Sari la conținut

Defecțiuni la luminile de pe aeroportul din Cluj. Pilot: „E o degradare a mijloacelor pe toate aeroporturile” 

ACTUALIZARE 14.04: Ancheta în cazul aterizării ratate de pe Aeroportul Cluj-Napoca a dezvăluit că există defecțiuni la luminile de pe aeroport. Un dialog între turnul de control și piloți a scos la iveală acest detaliu. 

Convorbire Turnul de control Cluj – pilot 1:

Wizz Air 640, aici Turnul de control Cluj! Ai permisiunea să treci! Avem o defecţiune la luminile de pe pistă şi de pe breteaua de rulare!

Convorbire Turnul de control Cluj - pilot 2:

Turnul de control: Wizz Air 172 Alpha, continuă! (...) Aveţi permisiunea să treceţi, avem o defecţiune la luminile de pe pistă şi de pe breteaua de rulare!

Înainte de aterizarea ratată de pe Aeroportul Cluj Napoca, turnul de control a anunțat aeronavele care urmau să decoleze că nu funcționează luminile de pe pistă. 

În înregistrările obținute de Digi 24 se aude cum turnul de control transmite în repetate rânduri mesajul „avem o defecțiune la luminile de pe pistă și de pe breteaua de rulare”, către mai mulți piloți. Mesajul nu ar fi ajuns și la pilotul aeronavei Blue Air. 

Până nu au auzit codul de urgenţă, controlorii de trafic n-au reacţionat în niciun fel la avertismentele piloţilor avionului care a ieşit azi de pe pistă pe aeroportul din Cluj-Napoca. 

DISCUȚIE PILOT-TURNUL DE CONTROL:

Pilot: Să daţi luminile pe high, vă rugăm!

Turnul de control: Sigur, un moment.

Pilot: Turnule, 9301 - tocmai am ieşit din pistă.

Turnul de control: Confirm. Bine ați venit! Continuați spre Delta (n.r. altă pistă), către poziția de îmbarcare.

Pilot: Nu m-ați înțeles. Este PAN, PAN (N.r.- cod de urgenţă) Am ieșit din pistă.

Turnul de control: Sunt turnul, confirm, mulțumesc!

Pilot: Suntem ieșiți din pistă, nu s-a întâmplat nimic, suntem pe sol. Motoarele încă funcționează. Ne uităm la situație și pe urmă vom proceda la o evacuare.

Turnul de control: Sunt turnul, confirmăm, anunțăm imediat solul! O să vină imediat utilaje pentru asistență.

Fotul pilot Roberto Iliescu a precizat că fără lumini, piloții nu ar putea să aterizeze pe aeroport.

Sunt foarte importante luminile la decolare şi la aterizare. Fără ele nu am putea să aterizam pe un aeroport. De ce aceste informații au fost făcute către alte companii, iar acest avion nu a fost informat? De ce Aeroportul Cluj nu a predat datele necesare că vor să deszpezească pista sau că e înzăpezită? Informarea primită de pilot când a plecat de la Otopeni era că condițiile pistei erau medie la bună, deşi erau condiții de minimă. După incident, starea pistei s-a deteriorat, a devenit doi, adică aeroportul era închis. Sunt probleme peste care nu putem trece cu vederea, sunt probleme foarte grave. Nu trebuia să se întample aşa ceva. De ce au ţinut avionul în holding 30 de mininute? Nu l-au informat pe pilot. Avea timp să se întoarcă la Bucureşti, se putea duce la aeroportul de rezervă. E o delăsare continuă”, a precizat pilotul.

De asemenea, fostul pilot a arătat că doar unor companii aeriene li s-a transmis că nu funcționează luminile. 

„Am obsevat că e o degradare continuă a mijloacelor pe toate aeroporturile. Nu mai interesează pe nimeni. Aeroporturile s-au degradat extraordinar de mult. Va fi din ce în ce mai rău, deşi se alocă nişte fonduri. Nu e normal să se întâmple aşa ceva. La unele companii le spun că au lumină, acestui avion de la Blue Air nu i-au comunicat că sunt luminile stricate la balizaj. Nu e admisibil aşa ceva. Mi se pare rea-voinţă”, a subliniat pilotul.

De asemenea, pilotul a precizat că în condiții de „minimă”, cum erau atunci, aeroportul ar fi trebuit să fie închis.

„Sunt nişte regulamente, proceduri. Te uiți după avion, verifici. Nu știu dacă ei mai fac aşa ceva. Cel din turnul de control are nişte îndatoriri. Vorbeşti cu un om si nici măcar nu-l asculţi. În condiţii de minimă, trebuia să închidă aeroportul, dar nu le convine, pentru că pierd. Clujul e unul dintre cele mai scumpe aeroporturi cu taxele. Nu e admisibil. Îți iau taxe fabuloase pentru servicii care nu sunt normale”, a conchis pilotul.


Ancheta și audierile în cazul avionul care a ieșit, joi, de pe pista aeroportului din Cluj au continuat și astăzi. Membrii echipajulului și personalul aerogării au fost audiaţi de o comisie a Centrului de Investigații pentru Siguranța Aviației Civile.

Directorul Aeroportului Cluj-Napoca, David Ciceo, a explicat că a început analizarea datelor de la ROMATSA, aeroport, dar și de la compania aeriană de care aparținea avionul, Blue Air.

„O parte din personalul operațional al aeroportului a fost audiat. Au avut loc discuții cu Blue Air, ROMATSA. Urmează să analizeze toate datele. Condițiile de aterizare erau bune. Cu puțin timp înainte de aterizare, au decolat șapte aeronave. Niciuna n-a semnalat vreo problemă în privința suprafeței pistei”, a explicat David Ciceo.

Întrebat dacă a fost contactat pentru audieri, David Ciceo a declarat că joi a fost un procuror la fața locului, însă a subliniat că este „o procedură standard”.

Totodată, directorul aeroportului Cluj-Napoca a declarat că deszăpezirea nu s-a făcut cu lopata, cum au afirmat unii pasageri.

„În niciun caz. Aeronava nefiind pe pistă, a fost nevoie lângă roţi și de îndepărtarea pământului și a zăpezii cu lopeți”, a precizat David Ciceo.

Într-un comentariu al companiei s-a făcut referire la zăpada umedă de 3 milimetri. Întrebat ce înseamnă acest lucru, David Ciceo a explicat că pilotul trebuia să își ia măsurile specifice.

„Înseamnă că pilotul cunoaște performanța aeronavei, trebuie să-și ia măsurile specifice. Am comunicat starea reală a pistei. Se poate ateriza în condiții corespunzătoare chiar pe o zăpadă de opt centimetri și nu a fost cazul. S-a comunicat că pista e acoperită de zăpadă cu trei milimetri. Bineînțeles că decizia e a pilotului. Frânarea era trei, adică medie, patru e bună, cinci foarte bună, cum e cazul azi”, a declarat David Ciceo.

În urma incidentului de joi dimineață, când un avion a ieșit de pe pistă la aterizarea pe aeroportul din Cluj-Napoca, a fost deschis un dosar penal.

Ancheta penală a fost deschisă în urma declarațiilor contradictorii făcute de reprezentanții aeroportului și de cei ai companiei low-cost privind condițiile în care a avut loc incidentul și responsabilitatea pentru acesta.

Citiți și:

Controversele aterizării ratate a avionului Blue Air la Cluj-Napoca

Aterizare ratată pe Aeroportul Cluj-Napoca. A fost deschisă o anchetă penală

Aterizare ratată la Cluj-Napoca | Dialogul dintre comandant și turnul de control