Experiment Digi24: cât costa în octombrie 2021 un coș cu 11 alimente de bază și cât costă acum? Franzela este cu 180% mai scumpă

Data publicării:
scumpiri alimente
Scumpiri semnificative la alimente și alte servicii. FOTO: Getty Images

Scumpirile bat statistica oficială. Digi24 a comparat prețurile unui coș cu alimente de bază din octombrie 2021, cu prețurile din aceeași lună a acestui an. Produsele costă acum cu aproape 50% mai mult. Creșterea este enormă la franzelă, de 180%.

În doar un an, românii au ajuns să plătească cu aproape 45 de lei mai mult pentru un coș format din 11 produse de bază. În coșul de cumpărături nu există nici măcar un produs care să coste la fel ca anul trecut, toate sunt mai scumpe cu cel puțin un leu.

Printre alimentele care au înregistrat cele mai mari salturi se numără pâinea, zahărul, făina, uleiul și produsele lactate. Mai mult plătim și pentru carne.

În magazinele mari, un kilogram de pulpă de porc costă 25 de lei, cu aproape 10 lei mai mult față de anul trecut.

Majorări uriașe sunt și în dreptul produselor lactate. Untul e mai scump cu 6 lei, laptele cu 3 lei, în timp ce pentru o bucată de telemea de 200 de grame lăsăm la casă mai mult cu 2 lei și 40 bani.

Iar dacă anul trecut un litru de ulei costa 8 lei și 91 de bani, acum plătim pentru aceeași sticlă 13 lei și 49 de bani, deci o majorare de 50%.
Și aprovizionarea din piață ne va costa mai mult. Cea mai mare creștere s-a înregistrat la cartofi, de aproape 45 de procente.

În total, anul trecut pentru 11 produse de bază am plătit puțin peste o sută de lei. Anul acesta, același coș de cumpărături costă în jur de 145 de lei, adică cu aproape 45 de lei mai mult.

Iar veștile proaste nu se opresc aici. Economiștii estimează că scumpirile vor continua și în următoarele luni. Vârful inflației ar urma să fie atins abia în luna martie a anului viitor.

Speriați de prețuri, mulți români și-au schimbat obiceiurile de consum, ca să le ajungă banii. Nu mai cumpără unt, ci margarină, iar în loc de salam au trecut la parizer.

Prețul este cel care influențează alegerea. Oamenii nu mai sunt interesați nici de strălucirea brandurilor, așa că aleg produse fabricate sub eticheta unui lanţ comercial. Acestea se vând din ce în ce mai bine. Preţurile sunt cu 25% mai mici decât alte produse de pe piaţă. La făină, spre exemplu, diferența este și de aproape 45 de procente.

Editor : D.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri