Sari la conținut

Fraudă cu fonduri europene: licitații trucate și rapoarte false

Corpul de control al Ministerului Fondurilor Europene a constatat nereguli în implementarea a două proiecte de e-guvernare, realizate cu fonduri europene. În urma verificării au fost constatate licitaţii trucate şi rapoarte de implementare false, „acceptate ca atare de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI)”, potrivit unui comunicat de presă.

BANI EURO 4 2

Numele Siveco apare în raportul pe care Ministerul Fondurilor Europene l-a trimis la DNA. Potrivit Corpului de Control al Ministerului, Consiliul Judeţean Suceava ar fi creat artificial nevoia pentru achiziţia de sisteme IT, apoi ar fi trucat licitaţiile şi ar fi făcut raportări false.

Sunt acuze grave legate de două două proiecte în valoare de 13 milioane de lei. Vizau implementarea unor servicii de e-guvernare în mai multe localităţi din judeţul Suceava, precum informatizarea registrului agricol şi plata taxelor şi impozitelor.

Potrivit Ministerului Fondurilor Europene, beneficiarii contractelor au fost firmele Expert One Research şi Siveco.

Într-o postare pe Facebook, ministrul Fondurilor Europene spune că acest caz are legătură cu Sebastian Ghiţă.  Asta deoarece există suspiciunea că Expert One Research este o firmă apropiată deputatului.

Anul trecut, presa scria că Expert One s-ar număra printre firmele împotriva cărora DNA a dispus măsuri asigurătorii într-unul dintre dosarele deschise pe numele lui Sebastian Ghiţă. Iar Rise Project arăta că în spatele Expert One Research ar fi un fost coleg al lui Ghiţă.

În ceea ce priveşte contractele din Suceava, Corpul de Control al Ministerului Fondurilor Europene spune că unele sisteme informatice au fost cumpărate, dar nu sunt folosite.

„Corpul de Control are mai multe cazuri în lucru, dar primul a fost finalizat și trimis la DNA ieri. E un caz cu de toate: aceleași firme care învârt licitațiile între ele, achiziții umflate, raportări false, acte adiționale în serie, sisteme informatice inutilizabile și neutilizate, dar acceptate la plată de Organismul Intermediar de la Ministerul Comunicațiilor”, a scris pe Facebook Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea.

Ministrul sugerează că în acest dosar ar putea fi implicate firme ale omului de afaceri și parlamentarului Sebastian Ghiță: „Încă un caz cu Ghiță merge de la MFE la DNA”, a scris Cristian Ghinea.

Comunicatul Corpului de Control al Ministerului Fondurilor Europene:

Serviciul Corp Control, Anticorupție și Integritate din Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a finalizat controlul privind implementarea a două proiecte de e-guvernare, cu fonduri europene, de către Consiliul Județean Suceava (CJ). Furnizorii de hardware şi soluţii IT din aceste proiecte sunt SC Expert One Research SRL şi SC Siveco România SRL.

Ancheta a constatat licitaţii trucate şi rapoarte de implementare false, acceptate ca atare de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI).

Valoarea totală a proiectelor se ridică la 13.361.118 lei din care 7.169.321 lei fără TVA s-au cheltuit pentru IT. Concluziile raportului au fost înaintate către Direcția Națională Anticorupție.

Obiectul controlului l-au reprezentat proiectele CJ Suceava: „Implementarea de soluții de e-guvernare la nivelul a 15 localități din județul Suceava I” (cod SMIS 48451, contract din 5 septembrie 2014 cu SC SIVECO România SRL), și „Implementarea de soluții de e-guvernare la nivelul a 15 localități din județul Suceava III” (cod SMIS 48457, contract din 20 august 2014 cu SC Expert One Research SRL). Prin aceste proiecte, CJ Suceava trebuia să achiziționeze o soluție informatică și componente hardware necesare pentru a informatiza o serie de servicii oferite de primăriile din localităţile judeţului: registrul agricol, serviciul de taxe și impozite locale, serviciul financiar și cel de contabilitate, resurse umane, management documente, componente de management proiecte etc.

În urma verificărilor, echipa de control a constatat o serie de nereguli:

• nevoia de achiziții IT a fost creată artificial;

• oferte câştigătoare neconforme şi tratament neegal aplicat ofertanţilor;

• criterii de calificare restrictive; procesul de atribuire a contractelor „cu dedicaţie”;

• soluția informatică implementată nefuncțională în parametrii prevăzuți în contract;

• raportări false.

În concluzie, Raportul (sinteza Raportului AICI) constată faptul că „ofertarea de condiţii/elemente optime, prin documentele tehnico-financiare prezentate la licitaţie, în scopul îndeplinirii cerinţelor caietului de sarcini, dar neîndeplinirea acestora în final (având concursul beneficiarului cât şi al OIPSI) poate fi încadrată la secţiunea a 41-a „infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene” din L.78/2000, cu atât mai mult cu cât din start s-a creat o necesitate artificială, iar soluţiile tehnice diferă deşi se dorea o integrare a sistemelor informatice”.

Raportul este primul rezultat al controlului tematic cerut de conducerea MFE asupra proiectelor de informatizare a instituțiilor publice.

ACTUALIZARE. În urma acestor informații, compania SIVECO a reacționat și a transmis presei următorul comunicat: 

COMUNICAT SIVECO:

Cu referire la documentul intitulat „Concluziile raportului misiunii de control a Serviciului Corp Control, Anticorupție și Integritate privind implementarea proiectelor e-guvernare Suceava (SMIS 48457 și 48451)” făcut public de Ministerul Fondurilor Europene printr-un comunicat de presă precum și de ministrul în funcție pe contul Facebook, SIVECO România face următoarele precizări:

Regretăm modul în care Ministerul Fondurilor Europene lansează acuzații deosebit de grave, nemeritate, la adresa firmei noastre. Atragem atenția că, în realitate, documentul publicat nu se referă la nicio suspiciune de fraudă care ar putea fi atribuită SIVECO și nici la vreo pretinsă favorizare a SIVECO. Mai mult, companiei nu i-a fost adus la cunoștință raportul invocat în presă; am solicitat astăzi MFE remiterea acestui raport pentru a putea exprima un punct de vedere in deplina cunoștință de cauză.

