Sari la conținut
News Alert

Obiceiurile alimentare nocive ale românilor

Mai mult de jumătate dintre români au probleme cu greutatea, iar cifrele cresc de la an la an. Asta deşi mai toată lumea ţine diete de slăbit şi consideră că mănâncă sănătos. Ce greşeli se fac în alimentaţie astfel încât kilogramele se adună, în loc să scadă, aflăm de la Ruxandra Pleșea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice.

Avem un studiu recent care spune că aproape 1 milion de români mănâncă doar o dată pe zi. De ce e greşit acest obicei?

Este o tulburarea de comportament alimentar. Rată metabolică încetineşte şi kilogramele se depun mult mai uşor. Omul care mănâncă o dată pe zi nici nu mai simte lucrul asta pentru că organismul se adaptează şi aici apar acele tulburări metabolice şi acumularea kilogram în plus. Aceste schimbări metabolice modifică organismul şi de la an la an apar kg în plus. Atunci când oamenii apelează la medicul nutriţionist ei spun că nu pot mânca dimineaţă dar vor o dietă pt slăbit că să poată mânca seară şi ce le place dar în nici un caz dimineaţă. Oamenii nu conştientizează că se află într un sistem complet greşit ce trebuie schimbat.

Românii sar peste micul dejun. De ce este atât de important această masă ?

Românii sar peste mese în general. Din păcate şi copiii sar peste micul dejun. Practic în prima jumătate a zilei nu există resurse că acel organism să performeze atât fizic cât şi psihoemoțional.

Cei care sar peste micul dejun nu-şi dau seama că ei au un randament mai scăzut la muncă sau şcoală, atenţia este mai scăzută; este mai nervos/iritabil pentru că apare fenomenul de hipoglicemie care se manifestă astfel. Creierul sau privat fiind de glucide cu care ar trebui să funcţioneze îi da semnale că ceva este în neregulă, poate somnolenţă, nervozitate, iritabilitate...în loc să ne desfăşurăm la maxim în prima jumătate a zilei activitatea alegem să mergem cu „un picior târâș”, mergem schiopătând.

Sunt foarte mulţi români care mănâncă seară cel mai mult, bineînţeles că şi târziu .

Românii mănâncă când au timp. Nu acordă timp suficient mesei din timpul zilei. Oamenii se liniştesc atunci când ajung seară acasă în familie şi apare acea cină bogată, acea alimentaţie de tip compulsivă mâncând tot ce văd în faţă ochilor. De cele mai multe ori din discuţiile cu pacienţii îmi spun că deşi au ingerată multă mâncare şi că s-au săturat ei nu se mai pot opri din mâncat pentru că în acest fel îşi alina tot stresul de după zi. Mâncarea are o funcţie de modulare a statusul emoţional alină toate durerile de peste zi. Apar kilograme în plus şi o serie de probleme fără să conştientizăm că avem un obicei greşit.

Care este ora potrivită la care ar trebuie să mănânce oamenii ?

În funcţie de bioritmul persoanei cu 3 ore înainte de culcare este indicat/ideal să avem ultima masă; desigur nu o masă foarte bogată fără alimente greu digerabile pentru un somn liniştitor. Somnul are o importantă foarte mare atunci când vine vorba de controlul greutăţii.

Tot în acest studiu 8 din 10 români mănâncă zilnic pâine. E greşit, e bine să mâncăm zilnic? Ce tip de pâine?

E bine să mâncăm pâine dar să fie de calitate şi nu în exces: cea integrală şi fără aditivi este ideală pentru organism. Trebuie să ţinem cont că e bine să avem varietate în alimentaţie şi dacă înlocuim pâinea cu orezul integral, mălaiul integral, hrişca..e perfect. Sunt multe cereale pe piaţă ce pot înlocui pâinea.

Câtă pâine este nevoie pe zi să consume o persoană?

Depinde foarte mult ce activitate are acea persoană . În niciun caz nu ar trebui să consumăm o pâine la o masă aşa cum îmi spun pacienţii. În această vara am efectuat un studiu care a arătat că deşi 55% din români suferă de obezitate numai 8% dintre ei consideră că au această problema cu greutatea. Restul nu şi dau seama şi cam 30% dintre ei spun că au câteva kg în plus...Obezitatea este extrem de importantă şi cu cât apare mai devreme cu atât lupţi mai greu cu ea. O comisie de cancer internaţional a adus un comunicat care a spus că obezitatea este strâns legată de declanşarea a 13 tipuri de cancer.

Femeile din păcate sunt mult mai predispuse la obezitate decât bărbaţii. Trebuie să tragem un semnal de alarmă. Centrul nostru care se ocupă de tratarea obezităţii multiple trage un semnal de alarmă pt că măsurile să poate fi luate din timp asfel încât complicaţiile care se asociază cu obezitataea să nu se instaleze sunt multiple complicaţii: diabetul zaharat, hipertensiunea arterială, apneea de somn şi cancerul.

Cât de important este să facem sport?

Sportul este foarte important pentru un stil de viaţă echilibrat. Pentru un stil de viaţă sănătos este vital să facem sport.

Aproape jumătate dintre români mănâncă dulciuri şi produse de patiserie în fiecare zi. Care este efectul acestor produse asupra organismului?

Din păcate foarte mulţi români mănâncă dulciuri zilnic, practic fac parte din alimentaţie. Efectul direct este supraponderea şi tulburarea metabolică. Putem consumă un pateu dar cu moderaţie. În nici un caz zilnic.

Covrigul este micul dejun al multor români - ce înseamnă pentru organism să începi ziua cu un covrig sau mai mulţi?

Covrigul conţine zahăr şi foarte mulţi aditivi. Obiceiul de a consumă un covrig la micul dejun este extrem de nociv. Trebuie exclus din alimentaţie .

Sucurile - calorii care se beau şi nu se contorizează

Sucurile au foarte multe calorii şi conţin mult zahăr favorizând obezitatea. Trebuiesc consumate cu moderaţie (eventual la o petrecere) în nici un caz să nu le găsim în casă.