Sari la conținut

Ridicarea maşinilor parcate ilegal, suspendată

Instanţa Supremă a luat decizia după ce a fost sesizată de Avocatul Poporului. Acesta a reclamat hotărârile consiliilor locale prin care se stabilesc sancţiunile pentru şoferii care parchează ilegal. Avocatul Poporului spune că doar Guvernul poate stabili astfel de sancţiuni. 

Mai întâi, fac precizarea că am formulat acest recurs în luna ianuarie şi iată că azi ICCJ l-a admis. Potrivit prevederilor articolului 517 din Codul de Procedură Civilă, aliniatul 4, dezlegarea dată problemelor de drept judecate e obligatorie pentru instanţe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial (M.O.). Decizia trebuie să fie motivată în cel mult 30 de zile şi se publică apoi în cel mult 15 zile. Din momentul publicării în MO devine obligatorie pentru instanţă”, a declarat la Digi24, Victor Ciorbea, Avocatul Poporului.

Victor Ciorbea: Ar fi înțelept ca firmele de ridicări să țină seama de decizia ICCJ 

Cât despre cum vor acționa firmele de ridicări, până la publicarea deciziei în Monitorul Oficial, Victor Ciorbea spune că „ar fi înțelept” să nu mai ridice mașini. „Cred că vor ţine seama de acest lucru pentru că şi instanţele vor începe încă de azi să mai aştepte, să se gândească deja de două ori înainte de a da o soluţie contrară celei care a fost pronunţată de ICCJ. Reglementările în materie trebuie să se regăsească într-un regulament de aplicare a ordonanţei de urgenţă 195 din 2002, regulament care trebuie adoptat de către guvernul României”, a spus Victor Ciorbea la Digi24.

Avocatul Poporului: decizia nu poate fi aplicată retroactiv

Avocatul Poporului a menţionat că decizia nu poate fi aplicată retroactiv. „Aliniatul 2 al articolului 517 precizează că decizia se pronunţă numai în interesul legii şi nu are efecte asupra hotărârilor judecătoreşti examinate. Nu e retroactivă, intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial. Firmele de ridicări vor trebui să se adapteze prevederilor din acel regulament care va fi adoptat de Guvern. Nu mai poate fiecare consiliu local să îşi stabilească regulile după cum credea de cuviinţă, ci trebuie o reglementare unitară, la nivel naţional, care să se regăsească în regulamentul pe care îl va adopta Guvernul României”, a spus Victor Ciorbea. 


Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a judecat astăzi recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului (AP) privind legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, potrivit site-ului instanței supreme.

„Vă solicităm să constatați că problema de drept prezentată a primit o soluționare diferită din partea instanțelor judecătorești și, printr-o decizie obligatorie, să stabiliți modul unitar de interpretare și aplicare a dispozițiilor legale incidente”, se arată în recursul formulat de AP, potrivit site-ului instituției.

Conform sursei citate, examinarea jurisprudenței la nivel național a relevat că instanțele de judecată nu au un punct de vedere unitar în ceea ce privește legalitatea hotărârilor consiliilor locale având ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.

Astfel, potrivit unei orientări jurisprudențiale majoritare, hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor sunt lovite de nulitate, întrucât stabilesc și sancționează contravenții în domeniul circulației rutiere.

Opinia instanțelor judecătorești a fost în sensul că hotărârile consiliilor locale având ca obiect de reglementare procedura de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar au fost adoptate cu depășirea competenței ce revine consiliilor locale.

Într-o altă orientare de jurisprudență, instanțele de judecată au avut o abordare diferită, apreciind că posibilitatea reglementării procedurii ridicării vehiculelor staționate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de autoritățile publice locale rezultă din interpretarea unor dispoziții din Ordonanța de urgență nr. 195/2002 și ținând seama de faptul că regulamentul în cazul specific al ridicării vehiculelor staționate neregulamentar poate fi adoptat și prin alte acte normative decât prin hotărâre de guvern.

"Apreciem că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar depășesc competența ce revine consiliilor locale în această materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forță juridică superioară", se susține în recursul formulat de AP.