Sari la conținut

ACCIDENT AVIATIC. Întârzieri și bâlbe. Ce instituții trebuie să dea explicații

Timp de șapte ore, cinci medici şi doi piloţi au așteptat salvarea.

ROMATSA

ROMATSA este instutuţia care ar fi trebuit să ştie, în permanenţă, unde este aeronava şi cum se desfăşoară zborul. Instituţia deţine şi softul care identifica poziţia avionului în caz de prăbuşire.

La mai puţin de o oră de la prăbuşire, Aleodor Frâncu, şeful ROMATSA, anunţa că au stabilit unde e avionul şi că sunt aproape de răniţi.

Din informațiile noastre, el a efectuat o aterizare forțată între Scărișoara și Beliș. Toate persoanele sunt în viață, sunt și elicoptere de la SMURD alertate către loc. Normal, ar trebui să fi ajuns acolo”, declara, luni, în jurul orei 17.00, la Digi24, Aleodor Frâncu.

De altfel, luni, Aleodor Frâncu a avut, de mai multe ori, informaţii greşite. El este la conducerea ROMATSA din mai 2012, iar în 2013 a fost unul dintre favoriţii la preluarea şefiei Ministerului Transporturilor.

STS

Instituţia care trebuia să localizeze poziţia, pe baza datelor trimise de cele 4 telefoane mobile este Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

Din momentul prăbuşirii avionului, STS a dat un singur comunicat, în care a arătat reţelele de telefonie ca fiind responsabile de datale furnizate. Salvatorii au acuzat STS că le-au dat informaţii greşite despre localizare în trei rânduri.

STS este condus de generalul Marcel Ioan Opriş, din 2007. Generalul Opriș câştigă aproape 12 mii de lei lunar.

 Ministerul de Interne

Ministerul de Interne, prin serviciul special „Doi şi-un sfert”, deţinea şi el aparatura de depistare a poziţiei celor patru telefoane. MAI a anunţat abia marți că nu putea folosi aparatura pentru că este utilizată doar pentru depistarea infractorilor şi doar cu acord de la magistraţi.

Radu Stroe este ministru de Interne de la jumătatea lui 2012. Abia luni noapte, după finalizarea operaţiunilor de salvare, a considerat că este necesar să se implice. „Structurile MAI au acționat corespunzător”, a declarat Radu Stroe.

Întrebat de ce s-a ajuns atât de târziu la răniţi, ministrul Radu Stroe îşi apără subordonaţii şi indică vinovaţii în alte instituţii: „Nici Poliţia, nici jandarmii nu dispun de tehnica necesară pentru localizarea unei epave. ISU a lucrat direct cu STS Cluj şi îmi închipui că acolo, în celula STS-ului, au existat şi alte organe abilitate să facă acest lucru, SRI-ul şi poate şi alţii”.

Şefii poliţiei au dat şi ei raportul. „Încep din jurul orei 16.00-16.15 când am avut confirmarea petrecerii acestui accident. Peste 100 de polițiști au fost alertați și mobilizați încă din prima fază. Am acordat sprijin colegilor de Inspectoratul Național pentru Situaţii de Urgenţă”, a declarat Petre Tobă, şeful Poliţiei Române.

Sub subordonarea lui Radu Stroe este și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. IGSU a fost responsabil cu căutarea pe teren a răniților. Pentru identificarea poziției accidentului salvatorii ISU au folosit hărți turistice.

Până la urmă, victimele au fost găsite de pădurari și unele dintre ele au fost transportate în pături la mașinile de prim-ajutor.

IGSU este condus de jumătate de an de colonelul Ioan Burlui, doctor în „Managementul riscului de incendiu la păduri".

Tot în subordinea ministrului de Interne este și coordonatorul misiunii - secretarul de stat Cătălin Chiper. El ar fi trebuit să coordoneze activitatea echipelor de pe teren.

