Sari la conținut

Erorile de la ANAF. Cine este de vină pentru impozitarea alocațiilor pentru copii

Ce să facem? Contestaţii şi vedem ce-om face după aia. În România se poate orice. Dăm în judecată dacă nu, nu?”. De două zile aceasta este atmosfera la Administrația Județeană a Finanțelor Publice Argeș. Mii de părinți au primit pe numele copiilor somații de plată pentru banii strânși din alocație. De vină pentru acestă situație este un program de calculator folosit de funcționarii ANAF. „SAIVEN", adică Sistemul de Administrare a Impozitului pe Venit, a generat automat mii de decizii de impunere, chiar dacă din alocațiile pentru copii nu se pot reține contribuții pentru sănătate, potrivit legii.

„Softul se numește "REGCAS" adica regularizarea CAS-ului și e în cadrul programului "SAIVEN". S-au emis deciziile de impunere anuală pentru contribuția pe sănătate pe anul 2012, întrucât în anul 2012 a fost preluată baza de date de către organele fiscale de la Casele de Sănătate”, spune Iulia Mireșteanu, purtător de cuvânt al ANAF Alba.

Integrarea bazelor de date cade în sarcina specialiștilor Direcției generale a tehnologiei informației din cadrul ANAF, structură specializată în crearea unor astfel de softuri.

Toate erorile de sistem își au ca și cauze fie introducerea eronată a datelor, fie o greșeală a realizării softului respectiv”, spune Mugur Popescu, specialist dezvoltare de aplicații de gestiune și contabilitate.

Specialiştii în domeniu susțin ca elaborarea unui astfel de program pe calculator poate dura și un an, în funcție de complexitate.

„În luna august 2013 a fost emis ordinul 2130 al președintelui ANAF care stabilește procedura de calcul și de regularizare a contribuției de sănătate și în urma apariției acestui oridin a fost creat un soft de către ANAF”, spune Iulia Mireșteanu.

Pe lângă dezvoltarea unui program de calculator pentru gestiune, o parte importantă este şi cea de testare.

Poate dura între două, trei, patru, șase luni, un an, în funcție de complexitatea softului și de dimensiunea lui. Un soft de dimensiuni relativ mici de contabilitate și gestiune trebuie să aibă o perioadă de testare undeva între șase luni și un an”, spune Mugur Popescu.

„Sunt administrații fiscale în statele comunitare care au aceste servicii externalizate. Întodeauna am fost de părere că externalizarea unor astfel de servicii nu poate să fie decât de bun augur”, spune George Măgureanu, profesor de drept fiscal.

Într-un raport al Curții de Conturi realizat în 2012, în urma unui audit la ANAF, inspectorii au constatat, între altele, disfuncționalități ale aplicațiilor informatice privind urmărirea și gestionarea activității fiscale. De altfel, ANAF se află în acest moment în faza de implementare a unui proiect de modernizare a sistemului informatic, realizat în urma unui împrumut de 70 de milioane de euro de la Banca Mondială. Reprezentanţii Agenției Naționale de Administrare Fiscală au refuzat să ofere un punct de vedere.