Sari la conținut

Cum prevenim acvaplanarea

Dacă plecaţi la drum pe ploaie, atenţie mare la viteză! Există riscul de acvaplanare, atrag atenţia poliţiştii. La viteze de peste 100 de kilometri pe oră, mașinile alunecă pe pelicula de apă, ca pe patinoar. Șoferii se plâng că rigolele nu sunt curățate și toată apa ajunge pe șosea. Două accidente mortale au avut loc pe autostradă, în Sibiu, doar în ultima săptămână.

În urmă cu o săptămână, pe o ploaie torențială, o șoferiță grăbită nu a mai putut controla mașina pe autostradă. A intrat într-un parapete, iar mama sa, în vârstă de 50 de ani, a fost proiectată pe geam, în afara mașinii. A murit pe loc. Patru zile mai târziu, o altă tragedie pe autostradă. Un bărbat a murit după ce camionul în care se afla a derapat pe șoseaua umedă și a intrat într-un TIR.

Ambele accidente rutiere s-au produs pe fondul neadaptării vitezei de deplasare la condițiile meteo rutiere, pe un carosabil umed și în condiții de ploaie torențială. În cazul primului accident, un alt posibil factor care a contribuit la producerea evenimentului a fost acvaplanarea”, spune Luciana Balteș, purtător de cuvânt IPJ Sibiu.

Un șofer atrage atenţia că rigolele de scurgere pe Autostrada 1 sunt înfundate și pe şosea se formează adevărate „lacuri" la fiecare ploaie

În multe zone se vede cum aluviunile s-au depus pe mijlocul acestor șanțuri. Stratul, iată, este destul de gros, iar atunci când plouă torențial, cantitatea de apă nu mai poate fi preluată de aceste rigole, iar apa ajunge pe șosea.

Angajații de la drumuri au fost trimiși să verifice starea autostrăzii.

Piloţii cu experienţă spun că la viteze de peste 100 de kilometri pe oră, pe ploaie, mașina nu mai poate fi controlată.

„Acvaplanarea este un fenomen. Când depăşim viteza recomandată pe segmentul de drum, între anvelope şI drumul pe care rulăm intervine un strat de apă, mai gros sau mai subţire. Ridicăm piciorul din pedala de acceleraţie. În momentul acela intră în frână de motor, iar roţile au din nou contact cu asfaltul”, spune Ștefan Bădică, instructor la Școala de conducere defensivă.

Specialiștii spun că şi maşina trebuie echipată adecvat.

Trebuie să avem anvelope cu profiluri pentru apă. Iar starea tehnică trebuie să fie perfectă, să nu avem jocuri în direcție. Orice joc în direcție deplasează mașina de pe traiectorie. Și atunci putem intra în derapaj”, spune Costel Nicolae, instructor auto.

În ultimele două luni, polițiștii din Sibiu au lăsat fără permise peste 200 de șoferi care au depășit limita de viteză pe autostradă cu peste 50 km/h.