de 4 ore, pentru ca să asist la scanarea unei teze goale care nu îmi aparținea. De asemenea, mi s-a confiscat inclusiv caietul de examen pe care lucrasem, deși acesta poate fi reținut, conform metodologiei, doar studenților care părăsesc sala în primele 3 ore”, a spus tânăra.

Brândușa Lungu a precizat că a depus contestație că va continua demersurile în instanță.