Sari la conținut

Cristian Burci a fost reţinut

 

Cristian Burci - FOTO Agerpres

În jurul orei 13.00, Cristian Burci a fost scos din redacția „Adevărul”, în urma percheziţiilor care au avut loc acolo. El a fost dus la audieri la sediul DIICOT Slatina.

DIICOT îl acuză pe Cristian Burci de falimentarea fabricii de vagoane din Caracal, iar prejudiciul despre care vorbesc anchetatorii se ridică la 8 milioane de euro.

Romvag Caracal a intrat, în 2004, în proprietatea unui off-shore înregistrat în Luxembourg şi în care este implicat Cristian Burci. În doar 6 ani, uzina care a fost, înainte de 1990, cel mai mare exportator de vagoane din România, a intrat în insolvenţă.

Din actele de urmărire penală efectuate până la această dată a rezultat că membrii grupului de criminalitate organizată condus de Cristian Burci a acţionat din 2006 până în prezent, timp în care au creat un prejudiciu SC Romvag SA prin abuz în serviciu şi delapidare în valoare de 7.099.000 euro şi 3.811.756 lei.

În aceeaşi perioadă, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi comerciale la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, membrii grupului de criminalitate organizată au reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei.

În ceea ce priveşte infracţiunea de evaziune fiscală şi complicitate la evaziune fiscală, grupul de criminalitate organizată, condus de Cristian Burci prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive, au creat un prejudiciu statului român în sumă de 25.646.825 lei.

Procurorii fac cercetări față de nouă suspecți pentru săvârșirea infracțiunii de constituire de grup infracțional organizat, abuz în serviciu, delapidare, evaziune fiscală, instigare la delapidare cu consecinţe deosebit de grave în formă continuată, instigare la abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave, spălare de bani în formă continuată, instigare la evaziune fiscală.

Cine este Cristian Burci

Fugit în Statele Unite în perioada comunistă şi revenit în România după revoluţie, Cristian Burci a intrat în afaceri cu o firmă de publicitate. A continuat cu un trust media şi apoi, în timpul Guvernului Adrian Năstase, a cumpărat trei fabrici de vagoane: cele din Caracal, Drobeta Turnu-Severin şi Arad.

Cristian Burci s-a născut în Drobeta Turnu Severin în 1965. După cum a declarat în mai multe interviuri, Burci a reușit să fugă în Statele Unite și s-a întors în România după Revoluție. La momentul respectiv, înființează una dintre primele firme de publicitate din România, afiliată unui grup mult mai mare cu sediul în Statele Unite. Prin intermediul acestei companii, Burci se asociază cu Televiziunea Română pentru a difuza serialul Dallas.

Tot în aceeași perioadă, americanii de la CBS fac un reportaj despre traficul de copiii din România. Materialul este filmat cu camera ascunsă și Cristian Burci pare că intermediază vânzarea unor copii pentru sume care puteau ajunge la 7.000 de dolari.

Aceste imagini nu au fost totuși difuzate în România până anul trecut, dar este probabil că cineva le-a avut. Au fost folosite de Antena 3 într-un război cu Prima TV, televiziunea lui Burci.

De altfel acest post tv, înființat la jumătatea anilor 90, va fi vândut și recumpărat de Burci de mai multe ori în deceniile care au urmat. În 2005 de exemplu, încasează 30 de milioane de euro după ce vinde celor de la SBS un trust format din respectiva televiziune și două posturi de radio.

În paralel cu investițiile în mass-media, Cristian Burci este propulsat în afacerile din domeniul feroviar în timpul mandatului de premier al lui Adrian Năstase și de ministru al transporturilor al lui Miron Mitrea.

Romvag Caracal ajunge pe mână lui Cristian Burci în 2002, dar omul de afaceri a luat și uzina de vagoane de la Severin precum și o parte din cea de la Arad.

Presa a relatat în mai multe rânduri că pe vremea în care ministrul transporturilor era Miron Mitrea, companiile deținute de Burci câștigau în mod constant contracte cu statul. Doar pentru a stârpi buruienile care cresc între șine, Burci ar fi încasat 17 milioane de euro. Tot în aceeași perioadă, statul român privatizează Protan, companie care se ocupă de neutralizarea deșeurilor animaliere. Aceasta ajunge tot pe mână lui Cristian Burci, care câștigă și un contract de 30 de milioane de euro cu Agentia Domeniului Statului pentru Ecarisaj. După numai patru ani, Burci vinde Protan unei companii din Ungaria.

A preluat cotidianul Adevărul de la Dinu Patriciu într-un moment financiar dificil și, chiar dacă azi este în insolvență, cel puțin l-a ținut în viață.