Sari la conținut
News Alert

Ministrul Educației vrea să renunțe la evaluarea națională pentru clasele I-IV

Ministrul Educației Pavel Năstase a spus la Europa FM că evaluările naționale ar trebui să aibă loc începând cu ciclul gimnazial, deoarece în clasele I-IV copiii sunt mai degrabă „stresați și speriați” de aceste testări. Totuși, ministrul a spus că nu va lua o decizie „de pe-o zi pe alta” cu privire la evaluările naționale din învățământul primar, ci după o analiză. 

„Până la gimnaziu, după părerea mea, n-ar trebui să avem aceste evaluări asupra copiilor. Ei sunt într-o perioadă de dezvoltare a capacităților de gândire. Deci, omul se dezvoltă, și creierul din punct de vedere biologic, până la vârsta asta, se dezvoltă și abia după-aceea, este în măsură să perceapă o evaluare, să vadă niște teste de genul acesta. Trebuie să prelungim, dacă vreți, primii 7 ani de acasă cu această perioadă care înseamnă învățământul primar și să îi dăm baza de gândire. Trebuie procedat în mod gradual, astfel încât el să se obișnuiască, dar nu evaluări de genul celor pe care le dăm acum, care îi stresează și îi sperie pe copii”, a spus Pavel Năstase. 

Chiar și concursurile la care participă copiii din clasele I-IV ar trebui să se desfășoare sub formă de jocuri, a adăugat ministrul. 

Încă din 2013, elevii din clasele I-IV dau două evaluări naționale. Prima în clasa a II-a și a doua la finalul ciclului primar. 

Aceasta nu este singura nemulțumire a ministrului. Pavel Năstase a spus că de mâine va începe revizuirea „totală și sistematică” a manualelor școlare. Această revizuire ar dura circa un an de zile, iar la final manualele ar trebui să fie mai simple. 

„Avem manuale noi pentru clasele I-IV, dar nu s-a întrebat nimeni dacă aceste manuale sunt potrivite sau nu. Nu a făcut nimeni o evaluare în acest sens. O s-o facem noi, pentru a realiza o corelare la nivelul sistemului, între manualele de la învățământul primar, gimnazial și liceal. Suntem în proces de reînnoire a manualelor. Anul acesta este rândul manualelor de clasa a V-a. Dar, dacă nu privim ca sistem, și nu plecăm de la cele 8 competențe care sunt la nivel european, și cu dezvoltarea acestora pe competențe specifice – primar, gimnazial și liceal – atunci există riscul să apară suprapuneri. Această revizuire – de la clasa I la clasa a XII – va fi una laborioasă, care să scoată în evidență toate problemele care țin de conținutul manualelor”, a spus ministrul la Europa FM

La revizuirea manualelor vor lucra, potrivit ministrului, într-o primă etapă profesori din toate ciclurile de învățământ. În a doua etapă, la nivelul Ministerului Eduației se va forma un grup de lucru care va integra rezultatele de la primul grup și va elimina eventualele redundanțe. 

„Ca să simplificăm manualele trebuie să umblăm la programele cadre, apoi la programele școlare. Manualele nu vor fi abandonate, ci doar actualizate. De exemplu, dacă se ajunge la concluzia că anumite capitole sunt depăsite din punct de vede al conținutului sau nu sunt conforme cu ciclul respectiv, le scoatem”, a mai spus ministrul învățământului, la Interviurile Europa FM.

Premierul Sorin Grindeanu și ministrul Educației au anunțat, în urmă cu două săptămâni, că se lucrează la o nouă lege a educației. Pavel Năstase a spus că legea educației din 2011 a fost dată prin asumare și vrea acum elaborarea unei legi care să fie interpretate în mod unitar. 

De asemenea, în urmă cu un an, preşedintele Klaus Iohannis chema opinia publică la consultări pentru elaborarea unei noi legi a educaţiei.  Administraţia Prezidenţială anunţa atunci că dezbaterile vor începe în 2016  şi vor dura până în 2018. În acest timp, vor avea loc consultări online şi dezbateri cu reprezentanţi ai ONG-urilor, profesori din şcoli şi universităţi, părinţi, elevi şi experţi din domeniul educaţiei. Obiectivul demersului este ca în 2018 România să aibă o nouă lege a educaţiei sau actul normativ să fie modificat astfel încât să corespundă nevoilor actuale.