Observăm totuși că rezumatul publicat grupează în mod tendențios două proiecte distincte, dând impresia că neregulile enumerate se aplică și proiectului Suceava I, derulat de SIVECO România în calitate de furnizor. Facem precizarea că între societatea noastră și Expert One Research nu a existat nicio asociere pentru implementarea vreunui proiect la CJ Suceava, „asocierea” celor două companii și proiecte distincte fiind una intenționat efectuată de către MFE exclusiv pentru mass media.

Documentul conține nu doar afirmații tendențioase, ci și false. De exemplu, în pofida afirmației că la Bogdănești „nu se utilizează sistemul informatic achiziționat”, în realitate la Primăria Bogdănești componenta Registru Agricol se folosește în mod curent și are datele completate la zi.

Chiar mai gravă este afirmația repetată că firma noastră nu ar fi îndeplinit cerințele din Caietul de sarcini sau că „soluția informatică implementată [este] nefuncțională în parametrii prevăzuți în contract”. Nu numai că am respectat toate prevederile contractuale, dar firma noastră a făcut eforturi mai presus de obligațiile contractuale tocmai pentru a asigura eficiența achiziției.

Pentru a da o imagine a derulării proiectului, precizăm că:

SIVECO România a câștigat proiectul Suceava I cu un preț extrem de competitiv, valoarea contractului fiind de 3.008.612 lei plus TVA – adică doar 58,8% din bugetul achiziției și 45,4% din bugetul proiectului;

Pentru a sprijini utilizarea in producție a sistemului implementat (de altfel aflată exclusiv în responsabilitatea Consiliului județean și a primăriilor partenere în proiect) SIVECO a depus eforturi foarte mari, dincolo de obligațiile contractuale:

Deși Caietul de sarcini prevede că ar fi trebuit să primim datele inițiale într-un format prestabilit, acest lucru nu s-a întâmplat. Datele care trebuiau sa fie migrate în aplicație ne-au fost transmise într-un format nestandard, criptat, necesitând un efort semnificativ de analiza, interpretare și structurare, pe care ni l-am asumat;

În perioada de mentenanţă a sistemului, echipa SIVECO a acordat sprijin necondiționat ori de câte ori a fost solicitată, efectuând peste 400 de ore de asistență tehnică la sediul primăriilor – mai presus de cerințele contractuale;

Din dorința de a sprijini beneficiarii în adopția sistemului, la unele primarii consultanții SIVECO au efectuat chiar introducerea în sistem a datelor contabile pentru 3 luni de zile, deși nici aceasta nu era o obligație care ne revenea;

Am efectuat sesiuni suplimentare de instruire, la solicitarea Consiliului Județean Suceava, la următoarele date:

24-26 noiembrie 2015

25 februarie 2016

18 - 22 aprilie 2016

27 iulie 2016

8-12 august 2016

21-23 septembrie 2016

La solicitarea Consiliului Județean, în perioada de sustenabilitate, pentru dezvoltarea capacităților sistemului informatic integrat, am furnizat și instalat cu titlu gratuit o serie de funcționalități suplimentare față de cerințele proiectului (atașăm acestui comunicat Protocolul nr. 27089 din 17.11.2015).

De asemenea, în întreaga perioadă din decembrie 2015 până în prezent, utilizatorii sistemului au beneficiat de asistență din partea SIVECO atât la sediul primăriilor, cât și de la distanță. Acolo unde a existat implicarea beneficiarului, componentele sistemului sunt utilizate zilnic, cu bune rezultate.

Precizăm că toată corespondența noastră de proiect demonstrează implicarea noastră în sensul creșterii adopției sistemului, și niciodată în sensul minimizării efortului propriu. Enumeram mai jos trei dintre numeroasele adrese care demonstrează afirmația (facsimile din aceste adrese sunt atașate comunicatului):

Adresa 2172 / 13 martie 2015 în care insistăm pentru completarea protocoalelor de interoperabilitate încheiate de MCSI cu alte instituții ale administrației centrale, în vederea atingerii optime a obiectivelor din Caietul de sarcini.

Adresa 12022 / 25 septembrie 2015 prin care atrăgeam atenția asupra lipsei de sprijin din partea furnizorilor sistemelor IT existente și raportam că SIVECO a executat migrarea datelor prin eforturi proprii, deși nu avea această obligație

Adresa 3989 / 4 mai 2016 care conține rezultatul monitorizării punerii în producție a sistemului, făcută din dorința de creștere a adopției sistemului - fără a avea o obligație contractuală în acest sens.

Începând cu 1 ianuarie 2017, menținerea în format electronic a registrului agricol devine obligatorie pentru toate primăriile rurale din România. Este total lipsită de fundament afirmația că acest sistem ar reprezenta o „nevoie inventată”.

Adopția sistemului la nivelul celor 15 primării este inegală, dar acest fenomen este firesc în orice proiect IT administrativ, și în niciun caz nu poate fi imputat firmei noastre.

Ne manifestăm întreaga disponibilitate în colaborarea cu toate instituțiile Statului abilitate să verifice aspectele de legalitate în legătură cu proiectul Suceava I derulat de noi, precum și cu orice alt proiect. Ne rezervăm, de asemenea, dreptul de a ne proteja imaginea prin toate căile legale”.