Sari la conținut

Zi neagră pentru aviația militară românească

Martorii au văzut elicopterul în derivă, apoi prăbuşirea. Au aleargat spre epavă, poate reuşesc să fie de ajutor. Imaginile pe care le-au găsit acolo îi vor urmări toată viaţa.

„Doi ardeau afară. Restul erau înăuntru. Doi supraviețuitori”, a povestit un martor ocular.

„Erau flăcări. Era foarte mult fum”, spune un altul.

„Am auzit bubuitura. Când a bubuit o dată...”

Mărturiile primului om care a ajuns la elicopterul prăbușit în Sibiu: „Unii erau afară din elicopter, ardeau”

Elicopterul IAR 330 PUMA plecase de la baza aeriană Câmpia Turzii spre poligonul militar de la Cincu, Braşov. Pilotul a întâlnit o vreme potrivnică. Vânt şi nori deşi. Militarul de la manşă începe să aibă probleme după o jumătate de oră de zbor. La 10:42, turnul de control primeşte o veste teribilă: „Nu mai este controlabil”.

Câteva minute mai târziu elicopterul se prăbuşeşte la limita judeţelor Sibiu şi Mureş.

După prăbuşire, elicopterul a luat foc. Tragedia a fost anunţată de Valentin Bora, mecanicul aparatului de zbor. A sunat la 112 şi a transmis echipelor de salvare ultimele coordonate pe care le ţinea minte. Din tot echipajul de 10 oameni, doar mecanicul şi un coleg au supravieţuit.

Supravieţuitorii au fost preluaţi de medici la mai mult de o oră după apelul de urgenţă. Locul lor a fost luat apoi de investigatorii care trebuie să afle cauzele tragediei. Una dintre ele poate fi vremea potrivnică. Plafonul de nori era foarte jos şi este posibil ca în căutărea vizibilităţii, pilotul să fi redus din altitudine fără să îşi dea seama că este prea aproape de pământ.

ISTORICUL ACCIDENTELOR ÎN CARE AU FOST IMPLICATE ELICOPTERE MILITARE ÎN ULTIMII 10 ANI

Elicopterul care s-a prăbuşit urma să fie transformat într-unul medical. Acest tip de aparat a fost modernizat în perioada 1999 -2005 într-un program care a costat statul peste 150 de milioane de euro.

Luni, în toate unităţile militare din ţară vor avea loc ceremonii de comemorare pentru cei opt soldaţi care au murit în accidentul aviatic:

comandor Artur-Grigore Palfi, 46 ani

căpitan medic Rareş-Cosmin Moldovan, 34 ani

căpitan Răzvan-Aurel Moldovan, 29 ani

sublocotenent Andrei-Cătălin Apostol, 25 ani

maistru militar cls. I Paul Bădescu, 41 ani

maistru militar cls. II Dorin Fodor, 43 ani

maistru militar cls. III Vasile-Marian Gădălean, 33 ani

maistru militar cls. III Constantin-Dorin Filip, 30 ani.

Au învins moartea

Cei doi supravieţuitori ai accidentului aviatic de la Sibiu au fost aduşi cu avionul, vineri seară, la Bucureşti. Amândoi au suferit arsuri pe aproape 40 la sută din suprafaţa corpului, iar unul dintre ei, căpitanul-comandor al elicopterului, este în stare mai gravă.

Primul supravieţuitor al accidentului aviatic a ajuns la SMURD Târgu Mureş la începutul după-amezii. Căpitanul comandor Corneliu Gabriel Titiana a fost primul rănit preluat de echipele de salvare. A suferit arsuri pe aproape jumătate din suprafaţa corpului şi traumatisme severe la cap. Specialiştii voiau să se asigure şi că bărbatul nu avea leziuni interne care i-ar putea curma viaţa dacă nu sunt descoperite la timp.

„După rezultatul CT nu are nicio leziune internă care să îi pună viaţa în pericol. Rămân doar leziunile destul de severe de arsură extinsă grad 2-3, pe 40 la sută suprafaţă corporală”, a declarat Emilia Turuț, medic la SMURD Târgu Mureș.

Puţin mai târziu, medicii de la Târgu Mureş l-au preluat şi pe al doilea supravieţuitor, maistrul militar Valentin Bora, cel care a anunţat accidentul. 40 la sută din suprafaţa corporală este rană vie. În plus, a suferit fracturi la ambele mâini.

„Este conștient, stabil hemodinamic, are suprafața arsă 40 la sută, fracturi de membre superioare, fractură toraco-abdominală”, a anunțat medicul Emilia Turuț.

După ce medicii de la Târgu Mureş i-au stabilizat pe răniţi, aceştia au fost preluaţi din nou de o aeronavă militară, care i-a adus în Bucureşti, pentru ca ei să fie trataţi la Spitalul de Chirurgie Plastică şi Arsuri.

Cei doi supravieţuitori au ajuns în mâinile medicilor bucureşteni. Corneliu Gabriel Titiana, căpitan comandor, a intrat direct în sala de operaţie.

Pacientul cel grav, intubat, ventilat mecanic, a fost direct transportat în sala de operatii. Colegii de la Spitalul de Chirurgie Plastică urmează să rezolve arsura și să stabilească conduita terapeutică”, a declarat dr. George Simion, de la serviciul SMURD.

Așa s-a încheiat ziua în care opt militari şi-au pierdut viaţa şi doi au fost răniţi în cel mai grav accident de elicopter din istoria aviaţiei militare româneşti. Oficialii încearcă acum să afle cauzele accidentului.