Sari la conținut

TEST DE SINCERITATE. Ministrul Educației: Trebuie să eliminăm ipocrizia din sistem

Care este cel mai important minister din Guvernul României?

Un popor educat știe să aibă grijă mai bine și de sănătatea lui, și de prosperitatea lui, și de securitatea lui.

Discuțiile cu Ministerul de Finanțe sunt: a) colegiale, b) dure, c) inexistente.

Discuțiile sunr colegiale. Rectificarea de anul acesta a fost prima rectificare bugetară pozitivă semnificativă.

Finlanda renunță la cursurile tradiționale. Dvs. ați renunța la vreuna din materiile de studiu din preuniversitar?

Categoric da, nu la o materie, ci la mai multe. Toata lumea e de acord că programa școlară e mult prea încărcată. Sunt prea multe discipline, ajungem, cu excepția orelor de matematică și de limba română, să studiem 16-18 discipline pe săptămână, vreme de o oră, și ne așteptăm la rezultate din partea elevilor. Toată lumea este de acord că trebuie să avem mai puține discipline, din păcate doar până când se pune degetul pe o anumită disciplină, atunci încep să vină argumente și demonstrații că în acea disciplină stă tot universul. Ar trebui să facem cumva să eliminăm ipocrizia din sistem.

Sistemul afterschool este reglementat corect în România, în acest moment?

Sistemul afterschool trebuie să fie mult mai bine reglementat în România. Sunt multe lucruri perfectibile în acest domeniu.

Vă așteptați la proteste ale salariaților din învățământ în această toamnă?

Mă aştept la un grad de înțelepciune suficient de ridicat din partea colegilor, pentru a înțelege că în urma protestelor cei care suferă sunt elevii.

A făcut meditații fiul dvs?

Da, a făcut.

Trei motive pentru care programa școlară este mult prea încărcată...

Din păcate, avem colegi profesori cu rezultate excepționale, dar care cred că România se termină la granița Bucureștiului. Am primit oferte de manuale de științele naturii de clasa a treia cu probleme de fizică de intersecție de traiectorii, nu cu două, ci cu trei traiectorii, lucru care presupune cunoașterea ecuațiilor de mișcare. Este absolut incredibil, colegi de-ai noștri profesori care îndrăznesc să propună un asemenea lucru la nivel de clasa a treia.

Am fost în multe școli din mediul rural, am asistat la orele de limba franceză, se găsesc la nivel de bază, după care vedem că la testare li se dă subjonctivul.

Programele sunt încărcate și acest lucru e în curs de revizuire. Începând cu anul 2017, implementăm în paralel programa revizuită, vom termina în anul 2020.

Credeți că românii sunt toleranți?

Da, românii sunt foarte toleranți.

Și în cazul crizei refugiaților?

Cu mici accente, da.

Ați căutat locuri pentru refugiați în cămine. A fost o inițiativă personală sau v-a solicitat acest lucru altă instituție?

Nu poți avea inițiative personale la acest nivel. În România există un Comitet pentru Situații Speciale de Urgență. Orice instituție din România trebuie să se supună acestei structuri. În momentul în care am fost întrebat despre eventuala disponibilitate, evident că am întrebat de disponibilitate, la nivel de exercițiu.

Ați discutat cu vicepremierul Gabriel Oprea problema acuzațiilor de plagiat în privința doctoratului său?

Nu discutăm probleme de nivel personal. Din 2000 până în prezent s-aus susținut 55.600 de teze de doctorat. Nu cred că putem discuta personal fiecare situație. Comitetul Național de Etică este structura abilitată să se pronunțe în acest sens.

Care e cel mai greu lucru în fruntea Ministerului Educației?

Nimic nu e greu, totul e important. Răspunderea e imensă, pentru că sunt trei paliere: învățământul preuniversitar, unde sunt cele mai multe probleme, învățământul superior și cercetarea ştiinţifică.

Care sunt cele mai frecvente obstacole?

Inerția și ipocrizia din sistem.