Sari la conținut

Problemele autostrăzilor din România

Carambolul produs la sfârşitul săptămânii trecute pe Autostrada Soarelui scoate în evidenţă o serie de probleme. Pe şoseaua de mare viteză, panourile de avertizare nu afişau, în ziua accidentului, nicio informaţie despre ceaţa densă. Şi asta, deşi şoferii au trecut pe lângă un astfel de panou, cu doar doi kilometri înainte de zona cu probleme. Multe alte panouri lipsesc pentru că, spun şefii de la drumuri, s-a furat fibra optică.

Problemele încep imediat ce intri pe autostrada care duce spre mare. Teoretic, şoseaua ar trebui să fie împânzită cu panouri care să atenţioneze şoferii dacă apar pericole. De mai bine de un an, parte din ele lipsesc.

„Acele panouri electronice stau în curtea poliției de mai multă vreme. Erau montate la km 12 și ar fi putut să afișeze mesaje preţioase pentru şoferi. S-au stricat şi n-au mai fost reparate de nimeni”, relatează Bogdan Ocnaru, reporter Digi24.

Nici cele care funcţionau nu afişau însă mesajul potrivit, conform datelor trimise de CNADNR. Pe panoul aflat la trei kilometri distanţă de locul în care s-a produs cel mai grav accident rutier din România, şoferii nu erau informaţi că vizibilitatea în zonă este redusă. În schimb, erau sfătuiţi să reducă viteza, deoarece peste treizeci de kilometri se fac lucrări.

„Informația cu ceața s-a primit un pic mai târziu, să zic așa, și probabil de asta colegii mei nu au pus la momentul respectiv”, spune Ecaterina Munteanu, reprezentant CNADNR.

Florian Kifor a fost sâmbătă acolo. A reuşit să oprească în ultima clipă şi să nu intre în zidul format din cele 20 de maşini care se tamponaseră deja. A fost lovit însă de şoferii care au venit din spate cu viteză.

Era foarte ceaţă. Ce pot să fac? Am zis, ok, fugi repede şi anunţă. Că vor veni încă altele. Veneau, frânau, veneau. M-am dus să-i avertizez și pe ceilalți”, spune el.

El este şi cel care a filmat primele imagini de la faţa locului.

Şoferii de tir au fost ceva mai norocoşi pentru că au fost ceva mai informaţi. Au propriul lor sistem de informare. Chiar şi aşa, unul dintre ei a fost prins la mijloc.

„Am auzit în staţie că e accident, am lăsat-o încet pe avarie. Am dat staţie. Am vrut să evit oricare pericol. Și a intrat în mine domnul cu microbuzul”, spune el.

Între timp ancheta merge mai departe. O parte din cei 24 de răniţi au fost audiaţi.

„Poliţiştii au cerut de urgenţă medicilor informaţii despre starea celor peste 20 internaţi în spitale. Datele sunt importante în dosarul penal deschis de procurori”, relatează Bogdan Ocnaru, reporter Digi24.

Principala ipoteză este viteza neadaptată. Faptul că nu s-a păstrat distanţa de siguranţă faţă de maşina din faţă este un alt motiv pentru care s-a produs carambolul. Cât despre despăgubiri, şoferii implicaţi au de aşteptat o decizie definitivă în justiţie.

„După ce va face poliţia sau cine e îndreptăţit să facă acnheta şi verificările la maşini, o să vină asiguratul să ne anunţe. La 30 de maşini pot fi 5-6 vinovaţi”, spune reprezentantul unei firme de asigurări.

Şoferii spun că ar fi ajutat foarte mult şi prezenţa unor echipaje de la o firmă de pază, care să compenseze lipsa de personal de la Poliţia Autostrăzi. Dar administratorul drumuli, respectiv, CNADNR, nu a mai semnat un astfel de contract. Poate este cea mai mică dintre probleme. Există autostrăzi, cum ar fi Bucureşti Piteşti, pe care nu mai sunt marcaje pe asfalt. Şoferii nu au niciun reper pe întuneric, ceaţă sau ploaie.

Lipsa parapetului şi a plaselor de protecţie pe marginea şoselei este o altă problemă. Corespondentul Digi24 Argeş a surprins mai mulţi măgari care cicurlau pe A1 pe banda de urgenţă.