Sari la conținut

De ce Mircea Cărtărescu le-ar recomanda copiilor lui să rămână în țară

Scriitorul Mircea Cărtărescu are doi copii: o fată, care luna trecută a împlinit 30 de ani, și un băiat, Gabriel, care tocmai a intrat la liceu. Scriitorul a mărturisit, la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, că le-ar recomanda să rămână în România, pentru că altundeva „e imposibil să nu se simți înstrăinat”. Totuși, nu s-ar opune dacă într-o bună zi aceștia ar dori să plece și să se stabilească în străinătate. Declarațiile au fost prilejuite de o discuție mai largă despre sistemul românesc de învățământ.

Gabriel, fiul lui Mircea Cărtărescu, a dat în vara aceasta examenul de evaluare națională și a intrat la un liceu cu predare în limba germană. Întrebat cum a făcut această alegere, Mircea Cărtărescu a spus că nu a făcut el această alegere, pur și simplu a urmat un drum care a apărut întâmplător. Când fiul său era mic, scriitorul a avut câteva burse și a predat la câteva universități în străinătate. Gabriel și-a făcut grădinița la Stuttgart, învățând limba germană, iar apoi clasa I a făcut-o la Berlin. „Știind foarte bine germană, ca și românește, fiind bilingv de fapt, firește că întorcându-mă în țară, m-am gândit că n-are sens să întrerup acel drum. Limba germană mi se pare o limbă greu de dobândit altfel decât din copilărie și din școală și atunci el a urmat în mod natural mai departe o școală germană. A făcut o școală germană, a dat examen la limba germană la sfârșitul clasei a VIII-a și a intrat la liceu în mod natural, la un liceu german”, a explicat Mircea Cărtărescu.

Dumneavoastră ca profesor în învățământul românesc îi veți recomanda să urmeze facultatea în România sau să plece în străinătate? l-a întrebat jurnalistul Florin Negruțiu.

„Orice i-aș recomanda eu, fiul meu are o personalitate atât de puternică, încât nu l-aș putea influența. N-am influențat-o nici pe fiica mea, i-am lăsat cât se poate de liberi, să decidă ei înșiși ce e mai bine pentru ei, dar eu nu le-aș recomanda să plece din țară. Vă spun foarte sincer, eu am fost foarte mulțumit de facultatea pe care am făcut-o eu însumi - Facultatea de Litere. Fiul meu a intrat acum la secție umanistă și va continua drumul acesta de filolog. După părerea mea, nu se poate face filologie românească decât în România. Deci, nu se pune problema pentru Gabriel, de fapt. Dar, chiar dacă ar vrea să facă orice altă facultate, eu i-aș recomanda să o facă în România. Din multe puncte de vedere. Și sunt sigur că aș fi în asentimentul lui”, a spus Mircea Cărtărescu.

„Sigur că în facultățile din străinătate poți beneficia de mari avantaje, de un sistem de educație foarte performant, foarte verificat de-a lungul vremii. În același timp, ca om, este imposibil să nu te simți puțin înstrăinat acolo și eu cred că această dimensiune a legitimității pe care și-o dă spațiul în care te-ai născut și în care ai crescut, a oamenilor cu care ești conectat, a unui inefabil care plutește în aer, cred că sunt lucruri importante pentru dezvoltarea oricărui om. Bineînțeles că poți rămâne în străinătate, îți poți face o familie acolo, copiii tăi vor fi germani sau vor fi suedezi sau vor fi americani și așa mai departe. Eu n-am făcut acest lucru și de aceea nici nu-l pot recomanda altora. Dar dacă Gabriel sau fiica mea s-ar stabili vreodată în străinătate, n-aș avea nicio problemă”, a răspuns Mircea Cărtărescu.

În acest context, el a comentat afirmația făcută de ministrul educației, Liviu Pop, săptămâna trecută, tot la emisiunea „În fața ta”, potrivit căruia învățământul din România este gratuit pentru elevi: o parte din costuri o plătește statul, o parte părinții. „Am citit și eu în presă exprimarea asta. În primul rând, ea ambiguizează foarte tare ideea de învățământ gratuit. Bineînțeles, costul educației e un lucru important, pentru că există nenumărați oameni pentru care școala copiilor lor este o povară, este o greutate. Eu însumi am crescut într-o familie modestă și știu ce înseamnă să nu-ți permiți să-ți cumperi toate manualele întotdeauna și tot ce se cere la școală, să trebuiască să împrumuți cărți de la bibliotecă pentru că nu ți le poți permite. Foarte mulți oameni din România profundă se izbesc de aceste greutăți ale costului școlii”, a arătat profesorul Mircea Cărtărescu.

Dar eu nu cred că asta e problema cea mai importantă a învățământului românesc. Este una dintre probleme. Cea mai importantă este competența, după părerea mea. Competența corpului profesoral și mai ales competența celor care supervizează educația la noi, adică a celor care stabilesc ce trebuie să învețe un școlar sau un student (...) Educația este ceva fluctuant, este un proces care se schimbă permanent, se schimbă de-a lungul timpului. Noi suntem acum pe un fel de treaptă intermediară educativă, nu suntem nici foarte conservatori în manuale, în curriculum și așa mai departe, dar nu suntem nici inovativi. Nici pe departe. Dacă ne gândim cât de departe a ajuns educația în țările nordice, în Finlanda, care este fanionul educației mondiale, noi ne dăm seama că suntem în continuare cu Puiul lui Brătescu-Voinești și toate poncifele acestea de pe vremea comuniștilor”, a punctat Mircea Cărtărescu.

 Interviul integral îl puteți viziona aici.

Citiți și: 

Problema doctoratelor | Cărtărescu: „Adrian Păunescu tremura de furie”

Porcul, brand de țară. Ironiile lui Cărtărescu

Mircea Cărtărescu: Kovesi, ultima redută a justiţiei

M. Cărtărescu: George Soros e un adversar fabricat