Deși nu a făcut parte oficial din echipa de salvatori, Ministerul Apărării avea aparatură și oameni pregătiți pentru intervenția în situații extreme. Ministrul Mircea Dușa a spus că nu a dat ajutor terestru pentru că nimeni nu i l-a cerut. A vrut însă să ridice un elicopter. „Condițiile meteo nu ne-au permis acest lucru”, s-a justificat ministrul.

Premierul așteaptă miercuri niște răspunsuri

Eficiența instutuțiilor implicate în salvare este acum analizată de o echipă guvernamentală. Parlamentarii se gândesc și ei la posibilitatea constituirii unei comisii de anchetă.

Premierul Victor Ponta vrea un raport al modului în care instituţiile implicate au acţionat pentru salvarea victimelor accidentului din Apuseni. Dacă autorităţile ar fi putut ajunge mai repede la victime sau dacă avionul trebuia scos din uz sunt întrebări care caută răspuns. Raportul trebuie finalizat până miercuri, când premierul anunţă măsuri, în cazul în care vor fi găsiţi vinovaţi.

Guvernul vrea răspunsuri nu doar în legătură cu viteza de reacţie a celor care au intervenit, ci şi despre starea tehnică a avionului.

„De ce un avion atât de vechi?”, s-a întrebat vicepremierul Liviu Dragnea. „Pentru că am înţeles că pilotul Iovan a anunțat în mai multe rânduri că există un risc permanent cu acest avion”, a dezvăluit el.

Ipoteza avansată de vicepremierul Liviu Dragnea este contrazisă de colega sa de cabinet, şefa de la Transporturi, Ramona Mănescu. „Din datele pe care le am eu, aeronava era în stare bună din punct de vedere tehnic și avea toate acreditările, autorizaţiile tehnice valabile”, a declarat ministrul Transporturilor la Digi24.

Ministerul Transporturilor trebuie să explice şi dacă a fost vorba despre o prăbuşire sau despre o aterizare forţată. Potrivit Guvernului, printre instituţiile chemate să dea explicaţii mai sunt Ministerul Apărării Naţionale, cel al Sănătăţii şi Serviciul de Comunicaţii Speciale.

Raportul cerut de Victor Ponta trebuie prezentat de vicepremierul Gabriel Oprea până la şedinţa de Guvern de miercuri. În urma analizei, premierul a anunţat că va dispune sancţionarea celor vinovaţi.

MINISTERELE CARE TREBUIE SĂ DEA EXPLICAȚII

Administrației și Internelor

Ministerul Transporturilor

Ministerul Apărării Naționale

Ministerul Sănătății

Serviciul de Telecomunicații Speciale

INSTITUȚIILE IMPLICATE ÎN OPERAȚIUNEA DE SALVARE

 1. ALIODOR FRANCU, DIRECTOR GENERAL ROMATSA

- trebuia sa identifice poziția aeronavei în baza semnalului radio

- a furnizat, în mod repetat, date vagi despre poziția aeronavei

2. MARCEL IOAN OPRIȘ - DIRECTORUL GENERAL AL SERVICIULUI DE TELECOMUNICAȚII SPECIALE

- trebuia să identifice sursa semnalului de la 112

- a furnizat, în mod repetat, informații contradictorii

3. RADU STROE - MINISTRUL DE INTERNE

- nu a folosit sistemul de depistare a semnalului GPS

- este șeful IGSU

4. IOAN BURLUI - ȘEFUL INSPECTORATULUI GENERAL DE URGENȚĂ

- a coordonat echipele de salvatori de pe teren

- ar fi folosit hărți turistice pentru detectarea poziției

5. CĂTĂLIN CHIPER - SECRETAR DE STAT ÎN MINISTERUL DE INTERNE

- coordonatorul operațiunii de salvare

- trebuia să asigure buna colaborare instituțională

6. MIRCEA DUȘA

- nu s-a implicat, deși avea baza materială.