Sari la conținut

Materii "subţiate" şi elevi mai fericiţi. Soluţiile ministrului Educaţiei, dezvăluite la Digi24

Materia de clasa a cincea va fi "subţiată", iar apoi vor fi reevaluate toate manualele, pentru a se evita redundanţele, a declarat la Digi24 ministrul Educaţiei, Pavel Năstase. El a prezentat câteva soluţii pentru ca elevii să nu mai stresaţi la şcoală sau împovăraţi de teme.

La sfârşitul lunii decembrie 2016, Mircea Dumitru, ministrul Educaţiei la vremea respectivă, a făcut public ordinul care stabilea că timpul alocat acasă de copii, pentru teme, nu poate depăşi două ore.

„Cred că este bine, dar foarte greu de urmărit. Cum poţi să implementezi un astfel de ordin? Dacă ai spus să lucreze două ore, putem să controlăm lucrul ăsta? Sau părinţii? Unii preferă ca elevii să lucreze mai mult. Este foarte greu de implementat”, a spus la Digi24 ministrul Educaţiei Pavel Năstase.

Ministrul arată că se încearcă implementarea acestui sistem de tip after-school care este „bine-venit”, întrucât copiii preferă să înveţe mai mult la şcoală şi mai puţin acasă.

„Acasă sunt toţi cu gândul la joacă, în învăţământul primar şi secundar. Copiii trebuie să înţeleagă că ei pot şi învăţa unii de la alţii. Am văzut un exemplu în Anglia. Cei de clasa a cincea îi învăţau tabla înmulţirii pe cei de clasa a patra, în pauză. Cred că şi atitudinea astea de competiţie între elevii unei clase nu este tocmai bine venită. Fiecare copil trebuie să înţeleagă că el e într-o competiţie cu el însuşi”, a declarat Pavel Năstase.

70% dintre elevi se simt singuri la şcoală

Într-o declaraţie făcută la Digi214, fostul ministru Mircea Dumitru atrăgea atenţia asupra modului în care elevii români percep şcoala şi timpul petrecut acolo: 

„În România au fost făcute cercetări - peste 70% dintre elevi se simt singuri la şcoală, nefericiţi şi în stres continuu. Copilul stă 35 de ore la şcoală, nu 20, ca în Finlanda. Imaginaţi-vă că staţi 7 ore pe zi într-un loc şi sunteţi singur, neajutat şi nefericit. Şi sunteţi adult.

Dacă nu înţelegem că şcoala trebuie făcută pentru elev şi el să se simte bine când invaţă, el va fi obligat ca să ia o diplomă. Şcoala nu va însemna nimic. Un episod traumatic", afirma Mircea Dumitru.

În legătură cu acest aspect, ministrul Pavel Năstase a declarat în această seară la Digi24 că cel puţin în privinţa elevului mic, atenţia trebuie îndreptată mai mult spre atitudini decât spre cunoştinţe.

„În mare parte sunt de acord cu ce a spus Mircea Dumitru, şi nu numai dânsu spune asta. Există o plictiseală a elevilor mai ales în preuniversitar şi cred că această plictiseală care conduce la o rată a abandonului foarte mare, se datorează programei noastre şcolare şi aici cred că putem să facem lucruri prin care să schimbăm această structură a programei şcolare.

Mă uitam la modelul japonez. Acolo copiii până la 10 ani nu sunt obligaţi să memoreze cunoştinţe, trebuie să se obişnuiască cu mediul ambiant, să vadă cum se dezvoltă natura, să respecte oamenii şi animalele, o educaţie de bază care îl ajută ulterior să înmagazineze cunoştinţe. Cred că prin programele noastre şcolare trebuie să reducem această componentă – cunoştinţe.

Noi vorbim de rezultatele învăţării care se traduc în competenţe - înseamnă cunoştinţe, aptitudini şi atitudini. Cum dozăm ponderea între cele trei componente? Când copilul e mic cred că e mai degrabă îndreptat să asimileze anumite atitudini şi mai puţin cunoştinţe.

Se poate realiza prin joacă, plimbări. Să vadă întâi lumea şi apoi să-l învăţ de lumea respectivă. Preponderent, în ciclul primar spre secundar să mergem pe această zonă care este dovedită de exemplul japonez, pe măsură ce avansăm spre liceu – cunoştinţele. La universitate, în licenţă să avem o pondere mai mare de cunoştinţe, dar când mergem spre masterat care trebuie să-i pregătim pentru piaţa forţei de muncă - punem accent pe aptitudini, activotăţi practice”, a explicat Pavel Năstase.

„Materia trebuie subţiată”

Ministrul Educaţiei a explicat că alte probleme în educaţie, care se menţin, sunt materia stufoasă şi lipsa manualelor.

„Chiar zilele acestea sunt într-un proces pentru manualele de gimnaziu - clasa a cincea, care conform unui program început în anii precedenţi, anul acesta trebuia să introducem manuale noi pentru calsa a cincea.

Pregătim aceste manuale. Problema manualelor este o problemă naţională care creează foarte multe nemulţumiri pentru că nu sunt realizate la timp. Am modificat această procedură care este o procedură de achiziţie publică în forma finală.

Pentru anul acesta, ca să nu blocăm şcoala şi copiii la începutul anului 2017-2018 să aibă manuale pe masă, mergem cu ce există. Zilele acestea voi face o evaluare a programei şcolare. Pentru ele vor fi publicate printr-un ordin de ministru. Am chemat la evaluări membrii Academiei Române, avem discutii cu ONG-uri, cu comitetele de părinţi şi elevi. Forma finală modificată după aceste dezbateri o voi testa cu profesorii care lucrează la clasa a cincea, atât rural, cât şi urban”, a declarat Pavel Năstase.

Potrivit ministrului, materia de clasa a cincea va fi „subţiată”: „Da, şi asta voi face. Voi discuta cu grupurile de lucru şi le voi propune să reducă partea de conţinut. După ce lansăm licitaţia cu aceste manuale, care trebuie să fie gata la 1 septembrie, vreau să fac o evaluare a întregului ciclu de manuale - de la clasa întâi la a XII-a pentru a elimina redundanţele”.