Mașinile zgomotoase, greu de amendat

Data actualizării: Data publicării:
masini

Zgomotul nocturn produs de maşinile tunate poate să ne deranjeze în continuare, fără sancţiuni. Autorităţile spun că nu există aparatura necesară pentru a determina nivelul de decibeli produs de un autoturism, iar şoferii să fie amendaţi. Deocamdată amenzi au primit doar cei care au intervenit asupra maşinilor fără omologarea aferentă, nu pentru zgomotul produs. Poliţiştii spun că primesc lunar zeci de plângeri de la locuitorii care stau în apropiere de marile bulevarde.

Schimbarea evacuării la un autoturism este una dintre cele mai folosite metode de tunning. Totuşi, specialiştii nu recomadă astfel de modificări pentru maşinile care circulă în oraş, din cauza zgomotului asurzitor pe care îl fac.

Este o diferență foarte mare aproape dublu. Cum vă spuneam, de la 40 la 100 de decibeli în momentul în care schimbi doar evacuarea. Mult zgomot pentru nimic,” spune Sorin Ene, pilot de curse.

Activiştii preocupaţi de poluarea fonică din marile oraşe spun că mașinile zgomotoase pot circula fără probleme prin orașe chiar dacă ele deranjează. Legile cu privire la poluarea fonică nu sunt foarte clare.

Putem să ne gândim că una este să duc o mașină în laborator și o testez în exploatare normală la un anumit număr de rotații pe minut și alta este dacă o scot și o forjez pe un bulevard gol noaptea. Există prevederi care permit agentului constatator să acorde amenzi, dar el nu poate să determine dacă acea poluare fonică a fost peste 70 sau peste 90 de decibeli și să calibreze amenda în felul acesta,” explică Raul Pop, senior manager companie de mediu.

Poliţiştii dau amenzi pe această speţă doar când alături de ei se află specialiştii Registrului Auto Român. Dar nu sancţionează nivelul de zgomot, pe modificări tehnice neomologate. În 2017 au fost făcute 11 astfe de controale în București.

Au fost aplicate 94 de sancțiuni pentru modificări constructive neomologate aduse sistemului de evacuare a noxelor,” precizează Ovidiu Munteanu, purtător de cuvânt BPR Bucureşti.

Specialiştii Registrului Auto spun însă că este dificil să stabileşti nivelul de zgomot al unei maşini într-un anumit moment în trafic.

„Nu există norme de măsurare a zgomotului. Prevederile naţionale în materie de inspecţie tehnică periodică, preluând practica europeană în domeniu, nu prevăd masurători ale nivelului de zgomot pentru nicio categorie de vehicule (nici măcar motociclete).” sursa: Registrul Auto Român

Activiștii vorbesc despre o practică prin care șoferii scapă basma curată şi la controalele ITP, locul în care modificările aduse maşinii se văd clar.

În momentul în care aceste maşini vin la RAR, vin echipate corect, nici nivelul de zgomot şi nici emisiile nu sunt depăşite, nu există modificări. Imediat ce pleacă de la RAR, maşinile sunt modificate şi vedem ce se întâmplă pe stradă, zgomote şi emisii foarte mari,” spune Dan Trifu, preşedintele unui ONG.

Reglementările legale arată că, în zonele rezidențiale, nivelul de zgomot produs de mașini nu trebuie să depășească 45 de decibeli, iar în zonele industriale nivelul de zgomot poate ajunge până la 60 de decibeli.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri