Sari la conținut

Tinerii din spatele celei mai spectaculoase campanii politice online. Oamenii care au creat imaginea lui Klaus Iohannis

Ioan Dan Niculescu şi Vlad Tăuşance sunt doi dintre tinerii care au coordonat cea mai de succes campanie politică online din România. 

Nu fac parte dintr-un partid, dar încurajează implicarea civică. Îi cunoaştem la Bonton pe oamenii care au creat imaginea preşedintelui. Până la jumătatea anului trecut, peste 7 milioane de români aveau conturi de Facebook, iar 70% dintre aceştia activau zilnic pe acest canal.

Astăzi, online-ul nu mai reprezintă doar o sursă de informaţie, ci are şi un rol mobilizator. S-a întâmplat şi la alegerile prezidenţiale din noiembrie 2014, atunci când în premieră pentru politica românească, victoria virtuală a avut acelaşi impact şi în viaţa reală. Sute de ore de muncă şi câţiva tineri cu obiective clare au reuşit să îl aducă pe Klaus Iohannis la Palatul Cotroceni, şi totodată, să îl transforme în cel mai popular om politic european din mediul online.

Cum a început cea mai spectaculoasă campanie politică online din România

Băi, care aţi mai făcut o campanie electorală? ... şi răspunsurile veneau: eu nu, eu nu, eu nu şi a fost un moment în care ne-am uitat unii la alţii şi ne-am întrebat pentru prima dată: ce căutăm noi împreună aici?”, a spus Ioan Dan Niculescu, director de creaţie. „Orice îţi doreşti pe lumea asta este fezabil, cu unica condiţie să-ţi doreşti suficient de mult. Cred că este un criteriu în funcţie de care, până la urmă se şi aleg lucrurile pe care le facem, de cele pe care le visăm”, a mai spus Dan.

„Dacă toată lumea are o motivaţie comună şi înţelege de ce se scoală dimineaţa şi vine la birou... toată lumea lucrează pentru acelaşi lucru. Şi nu e vorba despre tine, niciodată, e vorba despre omul pentru care lucrezi”, a explicat Vlad Ioan Tăuşance, responsabil strategie online. Omul pentru care au lucrat Ioan Dan Niculescu şi Vlad Tăuşance este acum preşedintele României, Klaus Iohannis. Ei sunt tinerii care au coordonat cea mai surprinzătoare campanie online din România şi au construit cel mai vizitat profil de politician din Europa, în doar patru luni de muncă.

Este, de fapt, prima oară în România când un candidat foloseşte Internetul cu succes fiind el însuşi, şi altfel decât prin propagarea unor mesaje de tip populist, altfel decât printr-o campanie negativă”, a precizat Antonio Momoc, specialist în comunicare. Ioan Dan Niculescu s-a născut într-o familie de medici şi este absolvent de Drept. Are 36 de ani şi o experienţă de aproape 20 de ani în creaţie. În campania prezidenţială online s-a ocupat de cele mai mici detalii ale paginii oficiale de Facebook. A ales fonturile, culorile şi cuvintele cheie. Îşi împarte viaţa între România şi Asia. De ce? „Este nevoie de schimbat locul suficient de des pentru a-mi retrezi anumite trăiri şi de aici entuziasmul pentru ceea ce fac. Mie îmi asigură partea frumoasă, partea spectaculoasă a vieţii mele şi îmi oferă de câţiva ani buni posibilitatea de a lucra cu o echipă împărţită uneori chiar pe trei continente”, a explicat Dan.

Vlad Tăuşance are 35 de ani. S-a născut la Timişoara, dar locuieşte de ani buni la Bucureşti. A studiat Ştiinţe Politice, însă a lucrat în presă şi în comunicare. El a fost responsabil de strategia online şi de elementele creative din campania electorală. Cunoaşte foarte bine spaţiul virtual.

„Poate fi folosit ca un subtitut de viaţă reală, nu este. Poate fi folosit ca un mod de a face bani, funcţionează foarte bine, există deja meserii specializate pe domeniu, îl văd ca pe, până la urmă o deschidere extraordinară atâta timp cât îl foloseşti într-un scop raţional şi ai utilitatea în cap”, a spus Vlad. 

Vlad şi Ioan au fost înconjuraţi de o echipă de oameni la fel de tineri, talentaţi şi creativi. „Entuziasmul a fost un prim numitor comun. Oameni care să nu ia în calcul riscurile personale şi nici măcar riscurile proiectului cu totul, ci pur şi simplu să facă un lucru pentru că vor să-l facă. Pentru că nu poţi pune în balanţă, mai ales în creaţie, dar nici în comunicare, rutina cu entuziasmul”, a mai spus Dan.

Deşi nu au fost implicaţi niciodată în campanii politice, tinerii i-au uimit chiar şi pe cei de la Facebook, pentru că au creat o pagină de politician, care a crescut în trei luni de la 13.000 de like-uri, la peste un milion.

