Sari la conținut

Codul fiscal dă peste cap navigația în Deltă

Noul Cod fiscal a schimbat tipul de motorină colorată pe care trebuie să-l folosească operatorii dacă doresc să nu plătească acciza. Ceea ce pe hârtie părea extrem de simplu, în realitate le dă mari bătăi de cap navigatorilor. La Tulcea, de exemplu, furnizorul principal de combustibil i-a anunţat că nu le poate furniza, încă, motorina colorată, pentru că nu niciunul dintre importatori şi distribuitori nu sunt autorizaţi.

Imposibilitatea aprovizionării pe piața din România cu colorant special pentru motorină, utilizat în cazul livrărilor scutite de acciză pentru transporturi navale, ne-a determinat să sistăm livrările pentru acest produs”, a anunțat Departamentul de Comunicare al OMV Petrom S.A.

Cele 8 nave de la Navrom, de diferite capacităţi, consumă anual aproximativ 1.000 de tone de combustibil. Cum motorina accizată este mult mai scumpă decât cea neaccizată, investitia devine nerentabilă.

Chichi Nicolae, directorul executiv al Navrom Delta S.A.: „Ar însemna că noi, de la 1 februarie, că până atunci avem în stoc cest carburnat, să nu mai oferim acest serviciu public”.

Navele de transport duc zilnic, în această perioadă, peste 600 de oameni la Sulina, Periprava sau Sfantu Gheorghe.

Nicolae Giurgiuvan, comandantul navei Moldova: „Capacitatea maximă este de 300 de pasageri, media în perioada de iarnă este de 100-130. Așa situație nu am mai intâlnit”.

În funcţie de mărimea navei, se consumă, în medie, 150 de litri de motorină la fiecare transport.

Cum operatorii din domeniu iau în calcul sistarea transporturilor, cei peste 12.000 de oameni din Delta Dunarii ar putea rămâne izolați.

Operatorii mai mici, specializati în turism, au renunţat la folosirea motorinei neaccizate.

Ion Cristea, operator de transport: Este o nebunie întreagă, consumatorii mari sigur ca au probleme. Legislatia se schimbă de la an la an, nu știi încotro să o iei”.

Autoritatiile tulcene au cerut deja Ministerului Finantelor să prelungească perioada în care operatorii navali pot folosi vechiul tip de motorină neaccizată.

Marin Badiţă, prefectul judeţului Tulcea: „Am făcut o adresa împreună cu Consiliul Județean Ministerului Finanțelor Publice, către doamna Anca Dragu, rugând-o să ofere, într-adevăr, un termen de conformare firmelor care distribuie motorina aceasta neaccizată”.