Sari la conținut

Anomalia din Codul Rutier care duce la tot mai multe tragedii pe şosele

Am avea mai puţine accidente pe şoselele României, dacă legislaţia n-ar fi atât de permisivă cu cei care greşesc. Specialiştii din domeniul siguranţei rutiere spun că este anormal ca un șofer care produce un accident cu victime să fie cercetat civil pentru drama pe care o provoacă. În lipsa unei legislaţii mai dure, activiştii avertizează că avem toate şansele ca şi la sfârşitul lui 2017 să fim din nou țara din Uniunea Europeană în care mor cei mai mulţi oameni în accidente rutiere.

Cătălin Codescu, directorul Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie: „Prevederile codului penal care au fost modificate în 2014 şi care au dezincriminat vătămarea corporală din culpă până la 90 de zile de îngrijire medicală. Acest lucru a general migrarea din zona de cauze penale spre cauze civile a 90 la sută din dosare care erau în instrumentare”.

Situația este o anomalie în Codul Rutier, spun specialiştii. Iar efectele unei legislaţii permisive se oglindesc în numărul tot mai mare de tragedii de pe șosele.

Cătălin Codrescu: „Fără să existe răspundere penală a autorului accidentului Obligaţia de despăgubire civilă este preluată de contractul de asigurare. Sancţiunile la regimul rutier nu sunt foarte drastice iar aceasta generează o lipsă de responsabilittate pentru foarte mulţi conducători auto.”

Este una dintre explicațiile pentru care în România au murit anul trecut în accidente rutiere aproape 2.000 de oameni conform datelorn INS.

Activiștii din România spun că una dintre cauzele pentru care se produc foarte multe accidente rutiere este tocmai legislația slabă. Drept exemplu, INS arată că pentru anul trecut polițiștii au fost chemați la peste 30.000 de accidente rutiere din care au rezultat peste 41.000 de victime, dintre acestea aproape 2.000 au decedat.

România și Bulgaria sunt fruntașele Uniunii Europene la capitolul accidente rutiere. Conform statisticilor UE, anul trecut, în România, la fiecare milion de locuitori, 97 au pierit în accidente. Ne depăşeşte doar Bulgaria, cu 99 de decese la milion. În Letonia se înregistrează 80 de decese la un milion din cauza accidentelor rutiere, iar în Polonia 79.