„Lipsa de experienţă ne-a făcut să-i ascultăm pe oameni cu foarte multă răbdare şi să ne ascultăm inima şi îţi spun sincer şi pe româneşte, de multe ori să ne uităm unii la alţii şi să ne întrebăm: băi, tu în situaţia asta ce ai face? Ţie, în situaţia asta ce ţi-ar plăcea să auzi?”, a spus Dan. „Nu e un cuvânt magic povestea asta cu online-ul. Like-urile alea nu se transformă automat în voturi. Dacă omul Klaus Iohannis n-ar fi avut consistenţă... puteam să avem campania campaniilor până la urmă şi să cumpărăm tot online-ul din univers şi tot nu ar fi ajuns preşedinte”, a explicat Vlad Ioan Tăuşance. Dar dincolo de sinceritate şi autenticitate, care au fost ingredientele unei campanii atât de reuşite?

„Paşii cei mai importanţi, după părerea mea sunt cei legaţi de cercetare, adică trebuie să fii dispus să analizezi foarte foarte multe, să te hotărăşti cu cine vrei să vorbeşti de fapt, pentru că nu am avut nici banii, nici resursele, nici timpul să vorbim cu toţi românii, pentru că nu sunt oricum toţi românii pe internet în momentul ăsta. Plus foarte foarte multă răbdare”, a spus Vlad Ioan Tăuşance.

România virtuală se poate lăuda acum cu cel mai cunoscut preşedinte din Europa. Chiar şi în viaţa reală, încrederea în Klaus Iohannis a crescut odată cu popularitatea din online. În primul sondaj după alegerile prezidenţiale, acesta avea o cotă de încredere de 61% faţă de 25% înainte de scrutinul prezidenţial. „La două zile după alegeri, când depăşeam pragul de un milion şi presa străină începea să scrie despre noi şi începeam să primim felicitări, acela a fost momentul în care ne-am uitat unul la altul şi ne-am dat seama că dincolo de tot şi de toate am făcut o chestie spectaculoasă împreună...”, a povestit Ioan Dan Niculescu. Internetul pare să fi făcut diferenţa în campania prezidenţială din 2014. Va fi mediul virtual de acum încolo un succes garantat pentru politicieni?

Îi ajută în primul rând pe cei care doresc să fie ajutaţi şi de acest mijloc de comunicare, iar pe alţii s-ar putea să nu-i ajute, să-i încurce”, a spus Antonio Momoc. Oamenii tineri din spatele noului preşedinte sunt acum „pe val”. Succesul i-a bucurat, dar nu s-au „îmbătat” cu el. „Nu, nu mi-a schimbat viaţa, rămân acelaşi om, rămânem toţi aceiaşi oameni, facem aceleaşi lucruri... Cred că orice om care are legături directe sau conexe cu lumea politică are de dus o luptă constantă cu propriul rol şi propria modestie şi hai să zic să facă zilnic nişte mici exerciţii de umilinţă... Să rămâi lucid şi să înţelegi de ce eşti acolo şi care e scopul tău”, a spus Ioan Dan Niculescu.

Suntem un grup de oameni care au dus un mesaj, într-un fel profesionist şi organizat şi cum trebuia el dus mai departe către un grup mai mare de oameni şi am reuşit să producem în mod evident o schimbare socială, nu numai una politică”, a mai spus Dan. Pentru tinerii experţi în comunicare, victoria lui Klaus Iohannis este cea mai mare realizare de până acum. „E drăguţ să oferi familiei nişte confirmări din când în când. Îţi oferă foarte mare libertate să îţi iasă nişte lucruri. Am învăţat pe pielea mea, asta în relaţia cu mama mea şi nu numai cu mama mea, din când în când mai câştigi o campanie electorală, mai scoţi o revistă... ajută, eşti lăsat în pace să-ţi vezi de viaţă. Deci da, cred că doi ani de zile voi fi liniştit de acum înainte”, a spus Vlad Ioan Tăuşance. Dincolo de miza alegerilor prezidenţiale, internetul a reînviat ideea de comunitate şi implicare.

„Cred că înseamnă o mai mare implicare în zona aceasta politică publică civică a categoriei de vârstă 18-35 de ani şi în ultimă instanţă înseamnă o maturizare, un început de maturizare a clasei politice pe de o parte, dar clar o maturizare a societăţii şi mai ales a tinerilor care sunt interesaţi sau care devin şi prin online interesaţi de politic, de civic, de tot ceea ce înseamnă spaţiul public”, a spus Antonio Momoc.

Echipa de campanie online a preşedintelui Klaus Iohannis a reuşit să atingă, în scurt timp, ceea ce părea aproape imposibil. Notorietate, vizibilitate şi respect. Şi nu doar în mediul virtual.