Sari la conținut

Obiceiul prin care drumul spre muncă poate să ne prelungească viața

"Nimic nu se compară cu simpla plăcere de a merge pe bicicletă", a spus fostul președinte american John F. Kennedy - un bărbat care știa să aprecieze plăcerile simple ale vieții. Dar există mai multe motive de a merge cu bicicleta decât bucuria unei plimbări bune, după cum o dovedesc statisticile, scrie cotidianul britanic The Telegraph.

Torrential Rainstorm Pounds Manhattan, Adding To An Already Above Average Rainy July

Foto: Guliver/GettyImages

Unul dintre motive este că mersul cu bicicleta la serviciu scade riscul de moarte precoce. Aceasta este concluzia unui studiu amplu, realizat de Universitatea din Glasgow și publicat în această vară în British Medical Journal. Autorii studiului au urmărit starea de sănătate a mai mult de un sfert de milion de oameni de peste cinci ani și au înregistrat 37 de decese în rândul celor care merg în mod regulat cu bicicleta. Prin comparație, cercetătorii au spus că 63 ar fi murit dacă ar fi înlocuit bicicleta cu mașina sau cu mijloacele de transport în comun. Ei au remarcat, de asemenea, că un beneficiu mai mic decât ciclismul a oferit și mersul pe jos la locul de muncă, respectiv o reducere a riscului de deces timpuriu cu doar 27 de procente, notează Agerpres.

Dar ciclismul nu doar ajută la prevenirea unui deces timpuriu, ci și crește longevitatea. David Spiegelhalter, profesor de risc la Universitatea Cambridge din Winton, a estimat că, în medie, fiecare oră pe care o petrecem cu bicicleta adaugă o oră de viață. Acesta este motivul pentru care bicicliștii de vârstă mijlocie au o speranță de viață cu doi ani mai mare decât normal.

De asemenea, impactul poluării asupra mediului în cazul ciclismului este mai mic de o zecime din cel produs de mașini. Aproape toate studiile sunt de acord că, atunci când se ia în considerare fabricarea, întreținerea și combustibilul, ciclismul este mult mai prietenos cu mediul decât alte forme de transport. Un studiu amplu din 2013 realizat de Federația Europeană a Ciclismului a estimat că o mașină emană o cantitate de 271 g de dioxid de carbon pe kilometru de călătorie, în timp ce în cazul unei biciclete această cantitate este de doar 21 g.

Și costul deplasării cu bicicleta este de zece ori mai mic decât cu mașina. Statistici ale programului ''Cycle to Work'' au estimat costul mediu anual al deplasării la serviciu cu bicicleta la 396 de lire sterline, o sumă convenabilă comparativ cu transportul cu trenul (625 de lire sterline) și cu mașina privată (3.727 de lire sterline). Cycle Scheme este o inițiativă a guvernului britanic privind scutirea de impozite introdusă în Finance Act 1999 pentru a promova călătoriile mai sănătoase la locul de muncă și pentru a reduce poluarea mediului.

În privința securității de deplasare, s-a constatat că numărul bicicliștilor crește, iar decesele sau rănile grave din accidentele cu bicicleta se diminuează. Cu cât mai mulți oameni merg cu bicicleta, cu atât sunt mai în siguranță, indică statisticile, scrie The Telegraph în articolul publicat la 13 septembrie. De exemplu, în Copenhaga, între 1995 și 2006, călătoriile cu bicicleta au crescut cu 44%, dar numărul de bicicliști uciși sau răniți grav a scăzut cu 60%. În Anglia, între 2000 și 2008, leziunile grave din accidente cu bicicleta au scăzut cu 12%, în timp ce numărul călătoriilor cu bicicleta în Londra s-a dublat. Teoria din spatele acestei situații este că, pe măsură ce mai mulți oameni merg pe șosele cu bicicleta, ceilalți participanți la trafic se adaptează în consecință. De asemenea, autoritățile locale și guvernamentale sunt mai dispuse să cheltuiască bani pentru îmbunătățirea infrastructurii pentru ciclism atunci când acest lucru satisface mai mulți oameni.

Nu în ultimul rând, bicicliștii au mai puține zile de concediu medical pe an, ceea ce salvează miliarde de lire sterline la locurile lor de muncă și în sistemul medical.