Sari la conținut

Românii fac cumpărături lângă casă

Românii cheltuie 29 de lei de fiecare dată când merg la supermaketuri, adică de două ori pe săptămână, potrivit datelor GfK. E drept, există multe tentaţii printre blocuri şi în zonele de birouri.

Din 2013 şi până acum, primele trei lanţuri de supermarketuri - Mega Image, Profi şi Carrefour - aproape şi-au dublat numărul de magazine şi au câştigat clienţi în plus.

“Se întâlnesc formate mai mici de magazine în care predomină ca sortimentaţie produsele care acoperă toate mesele zilei, dar şi snacksuri. Din hipermarketuri se iau produse care se consumă pe un termen la lung şi care sunt la gramaje mai mari”, spune Cătălina Aldea, consultant retail.

Per total, suma medie cheltuită într-o săptămână în supermarketuri este 58 de lei, iar în magazinele de tip discount - 37. În total, mai mult decât cei 61 de lei pe care îi lasă un român care face cumpărături la hipermarket, o dată pe săptămână.

Magazinele mai mici atrag clienţi nu doar pentru că sunt aproape de casă ori serviciu. Şi preţul contează. Oamenii nu mai caută mărci, ca înainte de criză, ci etichete cu numere mici.

Lupta tot mai acerbă pentru a oferi cel mai mic preţ şi o cotă cât mai mare de piaţă se vede şi în reducerile comercianţilor. Aceştia au afişat în primele opt luni peste 120.000 de promoţii în cataloagele din magazine. O creştere de 50% faţă de ultimii doi ani.

Supermarketurile şi hipermarketurile au ajuns astfel să încaseze mai bine de jumătate din ce cheltuie românii atunci când merg la cumpărături. În schimb, un client lasă doar 17 lei la un butic de cartier, unde sunt vândute doar câteva sute de produse.

În Capitală, formatele comerţului modern acoperă 76% din valoarea bunurilor de larg consum. Buticurile sunt pentru cumpărăturile mici, de impuls”, explică Diana Scăunaşu, reprezentantul unei firme de studii de piaţă.

Indiferent dacă intră într-un butic de cartier sau într-un hipermarket, e clar că românului îi place să meargă la cumpărături şi să pună el cumpărăturile în coş.

Trei retaileri tradiţionali au început să vândă produse online şi au reuşit să câştige doar 5% din piaţă în ultimii doi ani. Piaţă care înseamnă 18 miliarde de euro anual.