Sari la conținut

RETROSPECTIVĂ 2014. Salvatorii pe care nu i-a salvat nimeni

Pe 15 decembrie, un elicopter SMURD, care tocmai transportase o pacienta la Spitalul Judeţean Constanța, cădea în Lacul Siutghiol. Ajutorul a sosit însă târziu şi sub forma unor echipe de intervenţie nepregătite. Au murit toți cei patru oameni aflați la bordul elicopterului - pilotul Petre Cătuneanu, copilotul Ginel Crăcănel, medicul Laura Vizireanu și asistenta Gabriela Harton.

Deși martorii insistă că acest deznodamânt nu s-ar fi produs dacă salvatorii n-ar fi sosit după câteva zeci de minute de la primul apel la 112, secretarul de stat în MAI, Raed Arafat, îi contrazice şi susţine că mai mult nu se putea face.

Cel care a ajuns înaintea salvatorilor oficiali la epava elicopterului, un barcagiu, crede că ar fi putut face mai mult. „Am ajuns foarte târziu, daca ajungeam cu 5 minute mai devreme cred ca îi puteam salva”, spune acesta.

În urma tragediei, nu şi-au putut salva funcţiile prefectul de Constanţa, Radu Volcinschi, şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, Viorel Jianu, şi şeful Aviaţiei din MAI, generalul Dorel Grădinaru.

La mai bine de o săptămână după accident, ministrul de Interne, Gabriel Oprea, anunţă schimbări în sistemul de intervenţie în caz de urgenţă. Raed Arafat e desemnat coordonator absolut al tuturor situaţiilor de urgenţă din România. Secretarul de stat va comanda, în caz de necesitate, şi cele 21 de ministere şi instituţii publice, incluse după accidentul aviatic în sistemul de urgenţă 112.

Eroul Argentin Todea

Argentin Todea, eroul din Apuseni, este pădurarul care, pe 20 ianuarie 2014, a salvat viața a patru medici.

La ora 13:35. un avion ușor al școlii Superioare de Aviație Civilă decolează de pe Aeroportul Băneasa.

La manșă se afla Adrian Iovan, unul dintre cei mai cunoscuți și mai experimentați piloți români.

El și copilotul Răzvan Petrescu aveau misiunea să ducă o echipa de medici la Oradea, pentru prelevarea organelor unei femei aflate în moarte cerebrală.

Cu puțin timp înainte de ora 16.00, când aeronava trecuse deja de Sibiu, Iovan cere permisiunea să coboare la altitudinea de 2.100 de metri, pentru că vizibilitatea era extrem de redusă, din cauza ceții.

Turnul de control: Tango 111, puteţi urca la 9.0 ?

Adrian Iovan: Încercăm!

Turnul de control: Să îmi spuneţi, vă rog, altitudinea dumneavoastră în momentul de faţă.

Adrian Iovan: 8.600.

Turnul de control: Confirm. Mulţumesc. Să mă anunţaţi când atingeţi 90.

Adrian Iovan: Vă anunţăm.

A fost ultima convorbire pe care pilotul Adrian Iovan o poartă o cu turnul de control. După câteva minute, aparatul dispare de pe radar, iar radioul amuţeşte.

Ora 16:16. Radu Zamfir, unul din medicii aflaţi la bordul avionului, anunţă la 112 că aparatul a aterizat forţat. El nu a fost rănit grav în urma impactului, însă ceilalţi pasageri - doctorii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu - aveau facturi multiple.

Aura Ion, studentă la Medicină şi stagiară la Spitalul Fundeni, şi copilotul erau în stare critică. Deşi grav rănit, pilotul Adrian Iovan era conştient. Echipe de salvamontişti, pompieri, jandarmi şi poliţişti din patru judeţe - Cluj, Bihor, Mureş şi Alba - pornesc spre locul accidentului aviatic.

Din păcate, lipsa tuturor informaţiilor i-a pus, iniţial, pe o pistă greşită. Aşa se face că primii care ajung la epavă, după mai bine de cinci ore de la părbuşire, sunt oamenii dintr-o localitate Horea, aflată oarecum în apropiere.

Din păcate, orele petrecute în zăpadă, la minus 10 grade Celsius, i-au fost fatale lui Adrian Iovan şi tinerei stagiare Aura Ion. Deznodământul a provocat furia colegilor medicilor şi nu numai.

Relevant pentru incompetența autorităților este și faptul că, la cinci ore după accident, când era evident că ceva nu-i în regula, premierului Victor Ponta în se raporta ca totul este sub control.

De altfel, premierul a şi învinuit Ministerul de Interne de proastă comunicare. În momentul în care au ieşit la iveală gafele monumentale din orele şi minutele ce au urmat accidentului, singura grijă a celor care ar fi trebuit să-i repereze şi să-i salveze pe supravieţuitorilor a fost să-şi paseze responsabilităţii.

Ce spunea raportul ROMATSA

Mai mult, într-un raport obţinut de Digi24, ROMATSA, instituţia care supraveghează traficul aerian, sugerează că o parte din vină ar fi chiar a celor din avion: „Imediat după producerea accidentului, supravieţuitorii au sunat diverse persoane private ceea ce a creat confuzii în prima jumătate de oră de la accident”

Autorităţile n-au reuşit să fie mai convingătoare nici în legătură cu moartea pilotului Adrian Iovan şi a studentei Aura Ion.

Mărturiile supraviețuitorilor despre tragedie sunt impresionante. Toții sunt conștienți că trăiesc datorită moților care n-au abandonat căutarile.

Deşi lista acuzaţiilor pentru accidentul aviatic e una lungă, de la ucidere şi vătămare corporală din culpă, neglijenţă în serviciu, plus o serie de nereguli privind siguranţa muncii şi sarcinilor de serviciu, nimeni n- a fost pus încă sub acuzare.

Ministrul de Interne de la acea vreme, Radu Stroe, a demisionat. La fel şi şeful ROMATSA, Aleodor Frâncu, precum şi cel al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, Ion Burloi.

Pentru posteritate, la locul unei dintre cele mai absurde tragedii aviatice, veghează o cruce cu numele Aurei Ion şi a lui Adrian Iovan, cioplită de oamenii din Horea.