Sari la conținut

Cardul de sănătate, din nou blocat

Cardul de sănătate nu funcţionează din nou. De la începutul lunii sunt blocaje, iar medicii de familie se plâng că nu pot raporta serviciile medicale.

Medicii de familie se plâng că oricum de patru zile sistemul funcţiona cu intermitenţe şi că nu pot scrie reţete pe trei luni pentru cei cu boli cronice. În plus, spun ei, și comunicarea cu Casa de Asigurări este dificilă și se face pe e-mail.

Medicii de familie solicită în aceste condiții ministrul sănătății si premierului „să ia atitudine fermă” privind competența CNAS de a gestiona sistemele informatice.

Noi trebuie să validăm serviciile în trei zile lucrătoare, dacă se depăşeşte această durată, aceste servicii nu mai pot fi validate. A apărut o nouă modificare la contractul-cadru. Dacă apar astfel de situaţii, Casa Naţională dă un ordin prin care se poate merge şi în condiţiile în care nu funcţionează sistemul. De data aceasta, Casa Naţională refuză să dea acest ordin. Ea a dat pe 1, ceea ce înseamnă că acele consultaţii de pe 1 şi 2 au putut fi considerate făcute, dar după aceea a refuzat să recunoască că nu mai merge. Consultaţiile din 3 şi de astăzi rămân nevalidate”, a explicat la Digi24 Sandra Alexiu, vicepreședintele Societății Naționale de Medicină de Familie.

Comunicatul Societății Naționale de Medicina Familiei:

Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF), organizații reprezentative ale medicilor de familie din România, în numele celor pe care îi  reprezintă, acuză Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate (CNAS) de iresponsabilitate în asigurarea sănătății pacienților, prin proasta gestionare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate din Romania (PIAS)!

Traversăm din nou o lungă perioada de timp în care sistemele informatice nu funcționează. Am pierdut șirul zilelor în care se întâmplă acest lucru, astfel încât acum tinde să devină aceasta normalitatea!

În ciuda comunicatului linistitor al CNAS din data de 2 noiembrie, unde se afirmă că „Sistemul informatic al cardului național de asigurări de sănătate este în stare de funcţionare, începând cu data de 2 noiembrie 2016, orele 19.00, iar în continuare se efectuează operațiuni tehnice de monitorizare și consolidare a acestuia”, în realitate acest lucru nu se întâmplă.

În continuare:

- nu ni se validează serviciile efectuate

- nu putem elibera rețete în sistem online

- nu se poate face raportarea serviciilor medicale pentru luna octombrie

- nu se poate elibera decontul serviciilor efectuate

- nu se pot factura serviciile pentru cel icare au reusit totusi sa își raporteze serviciile

- medicii continuă să piardă nopțile încercând să valideze munca lor de peste zi si sa urce in sistem rețetele eliberate offline.

- tot ce nu se rezolvă în aceste zile se reportează pentru zilele în care sistemul se va reporni, ceea ce va dubla volumul de muncă, în situația în care suntem limitați la numărul de consultații, atât fizic cât și informatic.

Constatăm că nu există un dialog cu CNAS și că orice încercare a noastră de a crea un mediu accesibil pentru consultații se lovește de un zid. Practic, din cauza nefuncționării PIAS, CNAS împiedică dreptul la servicii medicale al oricărui pacient român. Lipsa de asumare a devenit astfel o obișnuință.

Realitatea obiectivă confirmă: CNAS nu este capabilă să își asume buna funcționare a PIAS, mentenanța acesteia și prin urmare, nici validarea serviciilor medicale. De aceea, solicităm emiterea unui ordin al CNAS care să acopere perioada de nefuncționare pentru validarea serviciilor efectuate de medicii de la toate nivelurile.

În afara riscurilor evidente ca medicii sa nu poata primii contravaloarea serviciilor medicale efectuate în aceste perioade de blocare, rămâne o certitudine faptul că nefuncționarea PIAS a generat un stres de neimaginat oricărui doctor care este obligat să o folosească.

Sistemul în sine, în loc să usureze munca profesioniștilor din sistem, o face aproape imposibilă.

CNAS uită zilnic că avem de-a face cu oameni bolnavi care nu pot beneficia de drepturile lor elementare la sănătate.

Solicităm Ministrului Sănătății si Primului Ministru să ia atitudine fermă privind competența CNAS de a gestiona sistemele informatice”.