Sari la conținut

BIZIDAY | Victor Ponta, liberal sau socialist?

În opinia Guvernlui Ponta, 90% dintre obiectivele asumate de USL în 2012 au fost îndeplinite.

Primul pe listă a fost reîntregirea salariilor bugetarilor, dar aceasta s-a făcut în doi pași, la mijlocul lui 2012 și la începutul anului 2013. Totuși, economia nu era pregătită la acel moment pentru acest pas și prețul plătit pentru îndeplinirea acestei promisiuni a fost tăierea investițiilor publice atât în 2012, cât și în 2013.

Partea pozitivă a fost aceea că Guvernul s-a menținut totuși în țintele de deficit, ceea ce a permis o mai mare stabilitate pe piețele financiare, scăderea dobânzilor și absența fluctuațiilor valutare.

Majorarea salariului minim în doi pași anual a continuat până la jumătatea acestui an. Salariul minim a crescut din 2012 până acum de la 700 de lei la 1050 de lei, iar planul ca până în 2016 să ajungă la 1200 de lei este foarte aproape de realitate.

Reducerea TVA de la 24% la 9% pentru alimente s-a făcut de asemenea în doi pași, mai întâi a fost redus TVA-ul la pâine în 2013, iar pentru restul alimentelor reducerea s-a făcut de la 1 iunie 2015.

Reducerea CAS cu cinci puncte procentuale la angajator a fost operată cu o lună înainte de alegerile din 2014, cele în care premierul Victor Ponta a încercat să câștige funcția de președinte. Totuși, în același an, Guvernul aprobase două runde de majorări ale accizelor la carburanți și a instituit un foarte anacronic impozit pe infrastructură, domeniu la care țara noastră stă oricum foarte prost. Ulterior acest impozit a fost redus, dar nu desființat.

Tot în domeniul fiscal, guvernul a surprins printr-o măsură ce nu fusese anunțată în programul electoral din 2012 și care a dus la creșterea impozitelor locale pe proprietate.

La fel ca în cazul salariilor profesorilor, prețul plătit a fost reducerea investițiilor în infrastructură. Deși în ultimii trei ani premierul Victor Ponta a inaugurat mai puţin de 58 de kilometri de autostradă, prima licitație nouă pentru un contract de anvergură s-a desfășurat abia în 2015, pentru tronsonul Sebeș - Turda.

Un alt punct din programul USL neîndeplinit se referă la transformarea impozitului pe salarii în cote diferențiate regresive, de 16, 12 și opt procente.