Sari la conținut

REPORTAJ. Copiii și monarhia

Ora de istorie a profesorului Teodorian Răduță a fost un bun prilej pentru a afla cum privesc copiii, care abia și-au făcut buletinul, înspre trecutul Casei Regale a României, dar și cum s-au simțit față în față cu viitorul ei.

Reporter: A trezit în voi un sentiment deosebit lucrul acesta? Să fiţi foarte aproape de un membru al Casei Regale?

Mălina Mihăilescu, elevă: Am avut multe emoţii, într-adevăr, şi am simţit un respect enorm pentru acea personalitate istorică deoarece dacă nu şi-ar pus amprenta asupra istoriei noastre, noi n-am mai fi fost un stat independent sau poate s-ar fi desfăşurat altfel lucrurile.

Andreea Deculescu, elevă: A fost un sentiment unic, deoarece nu te întâlneşti de multe ori în viaţă cu un membru al Casei Regale şi într-adevăr mi-a inspirat un sentiment de respect profund, deoarece în primul rând faptul că învăţam despre aceşti oameni la istorie iar acum e ca şi când am întâlni istoria.

Reporter: Ţi-ar plăcea să fii condusă de un rege?

Andreea Deculescu: Cred că da, cred că mi-ar plăcea să fiu condusă de un rege deoarece este un alt cult al regalităţii, de exemplu cum este în Anglia, a existat şi în România, doar că acum nu mai există, a fost şters de către comunism.

Monarhia nu pare să fie deloc un subiect uitat sau ignorat de către elevii de clasa a VIII-a. Cu toate astea, în manualele de pe care ar trebui să învețe despre istoria casei regale s-a așezat un strat gros de praf.

Reporter: Spuneai mai devreme că e prima dată când deschizi manualul acum?

Irina Florea, elevă: Nu, l-am deschis şi la începutul anului când l-am primit, dar nu, spuneam că nu l-am deschis până acum că nu-l folosim la ore.

- De ce?

- Pentru că toate informaţiile ne sunt predate direct în caiet şi nu avem nevoie de el pentru că este puţin, cum să zic, deplasat faţă de materia care trebuie să ne fie predată acum?

- Şi este foarte greoi, adică propoziţiile sunt foarte încărcate.

- „Prin actul ratificat de camerele legiuitoare...” Deci ce-ai înțeles tu din fraza asta?

- Sincer, mai nimic...

Principalul sentiment pe care monarhia îl trezește în acești copii este respectul. Susțin că un rege oferă mai mutlă demnitate poporului său și ar garanta o relație mai bună cu statele europene. Majoritatea ar alege fără să clipească să trăiască acum într-un regat.

Andreea Deculescu: Da, mi-ar plăcea să trăiesc într-o monarhie.

- De ce?

- Deoarece în primul rând este îți inspiră mai mult respect ideea unui rege, a unei regine, în comparație cu ideea unui prim-ministru, unui conducător din ziua de azi, este un anumit impact pe care îl are asupra unui om.

Reporter: Crezi că are vreun viitor casa regală în România?

- Mălina Mihăilescu: Nuuu...nu cred.

- De ce?

- Pentru că România acum ar trebui să fie un stat democratic și... diferențe între monarhie și democratism... singurul lucru cred că e conducătorul, la monarhie este regele, iar aici este președintele.

- Deci nu mai are nici un viitor?

- Consider că nu.

- Îți pare rău? Ți-ar fi plăcut să trăiești într-o monarhie?

- Da, mi se pare mai sofisticată monarhia decât democrația.

- În ce sens sofisticată?

- În sensul că atunci când zic rege, e mai...nu știu...

*** 

-Ţi-ar plăcea să revină Regele Mihai, să revină monarhia în România?

Constantin Dumitru, elev: Într-un fel, da, pentru că am avea un renume şi un respect pe scena europeană. Ar avea parte România de un anumit loc şi faimă. Dar, în acelaşi timp, lumea s-a obişnuit cu democraţia.

- De ce crezi că oamenii mari din această ţară nu îşi doresc să revină monarhia?

Daniel Batalu, elev: Regele a fost refuzat. A vrut să revină în ţară şi preşedintele Ion Iliescu l-a refuzat. Deci l-a trimis înapoi.

- Ar fi trebuit să îl primească?

- Cred că da, aşa cum s-a întâmplat şi în Spania după moartea lui Franco, monarhia a revenit la putere.